2014-02-14, 21:46
Medlem
genushexans avatar
Det verkar vara en riktig härva det här, men efter några telefonsamtal tror jag att jag har fått bilden klar för mig.

Rektor Eva Åkesson är en "Mona Sahlin"-typ, d.v.s., en kvinna som inte vill kalla sig feminist eller tror genuint på genusteorin. Ett alibi och nickedocka för patriarkatet alltså. Omvandlingen av Uppsala Univeristet till en modern forskningsinstitution präglad av genusteori har avstannat under hennes år. Någon linjeorganisation har inte heller införts. Vicerektor Margaretha Fahlgren, däremot är en skicklig och handlingskraftig genusteoretiker, som egentligen borde ha fått rektorstjänsten redan från början, blev naturligtvis frustrerad över detta och fick faktiskt stöd från en del progresiva män (Sic!) som kemisten (Sic!) Danielsson. Möjligen var det så att Fahlgren inhämtade utbildningsdepartementets stöd för sitt försök att störta Åkesson. Björklund kan knappast vara nöjd med uteckligen vid Uppsala Universitet iallafall.

Tyvärr är de patriarkala strömningarna starka i det koncervativa Uppsala, och dessa krafter mobiliserar just nu till stöd för Åkesson. Vi får se hur det går. Utbildningsdepartementet sitter i en svår sitts - ingen tvekan om vilken sida man stödjer, men en klumpigt agerande från dem kan bli kontraproduktivt.
Senast redigerad av genushexan 2014-02-14 kl. 21:53.
Citera
2014-02-14, 22:43
Medlem
Nu har vice rektorerna grävt en grop och konspirerat, intrigerat eftersom de tror at C Lemnes utnämning till ordförande i Uppsala universitets konsistorium sedan något knappt år, bäddade och innebär att de i smyg skulle kunna få rektor avsatt, utifrån Lemnes gillande, och att rektors avskedande en dag nu skulle vara ett faktum, där alla universitetspotentater stod bakom.
Men, de som är elaka och gräver sina gropar ramlar förhoppningsvis ibland själva däri.

Man kan tycka olika. Den som tillhör Uppsala universitet ska, säger ska, vara lojal mot universitetet och även dess rektor. Tjafsa inbördes, men alltid lojal mot universitetet. Det taskspel som nu uppvisas är så lågt att man hoppas att det i konsistoriet finns tillräckligt med backbone för att tillrättavisa kuppmakarna. Man gör inte så.
Citera
2014-02-14, 23:32
Medlem
Poskrjobysjevs avatar
Det finns uppenbarligen många rykten i omlopp, vilket givetvis är helt naturligt mot bakgrund av det ovanliga i situationen. Med den inblick jag har i saken kan jag bara bekräfta vad Spader-14 skrev i inlägget ovan. Själv har jag ingen anledning att hålla på den ena eller andra sidan eftersom jag varken är inblandad eller anställd vid universitetet.

Att Fahlgren skulle ligga bakom och ha fått de andra vicerektorerna och dekanerna inom sitt eget område (varav flera inte är hennes supportrar) att skriva på dokumentet är i mina ögon rent trams. Den som vill påstå något sådant är antingen gravt felinformerad eller driver en egen agenda.
Citera
2014-02-15, 00:23
Medlem
Poskrjobysjev

Om du varken är anställd eller inblandad och samtidigt har inblick i vad som hänt så är du synnerligen lämpad att tala ut lite!

Inga konkreta exempel på vad rektorn gjort har ju presenterats än, utan bara vaga ospecificerade beskyllningar. Det måste ju finnas bra konkreta exempel på ärenden och situationer där rektorns agerande varit olämpligt?

Utan något sådan så är det lätt att tro att användare med få inlägg i denna tråden i själva verket är personer som skrivit på listan..
Citera
2014-02-15, 06:35
Medlem
Som några här påpekat sitter de personer som skrivit under som representanter för lärarkåren, inte som individer, i nämnder och styrelser. Vi har fortfarande det sk kollegiala styrelsesättet, tycka vad man vill om det. Det känns olustigt att de drar in övriga lärare i en hemlig soppa.

Dessutom verkar det som beslutet att skriva under inte föregåtts av någon rationell tankeverksamhet hos alla, utan mer en ja-sägarmentalitet:
http://www.unt.se/uppsala/jag-litar-...r-2919400.aspx
Citera
2014-02-15, 07:36
Medlem
Hatans avatar
Jag läste ju bara första delen

"teknikfreak" verkar iaf ha lite koll på skiten
Citera
2014-02-15, 08:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader-14
Det är så mycket spekulationer och trams här att jag blir mörkrädd. Har nu betalt 30 kr bara för att kunna skriva det här inlägget.

Åkesson går att likna vid en VD som charmerar kunderna (studenterna) och invaggar dem i falsk säkerhet men som internt är en mardröm. De personer som nu väcker ärendet i styrelsen har gjort allt för att lösa konflikterna utan att det ska bli offentligt, men har nu kommit till ett läge där det är omöjligt att gå vidare på något annat sätt. Att Åkesson hävdar att hon inte känner till vad det handlar om är BS. Hon vet mycket väl.

Det du skriver ovan är ett utmärkt exempel på de offentliga uttalanden som jag tagit upp i presstråden om detta ärende.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Budskapet är ju att hon minst är massmördare och superpedofil, men att de inte vill säga det högt.

Att medvetet välja att inte precisera anklagelser mot en person, för att sedan skratta åt spekulationerna, är ett försmädligt och fegt sätt att bedriva förtal. Att sedan klaga på att detta kostade 30 spänn tyder på en småsinthet bortom det flesta människors föreställningsförmåga.
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-02-15 kl. 08:39.
Citera
2014-02-15, 08:57
Medlem
Cardiacs avatar
Åkesson var väl prorektor i Lund under 2 rektorer?
Iaf har det på avdelningsnivå varit stor misstro mot universitetsledningen under min tid vid Lunds universitet, främst med tanke på hur ekonomisystemet fungerar och hur forskninganslag går åt till att finansiera Lunds universitets byråkrati. Senaste jag hörde något hade avdelningar 105% overhead på forskningsanslagen, och eftersom Åkesson suttit i ledningen under införandet av detta är hon delansvarig.

Sen lär hon inte åka med tanke på hennes kontakter. Jag tror hon var samtidigt som Peter Honeth i Lund, där Honeth sågs som indirekta makten vid Lunds universitet. Honeth, gick från Lunds Universitet till utbildningsdepartementet som statssekretere vid alliansens valseger, och lär vara en maktfaktor där i nuläget med stort inflytande på utnämningar.
Citera
2014-02-15, 09:11
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader-14
Det är ...
Spader-14 är uppenbarligen helt insatt. I slutfasen av rektorsrekryteringen var de olika vetenskapsområdena något splittrade medan däremot studenterna snabbt enades om att det var den grundutbildningsorienterade Åkesson de ville ha. Sagt och gjort, de bestämde sig för att rösta på samma kandidat vilket medförde att Åkesson blev vald. Om ordet kupp ska nämnas i något sammanhang så är det där.

Att vicerektor Ulf Danielsson säger att det är olyckligt att detta kommit ut, är just för att det är olyckligt att det kommit ut. Ärendet har varit på agendan sedan i höstas och nu handlade det om en läcka, troligen från någon som stödjer Åkesson. Läckan ville få slut på det hela och trodde att det skulle vara bra att tipsa media. Åkesson är tillsatt av regeringen - på förslag av konsistoriet - och det är också den processen som måste gå baklänges för att få Åkesson avsatt.

Några har snuddat vid olika saker som skulle kunna ha genererat misstroendet för Åkesson - som till exempel införandet av ett nytt e-postsystem. Här skulle man faktiskt kunna se lite av vad som gått snett. En rektor för ett akademiskt säte ska inte hålla på med detaljer som e-postsystem. Det är inte rektors jobb. Det finns andra inom linjeorganisationen som är satta att arbeta med den typen av uppgifter. Välunderrättade källor gör gällande att det just här finns ett stort problem, detaljstyrningen tillsammans med det faktum att rektor satt sig själv i någon form av torn. Det är i princip omöjligt att komma i kontakt med henne utan att först - långt i förväg - ha bokat en tid. Till detta kommer att beredningsstrukturen av ärenden blivit en parodi där det krävs orimligt många handläggare och beslutsnivåer innan ett ärende hamnar på Åkessons bord. Att det skulle komma på fråga att förkorta kommunikationsvägarna till Åkesson för att minimera feltolkning av information på vägen är inte att tänka på.

Notera att jag inte en gång i detta inlägg kommenterat forskning. Kanske för att forskning och Åkessons vägar sällan korsar varandra eftersom Åkesson har försett sig med stora skygglappar.
Citera
2014-02-15, 09:28
Medlem
Det är svårt att se hur en hög administratör idag ska kunna vara en framgångsrik toppforskare. De flesta riktigt kreativa forskare håller sig från administration. De dagar när universitetet hade höga profiler som rektorer är nog svunna. Det är ett dilemma som man måste lösa. Alla som skrivit på listorna är inte toppforskare, de är mer administrativa arbetshästar, mer eller mindre bra ledare.

Administrationen sväller ut till oformlighet, det har den gjort länge, inte bara under Åkesson. Rektorer verkar vilja bygga monument över sig själva, i likhet med SLU som förbyggt sig så de inte kan bedriva verksamheten på ett tillfredsställande sätt. Uppsala universitet är inne på samma linje, mastodontprojekt och lyxombyggnader som kommer att svälja avsevärda delar av utbildnings- och forskningsanslagen. Men även på institutionsnivå ökar man OH och blir alltmer beroende av stora riskkapitalbolag för sin verksamhet. Ansvar? Jo,universitetsdirektören på SLU, som utpekades som ansvarig för den katastrofala upphandlingen, fick en fin reträttpost som vicerektor och är nu senior advisor på Uppsala universitet, inga protestlistor där inte.
Citera
2014-02-15, 10:33
Medlem
Berörda parter - vicerektorer och dekaner - kan inte gärna säga rakt ut till medier att deras chef är en mobbare. I synnerhet inte i detta skede.
Citera
2014-02-15, 10:39
Medlem
Det finns de bland undertecknarna som också är mobbare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här