2021-07-12, 12:45
Medlem
constants avatar
Allt annat än riktiga räkor failar, de är oftast för vattninga. Om det nu ska vara en riktig.

Men fan, burkräkor kan mer än väl duga. Köpte "Kosterfiskarens lyxräkor" på burk, helt oki, men inte i nivå med bra som man skalar själv.

Täneker att det är så sällan, så då kan man ha det bästa.
Senast redigerad av constant 2021-07-12 kl. 12:52.
Citera
2021-07-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Om de frysta räkorna var billiga, varför snåla? Tycker tio räkor per toast låter i underkant.
Jo jag vet att det kan ju inte bli för mycket räkor, men jag är tyvärr på en stram budget och försöker leva gott på det lilla och dra ut å de kilo jag köpt.. men man vill ju heller inte snåla..

Trodde någon skulle skriva att köpt Mayo var blä men till min glädje ser jag inte det
Jag köper ofta på Lidl till ycket bra priser
Citera
2021-07-12, 13:00
Medlem
Det är detaljerna som gör en bra skagen, jag har rom i min, löjrom.

Sen är det också viktigt att man skär bort kanterna på franskan och steker i rikligt med smör så dom blir gyllenbruna.

Jag har alltid i syra i min, inte som garnityr, viktigt med rätt mängd syra.
Citera
2021-07-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Det är detaljerna som gör en bra skagen, jag har rom i min, löjrom.

Sen är det också viktigt att man skär bort kanterna på franskan och steker i rikligt med smör så dom blir gyllenbruna.

Jag har alltid i syra i min, inte som garnityr, viktigt med rätt mängd syra.
Jag brukar rosta franskan men ska testa steka innan istället - men då kommer en liten slant för smöret och jag gissar margarin inte duger..
Citera
2021-07-12, 13:07
Medlem
Själv hade jag väl inte hackat räkorna utan istället använt hela, men är man sparsamma med dem kanske det är att föredra med mindre bitar så man blir garanterad en räkbit i varje tugga..?

Saknas ju löjrom i ditt recept också, men med stram budget är det väl förståeligt.
Citera
2021-07-12, 14:16
Medlem
Finriven pepparrot lyfter skagenröra!
Sen skippa kräm fräschen och kör bara majonnäs istället.

Ni kan tacka mig efter ni testat.
Citera
2021-07-12, 14:37
Medlem
Ska testa men låter so mycket mayo i smaken.. jag har ibland lite mindre av den men som sagt köpt Lidl-mayo
Citera
2021-07-12, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Jag har köpte ett gediget lass billiga fina frysta räkor och börjat göra toast skagen titt som tätt då det känns som billig vardagslyx.
Jag brukar blanda 2/3 CF med 1/3 Mayo (köpt), 1/3 rödlök, citrondroppar, några knippe dill och 2/3 av räkorna hackade i röran med svartpeppar och sedan dill/räkor/citron som dekoration.
Ca 10 handskalade räkor / halv rostbrödsmacka.

Är det så ni oxå skulle gjort en god och billig Toast skagen?
.

CF hör absolut inte hemma i en Skagen,
Citera
2021-07-12, 18:44
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Jag har köpte ett gediget lass billiga fina frysta räkor och börjat göra toast skagen titt som tätt då det känns som billig vardagslyx.
Jag brukar blanda 2/3 CF med 1/3 Mayo (köpt), 1/3 rödlök, citrondroppar, några knippe dill och 2/3 av räkorna hackade i röran med svartpeppar och sedan dill/räkor/citron som dekoration.
Ca 10 handskalade räkor / halv rostbrödsmacka.

Är det så ni oxå skulle gjort en god och billig Toast skagen?

Jag skulle nog tagit bort c.f. och istället kört med ca 2/3 majonnäs och ca 1/3 gräddfil. Samt lagt till lite rom, helst löjrom (visst det är dyrt men man behöver rätt lite). Men det är ju en smaksak, gillar du ditt recept tycker jag du skall fortsätta med det.
Citera
2021-07-12, 21:21
Medlem
Sladdarens avatar
Du skippar ju löjrommen ev riven pepparrot, så ja i det närmaste billigaste receptet kör du på.
övrige varor i en klassisk toast skagen, är inte speciellt dyra alls
Citera
2021-12-22, 12:33
Medlem
Packapappaspacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Låter bra, förutom att jag verkligen hatar dill.

// PoK
Enda gången dill är ok är just till skagenröra, kanske dillkött med då måste man ha en bra dag.

Vad tror ni skagenlovers om att trycka på skagenröran på petit choux istället för vitt bröd till uppesittarkvällen? Kan vara rätt trevligt. Kanske ska gardera hängslen med livrem och köra både och? Har aldrig kört på petit choux, jag har däremot kört på croissant och det gillade jag inte, det vart för mosigt det vill säga ingen textur i tuggorna. Kan det bli samma sak med petit choux?

///

PPP
Citera
2021-12-27, 19:28
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack
Enda gången dill är ok är just till skagenröra, kanske dillkött med då måste man ha en bra dag.

Vad tror ni skagenlovers om att trycka på skagenröran på petit choux istället för vitt bröd till uppesittarkvällen? Kan vara rätt trevligt. Kanske ska gardera hängslen med livrem och köra både och? Har aldrig kört på petit choux, jag har däremot kört på croissant och det gillade jag inte, det vart för mosigt det vill säga ingen textur i tuggorna. Kan det bli samma sak med petit choux?

///

PPP

Har också läst en del recept med skagenröra på petit choux och varit sugen på att testa men det har inte blivit av än. Ser fram emot en recension! 🤓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in