Citat:
Ursprungligen postat av
JohnniePuma
Planarkitekt är en lite löjlig benämning på yrket, fysisk planerare är bättre. Jag kikade igenom kurserna och de verkar väl vara relevanta men att 100 % skulle ha fått ett relevant arbete direkt efter studierna låter osannolikt. Utbildningen skiljer sig inte markant från samhällsplaneringen på SU eller KTH och där vet jag att anställningsgraden efter examen är väsentligt lägre.
Jag hade rekommenderat en civilingenjörsutbildning med inriktning mot samhällsbyggnad istället, arbetsmarknaden kommer då att vara betydligt bredare.
Om det finns utrymme för kreativitet? Ja, till viss del. Du kommer att ingå i en grupp med miljövetare, hydrologer, ingenjörer, arkitekter och andra. Planarkitektens roll är väl i någon mening som projektledare men det är knappast en position du når omedelbart efter examen.
Hej JohnniePuma! Du verkar har fått det lite om bakfoten, låt mig försöka upplysa dig.
Först ut är just planarkitekt eller planeringsarkitekt en utmärkt yrkestitel då de allra flesta 'fysiska planerare' är rent formellt arkitekter, medlemmar i Sveriges Arkitekter och har en civilrättsligt skyddad titel 'FPR/MSA'. För det andra så i plan- och bygglagen så finns det krav på att kommunerna har tillgång till en person med arkitektutbildning för handläggandet av de delar som går under planmonopolet.
Utbildningen leder absolut till jobb, alla som tagit examen vitt jag vet de senaste åren jobbar idag inom yrket om de inte självmant valt att söka sig vidare. År efter år visar SACO's 'framtidsbarometer' detsamma och inga tendenser tyder på att det blir någon ändring i närtid. Skälen till detta är att relativt få utbildas, ca 60 per år, samtidigt som stora pensionsavgångar stundar.
Utbildningen skiljer sig faktiskt markant från samhällsplaneringen på SU eller KTH, och det är därför du ser andra anställningssiffror för dem.
Rent generellt så kan man säga att vid nyanställning för ett jobb relaterat till fysisk planering prioriterar arbetsgivaren ansökande efter; Planarkitekt > Landskapsarkitekt > Arkitekt > Samhällsingenjör. Nu konkurrerar dock inte planarkitekter och samhällsingenjörer så mycket om jobben då de skiljer sig åt.
Tvärt om vad du tror så finner sig ofta planarkitekten, även direkt efter examen, i mitten av spindelnätet och har därifrån yttersta ansvar för planhandläggandet. Det är på planarkitektens uppmaning som utredningar görs och beslut fattas, men planarkitekten har å andra sidan plan- & bygglagen att följa.