2005-08-01, 02:57
Medlem
MrOranges avatar
Det enda man överhuvudtaget kunde äta under min skoltid var:
Pannkakor
Potatisbullar
Nån soppa, som jag inte kommer ihåg närmare
Pasta, när man fick ta själv. Så tog man bara pasta, och ingen äcklig sås.

Det var väl mer eller mindre det. Har säkert glömt nåt. Resten var oätbart, eller så hade man nån gång hittat nån lösnagel eller mask i det och hade hemska minnen.

Vilken chock jag fick när man började betala för maten i gymnasiet, och det var lika sunkig mat då också. En förbannad att McDonalds och asiatiska buffer fanns i närheten.
Citera
2005-08-01, 03:16
Medlem
När jag gick på gymnasiet så var det en STOR skillnad på maten från alla mina tidigare skolår. Under gymnasietiden fick jag äta riktigt god mat! Så jävla gött att ta hur mkt man ville också! Medans när jag gick i låg-mellan och högstadiet fick jag riktigt dålig mat och man fick inte ta hur mkt man ville heller, ibland hade dom lagt fram en liten talrik med texten "så här mkt pommes" Helt sjukt fan

Och det äckligaste man kunde få var nån skit som kallades typ "moussaka" nån äcklig potatisgratäng med massa lök och tomatpuré i. Blev alltid helt knäckt när det var den maten! Serverades massa konstiga rätter på låg-mellan och högstadiet och dom vanliga rätterna var riktigt dåligt gjorda.

Men jag tror det är skillnad mellan olika kommuner, på gymnasiet i en annan kommun var det aldrig äckliga maträtter och nästan restuarang kvalitet på maten!
Citera
2005-08-01, 09:23
Medlem
Truxas avatar
Jag måste hålla med alla som tycker att skolmaten överlag var helt OK.
Men jag hade förträngt den jävla sörjan av russin och morötter.
Dillköttet var någonting som var totalt oätligt i skolan, men annars så brukar det vara gott. Gärna med ris.

Leverbiffar talas det om... Det fick aldrig vi. Däremot fick vi en smaskig levergryta med ris till, som jag nog var en av dom få som gillade.

På senare tid så vet jag att barnen blir serverade någonting som skallas för "Göteburgare". Jag ryser när jag hör det fåniga namnet! En tjock förbannad korvskiva, som i samband med taskigt bröd skall ge illusionen av en hamburgare.
Jag har haft förmånen att äta denna kulinariska läckerhet, när jag jobbade som vaktmästare i en skola. Urk!! Många verkar tycka att det här var jättegott....Men dom har fel! Det är skitäckligt!
Citera
2005-08-01, 09:29
Medlem
Bortskämda snorungar, vet hut. maten är väl inte att klaga på
Citera
2005-08-01, 09:50
Medlem
General Nogis avatar
Fisk med mandel, a k a "Fisk med klägg". Självdöd torsksurrogat av skittråkigaste sönderkokta kvalitet, toppad med hackad mandel och illorangt mattantskräx. Vidrigt vara bara förnamnet...

En gång var jag nära att spy av den "tortellini" som serverades en dag när jag gick på lågstadiet.

För övrigt gillade jag den mesta skolmaten. Har ingenting emot inälvsmat som lever heller. Den stuvade spenaten på låg- och mellanstadiet (på högstadiet byttes den ut mot en oätlig grön smörja) var så god att jag åt säkert sex fulla tallrikar av den varje gång den serverades.
Citera
2005-08-01, 12:54
Medlem
monnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
På senare tid så vet jag att barnen blir serverade någonting som skallas för "Göteburgare". Jag ryser när jag hör det fåniga namnet! En tjock förbannad korvskiva, som i samband med taskigt bröd skall ge illusionen av en hamburgare.

Åh den kommer i många olika former! Nu drar jag mig till minnes alla gånger det stod hamburgare på matsedeln och när det serverades visade det sig att nio gånger av tio var det fiskburgare.
Allt som nämnts i tråden, mandelfisk, dillkött, all inälvsmat, det hade jag lyckligtvis förträngt. Fast det är rätt kul nu i efterhand. Knäckebröd med salladskrydda blev ju en del av kostcirkeln.
Citera
2005-08-01, 13:23
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monne
Åh den kommer i många olika former! Nu drar jag mig till minnes alla gånger det stod hamburgare på matsedeln och när det serverades visade det sig att nio gånger av tio var det fiskburgare.
Allt som nämnts i tråden, mandelfisk, dillkött, all inälvsmat, det hade jag lyckligtvis förträngt. Fast det är rätt kul nu i efterhand. Knäckebröd med salladskrydda blev ju en del av kostcirkeln.

Huuu så hemskt! Piffi-allkrydda hade vi. Jag vet folk som genomled hela högstadiet på en diet bestående av slika knäckebrödsmackor.
Det var någon här som nämde "mjölken" i tjugoliterskartongerna. Tänk att skölja ner mackorna med sån, dessutom.
Citera
2005-08-01, 15:43
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Mandeltorsken, alla gånger. Det var det enda jag inte klarade av.
Citera
2005-08-01, 17:06
Medlem
Racerbyces avatar
Det är nog lättare att lista upp mat som INTE var äcklig, då det mesta var mer eller mindre vidrigt, men några av de äckligaste sakerna i skolan enligt mig var: kokt torsk med äggsås, ärtsoppa, chili con carne, pastasallader (kall pasta?!?), pölsa och det mesta med potatis då de hade en förmåga att servera "gummipotatis".

Det enda jag åt och verkligen tyckte om var korv forsell, risgrynsgröt och möjligen pannkakorna.
Citera
2005-08-01, 17:25
Medlem
vi fick någon sorts kaka med morotsbitar(?) i. Smakade precis som det luktade. VIDER!! spottade ut första tuggan direkt och slängde skiten
Citera
2005-08-01, 17:44
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag gick i skolan under -80-talet och jag hoppas skolmaten är bättre idag än på min skola under -80-talet.
Men samtidigt tycker jag inte att man ska måla in skolmaten i ett hörn och säga att den är skit om den nu verkligen inte är skit, många svartmålar skolmaten i onödan.

Men efter som jag är äldre idag och vet hur ett bra potatismos mm mm ska smaka så kan jag lugnt konstatera att min skolmat var riktigt svinig.
Den kokta potatisen och potatismoset, rotmoset, fisken, köttet, ja nästan allt smakade fan.
Jag gillade dock mexikansk pannkaka, det var det mest exotiska jag var med om under hela min skoltid, idag finns det tydligen hamburgare och pizza på skolmenyn
Citera
2005-08-01, 18:30
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag gick i skolan under -80-talet och jag hoppas skolmaten är bättre idag än på min skola under -80-talet.
Men samtidigt tycker jag inte att man ska måla in skolmaten i ett hörn och säga att den är skit om den nu verkligen inte är skit, många svartmålar skolmaten i onödan.

Men efter som jag är äldre idag och vet hur ett bra potatismos mm mm ska smaka så kan jag lugnt konstatera att min skolmat var riktigt svinig.
Den kokta potatisen och potatismoset, rotmoset, fisken, köttet, ja nästan allt smakade fan.
Jag gillade dock mexikansk pannkaka, det var det mest exotiska jag var med om under hela min skoltid, idag finns det tydligen hamburgare och pizza på skolmenyn
Vad fan är mexikansk pannkaka? En vanlig pannkaka med en sombrero?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in