Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-10, 12:18
  #1
Medlem
searchfunctions avatar
Först och främst vet jag inte om detta är rätt forum att posta detta problem på..

Men jag har ett litet problem. Jag tror att de flesta som har försökt fånga och spela in gamla spel vet hur svårt det kan vara. Spelet kanske inte hittas av mjukvaran man använder och monitor capture ger inte alltid önskat resultat.

Därför skulle jag vilja pröva, om det finns något sätt, att köra spelet genom ett eget fönster och fånga det fönstret med mjukvaran och se om det ger ett okej resultat. Så vad menar jag med 'köra genom eget fönster'?
Om man installerar och kör en virtual machine så öppnas ju det OSet i ett eget fönster. Något sånt, fast utan att behöva installera ett helt nytt OS.

Finns det något sådant? Att man skapar ett nytt fönster som kanske duplicerar ens skrivbord och om man kör något program genom det fönstret så visas det endast i det fönstret, inte 'skärm fönstret'?

Notera att köra program med prompten -window, i windowed mode och andra sätt helt enkelt inte fungerar.

Tack på förhand.
Citera
2014-02-13, 19:37
  #2
Medlem
Vad är det för spel? Du sa att det var gammalt. Hur gammalt? DOS? Om det är det kan du kanske prova DOSBox.
Citera
2014-02-15, 17:47
  #3
Medlem
searchfunctions avatar
Dosbox använder jag till de spel som kräver det men spelet i fråga är ett Direct3D/Glide spel vid namn Rollcage (1999). Problemet är att spelet crashar vid Alt-Tabbning så jag vet inte ens om inspelningsprogrammet (OBS) 'hittar' spelet och att använda Hotkey fungerar inte, men det kan bero på att keypressen inte registreras av OBS när spelet är uppe som jag märkt kan ske med vissa spel.
För ytterligare komplikationer så är menyn en executable och själva spelandet startar i en ny när man ska börja köra.
Vid monitor inspelning så flimrar det mycket i OBS och inspelningen men inte i spelet.

Det enda jag kan tänka mig kanske fungerar är att försöka starta programmet i ett eget fönster så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback