Denna förstahandsinformation från en av myteristerna Ulf Danielson måste ni läsa och reflektera över.
Vad säger han egentligen?
http://www.unt.se/uppsala/vice-rekto...k-2919405.aspx
De intrigerande har använt en tysthetstaktik
Så tyst att Danielsson skrev dit sin kollegas namn på listan utan att ens meddela henne.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...organisationen
Han ger sig och gruppen personliga mandat att störta universitetets högste av regeringen utsedde tjänsteman och därmed symbol också för allt som verksamheten står för. Utan att organisationen hittills hört talas om problem.
Kontakter med utbildningsdepartementet togs redan i höstas
Förutom att under flera månaders tid försöka få regeringen att avsätta rektor så har man troligtvis bearbetat utvalda personer i konsistoriet, eller har man förbigått den nivån? Knappast det är där ärendet ska upp, den instans som förväntas lösa konflikten. Och det genast.
Konsistoriet kommer efter avstämning med departementet att komma med någon form av förslag till lösning. Om rektors avgång blir konsekvensen så finns det då redan förankrat på departementet.
Den paranoide skulle till och med tro att allt nu var klappat och klart till både konsistorium och departement. Upprorsmännen tände stubinen genom att skicka den korta intetsägande, av nödvändighet diarieförda, uppropet om omedelbar avgång till konsistoriet. Ja, i lagom tid till sammaträdesdatum så att en så viktig fråga inte hamnar utanför dagordningen. Tystnad råder till sammanträdet och PANG, någon vecka senare goodbye rector mag. Men, någon kände stanken, läckte lite och så blev det en behövlig offentlig prövning istället. Och vilken timing det var. Listan behövde finnas på plats diarieförd.
Men hur skulle analysen bli om rektor får gå? Regeringen hade tydligen det dåliga omdömet att utse en psykopat till rektor? Nåja, om än på konsistoriets förslag. Kvar blir en skock vicerektorer, som skickar märkliga signaler om vad som går för sig. Konspirera i lönndom, informera inte alls i den egna organisationen i viktiga frågor, i en organisation som har kollegialt ledarskap, bedrägligt förfarande tillåtet genom att låta påskina att viktiga personer stöder saken genom att annonsera deras namn utan underskrift på viktiga dokument, ljuga för reportrar etc
Kära upprorsmakare! Ni trånar tyvärr makt och karriär så hårt och innerligt. Det verkar också som ni förblindats på något sätt. Ni skickar sekteristiska vibbar, en aura av Knutby.
Ni skulle istället samtidigt ha avgått i protest från uppdragen i universitetsledningen. Det hade varit fair och ett tydligt budskap. Vissa av er har ändå inte någon längre mandatperiod kvar. Att just ni sitter i ledningen är underordnat universitetets verksamhet och rykte. Det finns många andra dugliga personer i organisationen som är villiga att ta era platser om de tillfrågas på rätt sätt. Det ska ändå väljas nya vicerektorer i år, så en tillfällig lösning med andra personer hade gett er både möjlighet att få kritiken att bita och möjligheten att slippa tvätta av er offentligt.
Jag tar en stor personlig risk. Jag kan inte ta ansvar för Uppsala universitet.
Jag, jag , jag. Ska vi applådera? Avgå istället för att konspirera.
Vi gör så här av omsorg om de inblandade
Tror han inte ens på själv.