Citat:
Ursprungligen postat av
Spader-14
Åkesson går att likna vid en VD som charmerar kunderna (studenterna) och invaggar dem i falsk säkerhet men som internt är en mardröm. De personer som nu väcker ärendet i styrelsen har gjort allt för att lösa konflikterna utan att det ska bli offentligt, men har nu kommit till ett läge där det är omöjligt att gå vidare på något annat sätt. Att Åkesson hävdar att hon inte känner till vad det handlar om är BS. Hon vet mycket väl.
Hade inte studenternas och doktorandernas röst vägt så tungt vid rekryteringen hade hon aldrig blivit tillsatt. De var väldigt måna om att få henne, och det stödet har hon varit mån om att behålla.
I en rekryteringsprocess utanför akademin hade hon aldrig kommit så långt. Det hade räckt med att ta referenser från hennes närmsta medarbetare i Lund och Umeå för att hon skulle ha blivit otänkbar som kandidat.Nota bene att hon sökte tjänst som rektor i Malmö men blev utsållad.Jag såg rekryteringsprocessen på nära håll och är starkt kritisk till hur den gick till.
Din historieskrivning får ses som en partsinlaga; du ger inga belägg för det fetade.
Citat:
Att M. Fahlgren nu pekas ut som intrigerande och missunnsam är inget annat än skamligt, när det i själva verket hedrar henne att hon var skeptisk till Åkesson.
Att Margaretha Fahlgren ljög när hon intervjuades av UNT finns det svart på vitt på.
Citat:
Men åtminstone en av vice rektorerna hade sin bild av Eva Åkesson klar redan innan hon kom till Uppsala. I dokument från 2011 som UNT läst förklarar Margaretha Fahlgren, vice rektor för humaniora och samhällsvetenskap, att hon inte kan förstå hur Eva Åkesson kan ha blivit en av kandidaterna för rektorsuppdraget. Hon skriver att Eva Åkesson "dessvärre är känd för att ha samarbetsproblem" och poängterar att hon misslyckats med att bli rektor för andra universitet och högskolor.
Margaretha Fahlgren var själv en av kandidaterna att bli Anders Hallbergs efterträdare. Hon nådde dock inte fram till de slutgiltiga gallringarna i rekryteringen. I dokumenten som UNT läst säger sig Margaretha Fahlgren vara helt oförstående till varför hon valts bort, och uttrycker oro för framtiden: "den som blir rektor blir ju också min närmaste chef.”
När UNT nu frågar Margaretha Fahlgren om vad hon tänkte om Eva Åkesson 2011 låter det först annorlunda.
– Det enda jag visste var att Eva Åkesson var prorektor i Lund. Jag värderade aldrig henne som rektorskandidat.
När UNT berättar om uppgifterna från 2011 säger hon att hon aldrig uttryckt någon synpunkt på Eva Åkesson offentligt.
– Men det fanns indikationer på samarbetssvårigheter i Lund.
2011 hade Fahlgren kritik, byggd på "inside information", mot en av medkandidaterna till rektorsposten, 2014 säger hon först att "[d]et enda jag visste var att Eva Åkesson var prorektor i Lund" och sedan, konfronterad med vad hon skrivit 2011, att "det fanns indikationer på samarbetssvårigheter i Lund". Inte särskilt hedrande för henne, och inte heller för det universitet hon företräder som vicerektor.