Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-10, 15:37
  #1
Medlem
Rorschaks avatar
Nästa vecka ska jag börja mitt första jobb utanför min hemstad och kommer därmed att få börja pendla och gå upp mycket tidigare och vice versa.
Så för att underlätta för mig själv ska jag spendera veckan till att laga kopiösa mängder matlådor att frysa in så jag bara kan norpa en när jag springer till bussen på morgonen.
Men nu när jag väl står här med stekspaden i handen så sviker fantasin.
Har ni några bra förslag? Hur brukar ni göra med matlådor osv?
Citera
2014-02-10, 15:47
  #2
Medlem
Mumin2000s avatar
Chili con carne är guld! Bra näring, billigt och enkelt att laga!
Citera
2014-02-10, 15:51
  #3
Medlem
Browlers avatar
Ugnsmat!
Lassagne, pajer, puddingar, gratänger!

Väl på plats, om du nu vill, kan du komplettera med dagsfärska grönsaker.
Citera
2014-02-10, 15:53
  #4
Medlem
Rorschaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browler
Ugnsmat!
Lassagne, pajer, puddingar, gratänger!

Väl på plats, om du nu vill, kan du komplettera med dagsfärska grönsaker.

Ingen dum ide!
Och Chili con carne hade jag inte ens tänkt på. Den går helt klart med på listan
Citera
2014-02-10, 18:33
  #5
Medlem
imperatrixs avatar
Linssoppa! Bara att hacka och blanda ihop potatis, morötter, palsternacka, vitlök, linser, lite olja, buljong/kryddor och t.ex. havregrädde. Är gott att blanda i ingefära, citron och persilja också. (Röda linser går snabbast att koka. Svarta ska dock vara mer järn och sånt i.)

Blanda ihop någon "röra" med quinoa, bönor, grönsaker och tomatsås/kokosmjölk.

Pizza.
Citera
2014-02-10, 19:34
  #6
Medlem
Korvstroganoff är även det riktigt smidig och bra matlåds-mat, lätt att göra många portioner och lika lätt att koka mycket ris
Citera
2014-02-10, 19:53
  #7
Medlem
Vita bönor och korv. En burk vita bönor och skär lite falukorv, in i mikron 3 minuter så är det klart
gott är det också!
Citera
2014-02-10, 20:40
  #8
Medlem
Levergryta och kokt potatis, det ska ska jag köra på i två dagar nu
Citera
2014-02-10, 20:41
  #9
Medlem
Ratis avatar
Jag måste nog säga lasagne. Helt ärligt så finns det inte mycket matlådemat som smakar bra.
Citera
2014-02-10, 20:42
  #10
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
är väl bara att laga dubbelt när du lagar kvällsmat. allt funkar i en matlåda... har dock aldrig förstått poängen med att köra 20 lådor chili con carne.
Citera
2014-02-10, 20:48
  #11
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Är väl i stort sett bara potatismos som inte fungerar i matlådan (av det vi äter till vardags). Sen är frysta grönsaker perfekt att hälla i lådan för att få lite bättre mat, jag kör bönor och broccoli, lägger du i dom frysta på morgonen så blir dom lagom kokta i micron.
Citera
2014-02-10, 20:53
  #12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browler
Ugnsmat!
Lassagne, pajer, puddingar, gratänger!

Väl på plats, om du nu vill, kan du komplettera med dagsfärska grönsaker.

+1. Ugnsmat som gratänger och pajer funkar riktigt bra. Sen beror det lite på om man måste frysa lådorna eller inte. Ris med mycket sås blir ofta riktigt saggigt av att frysas, riset kan i värsta fall bli nästan upplöst och grynigt. Jag tycker sällan att potatis blir bra att värma upp, varken kokt, mos eller klyftor/pommes. Det som blir bäst tycker jag är pasta. Den blir i regel lite hårdare i konsistensen, men det blir oftast inget större fel på den.

Jag plussettar även kompletteringen. En fräsch sallad och kanske ett bröd kan lyfta även trista matlådor. Jag käkar i princip bara låda, äter ute i snitt en lunch i veckan, både för att det är billigt och behändigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback