• 1
  • 2
2014-02-09, 12:28
Medlem
ritoxs avatar
Hej, är intresserad av att kanske läsa till planarkitekt på BTH. Men en fråga som är dykt upp är: Vad gör en planarkitekt egentligen? Då menar jag rent praktiskt vad består en typisk arbetsdag av, på wikipedia står det så här:

"Planarkitekt benämns den som arbetar med upprättande av planer enligt Plan- och bygglagen, exempelvis de tjänstemän på kommunernas stadsbyggnadskontor som handlägger detaljplaner och översiktsplaner."

Att man arbetar med detaljplaner o liknande känns logiskt, men hur går detta arbete till? Sitter man på ett kontor och i princip bara skriver vad man blir tillsagd att skriva eller får man någon möjlighet till kreativitet i arbetet.
Citera
2014-02-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Hej, är intresserad av att kanske läsa till planarkitekt på BTH. Men en fråga som är dykt upp är: Vad gör en planarkitekt egentligen? Då menar jag rent praktiskt vad består en typisk arbetsdag av, på wikipedia står det så här:

"Planarkitekt benämns den som arbetar med upprättande av planer enligt Plan- och bygglagen, exempelvis de tjänstemän på kommunernas stadsbyggnadskontor som handlägger detaljplaner och översiktsplaner."

Att man arbetar med detaljplaner o liknande känns logiskt, men hur går detta arbete till? Sitter man på ett kontor och i princip bara skriver vad man blir tillsagd att skriva eller får man någon möjlighet till kreativitet i arbetet.

Låter som rena flumutbildningen. Plugga inte på BTH.
Citera
2014-02-16, 13:56
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Låter som rena flumutbildningen. Plugga inte på BTH.

Något år tror jag att utbildningen hade 100% av studenterna som fick relevant jobb direkt efter studierna så speciellt flum tycker inte jag att den verkar vara. Tycker snarare den verkar vara väldigt riktad mot yrkeslivet men valmöjligheterna till andra arbeten lär inte vara särskilt stora. Håller dock med dig om BTH, är ju inte direkt ens första val av universitet.
Citera
2014-02-16, 14:07
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Något år tror jag att utbildningen hade 100% av studenterna som fick relevant jobb direkt efter studierna så speciellt flum tycker inte jag att den verkar vara. Tycker snarare den verkar vara väldigt riktad mot yrkeslivet men valmöjligheterna till andra arbeten lär inte vara särskilt stora. Håller dock med dig om BTH, är ju inte direkt ens första val av universitet.

Det är en hyfsat bra utbildning med goda chanser till jobb efter examen. Det man jobbar med är fysisk planering, dvs trafik, nya bostäder, arbetsområde mm. Det är ett kreativt jobb då samhällsplanering förutsätter att man kombinerar ekonomiska- tekniska- estetiska frågor med humanism, dvs människors livsmiljöer.
Citera
2014-02-16, 14:31
Medlem
JohnniePumas avatar
Planarkitekt är en lite löjlig benämning på yrket, fysisk planerare är bättre. Jag kikade igenom kurserna och de verkar väl vara relevanta men att 100 % skulle ha fått ett relevant arbete direkt efter studierna låter osannolikt. Utbildningen skiljer sig inte markant från samhällsplaneringen på SU eller KTH och där vet jag att anställningsgraden efter examen är väsentligt lägre.

Jag hade rekommenderat en civilingenjörsutbildning med inriktning mot samhällsbyggnad istället, arbetsmarknaden kommer då att vara betydligt bredare.

Om det finns utrymme för kreativitet? Ja, till viss del. Du kommer att ingå i en grupp med miljövetare, hydrologer, ingenjörer, arkitekter och andra. Planarkitektens roll är väl i någon mening som projektledare men det är knappast en position du når omedelbart efter examen.
Citera
2014-02-17, 12:35
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Planarkitekt är en lite löjlig benämning på yrket, fysisk planerare är bättre. Jag kikade igenom kurserna och de verkar väl vara relevanta men att 100 % skulle ha fått ett relevant arbete direkt efter studierna låter osannolikt. Utbildningen skiljer sig inte markant från samhällsplaneringen på SU eller KTH och där vet jag att anställningsgraden efter examen är väsentligt lägre.

Jag hade rekommenderat en civilingenjörsutbildning med inriktning mot samhällsbyggnad istället, arbetsmarknaden kommer då att vara betydligt bredare.

