2019-12-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
Nu jäklar kommer det bli liv i tråden.

Varför skulle man hänga nyskalade räkor?
Inte skulle väl någon få för sig att använda burkräkor?

Tro mig, även handskalade räkor (det enda jag använder förstås) bör, i mitt tycke, hängas.
Testa, så ska du se, att det kommer droppa ur "en matsked eller två".
Citera
2019-12-30, 11:38
Medlem
TraXzmans avatar
https://www.koket.se/tommy-myllymaki...med-pepparrot/

plus lite sting med tabasco

sen bryna brödet utan smör, men med pyttelite neutral olja, inkl en grönsallad bredvid med mycket finhackad rödlök
Citera
2019-12-30, 11:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBoyAlby16
Intressant att ingen nämnt bland det viktigaste (i min mening) för en lyckad toast skagen.
Att "hänga" räkorna ca ett dygn i kylen, alltså, låta räkorna ligga i en sil/durkslag för att få rinna av sig. Resultatet ger en inte så rinnig skagen, vilket jag upplevt väldigt ofta.
Sedan har vi ju detta med rödlök. Jag brukar "mandolina" min rödlök i tunna ringar, eventuellt låta de ligga och dra sig i citronsaft, för att sedan endast garnera med. På själva röran eller på sidan. Ser bra ut, och upp till var och en, om löken skall inmundigas eller inte.

Det där med räkorna låter som ett recept för magsjuka 🏥🚑
Citera
2019-12-30, 13:21
Medlem
Citat:
Tro mig, även handskalade räkor (det enda jag använder förstås) bör, i mitt tycke, hängas.
Testa, så ska du se, att det kommer droppa ur "en matsked eller två".

Låter snarare som låg kvalitet på räkorna isådanafall.
Menar inte att vara elitistisk och dryg men i det här fallet efter åratal av räkdiskussioner i familjen så blir det bara så naturligt.

gemene man anser ju tydligen att hinkräkorna som det står handskalade på är dugliga.
Dessa serveras även på varenda räkmacka i hela Sverige. Pinsamt!
Smakar baske mig klor!
Citera
2019-12-30, 13:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Om räkorna inte klarar ett dygn i kylskåp så var de inte särskilt friska från början.
Citera
2019-12-30, 16:14
Medlem
Citat:
Magsjuka???
Att ha skalade räkor i kylen i 24 timmar??
Du tror säkert att räkor transporteras direkt från havet, fram till din tallrik. . .
Citera
2019-12-30, 16:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Magsjuka???
Att ha skalade räkor i kylen i 24 timmar??
Du tror säkert att räkor transporteras direkt från havet, fram till din tallrik. . .

Ne lilla mongo men en slusk som dig kanske kliat dig på ballen innan du skalade dom
Citera
2019-12-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ne lilla mongo men en slusk som dig kanske kliat dig på ballen innan du skalade dom
Bra nivå där!!
OM du inte har ngt vettigt att bidra med, kan du väl istället ta en simtur ut i havet och käka lite purfärska räkor. . .
Då ska du få se på magsjuka.
Citera
2019-12-30, 17:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Bra nivå där!!
OM du inte har ngt vettigt att bidra med, kan du väl istället ta en simtur ut i havet och käka lite purfärska räkor. . .
Då ska du få se på magsjuka.

Bakterier kan växa i kylskåp och sen jag är inte från Stockholm och tror att man fiskar räkor med metspö eller flugrulle...jag är uppvuxen på västkusten 😆

Iaf så är problem att ha räkor kylskåp nån dag om hygienen var ok vid skalning/hantering - viktigt likzåm
Citera
2021-07-12, 12:38
Medlem
Ert bästa enkla recept-tips på den klassiska toast skagen?

Jag har köpte ett gediget lass billiga fina frysta räkor och börjat göra toast skagen titt som tätt då det känns som billig vardagslyx.
Jag brukar blanda 2/3 CF med 1/3 Mayo (köpt), 1/3 rödlök, citrondroppar, några knippe dill och 2/3 av räkorna hackade i röran med svartpeppar och sedan dill/räkor/citron som dekoration.
Ca 10 handskalade räkor / halv rostbrödsmacka.

Är det så ni oxå skulle gjort en god och billig Toast skagen?
Citera
2021-07-12, 12:41
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Är det så ni oxå skulle gjort en god och billig Toast skagen?

Om de frysta räkorna var billiga, varför snåla? Tycker tio räkor per toast låter i underkant.
Citera
2021-07-12, 12:43
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Låter bra, förutom att jag verkligen hatar dill.

// PoK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in