Om det finns utrymme för kreativitet? Ja, till viss del. Du kommer att ingå i en grupp med miljövetare, hydrologer, ingenjörer, arkitekter och andra. Planarkitektens roll är väl i någon mening som projektledare men det är knappast en position du når omedelbart efter examen.

2011 så verkade det vara så, vet att statestiken ändrats efter de splittat upp utbildning till ett kand-master program. Men jobb chanserna verkar som sagt fortfarande bra.
http://www.nyteknik.se/special/tekni...cle3134180.ece

När det gäller samhällsbyggnad så har jag även varit inne och spånat på väg och vatten på ltu men har inte matte E eller fysik B och kändes väldigt drygt att läsa dessa. Samt att jag hört (Från tvivelaktiga källor på internet ) Att i just stadsplaerings sammanhang så rankas arkitekt och planarkitekterna högra än civilingejörerna då de har en helt annan kompetens.

Men det jag var intresserad är lite mer arbetet i praktiken, hur ser en arbetsdag ut? Sitter man och skissar på planlösningar, sitter i konferanser hela dagerna eller något helt annat?
Citera
2014-02-20, 20:05
Medlem
jag vet inte exakt vad en fysisk planerare sysslar med men det borde väl finnas en bra programbeskrivning på deras hemsida? Jag pluggar till arkitekt på och har bara hört gott om utbildningen på BTH.
Citera
2014-03-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma

Hej JohnniePuma! Du verkar har fått det lite om bakfoten, låt mig försöka upplysa dig.
Först ut är just planarkitekt eller planeringsarkitekt en utmärkt yrkestitel då de allra flesta 'fysiska planerare' är rent formellt arkitekter, medlemmar i Sveriges Arkitekter och har en civilrättsligt skyddad titel 'FPR/MSA'. För det andra så i plan- och bygglagen så finns det krav på att kommunerna har tillgång till en person med arkitektutbildning för handläggandet av de delar som går under planmonopolet.

Utbildningen leder absolut till jobb, alla som tagit examen vitt jag vet de senaste åren jobbar idag inom yrket om de inte självmant valt att söka sig vidare. År efter år visar SACO's 'framtidsbarometer' detsamma och inga tendenser tyder på att det blir någon ändring i närtid. Skälen till detta är att relativt få utbildas, ca 60 per år, samtidigt som stora pensionsavgångar stundar.
Utbildningen skiljer sig faktiskt markant från samhällsplaneringen på SU eller KTH, och det är därför du ser andra anställningssiffror för dem.

Rent generellt så kan man säga att vid nyanställning för ett jobb relaterat till fysisk planering prioriterar arbetsgivaren ansökande efter; Planarkitekt > Landskapsarkitekt > Arkitekt > Samhällsingenjör. Nu konkurrerar dock inte planarkitekter och samhällsingenjörer så mycket om jobben då de skiljer sig åt.

Tvärt om vad du tror så finner sig ofta planarkitekten, även direkt efter examen, i mitten av spindelnätet och har därifrån yttersta ansvar för planhandläggandet. Det är på planarkitektens uppmaning som utredningar görs och beslut fattas, men planarkitekten har å andra sidan plan- & bygglagen att följa.
Citera
2014-03-02, 12:08
Medlem
Nidelvas avatar
Orax har knappt en siffra rätt,

Mycket få fysiska planerare / planarkitekter är arkitekter. Alltså medlemmar i SAR. Det finns dock en generation gråhåriga gubbar och tanter i branschen som är just arkitekter men försvinner bort till pensionen.

Jag vet heller inte vad som menas med "yttersta ansvaret" för planeringen. Ett mycket underligt ordval.

Jag tycker att det är jättetrist med användare som uttalar sig tvärsäkert om saker när de i själva verket inte har koll.

Bara att fråga på Ritox. Jag har arbetat som planhandläggare / fysisk planerare i många år. Sitter idag med strategiska frågor.
Citera
2014-03-02, 12:09
Medlem
Citat:
Men det jag var intresserad är lite mer arbetet i praktiken, hur ser en arbetsdag ut? Sitter man och skissar på planlösningar, sitter i konferanser hela dagerna eller något helt annat?

Det är olika beroende på vart du jobbar, kommunalt anställda handskas mer med samhällsprocessen, dvs. politik, kommunala nämnder och allmänheten, vilket leder till mer möten och arbete med text.
Planarkitekter i privat regi tenderar att mer ägna sig åt att rita och upprätta planer på uppdrag och behöver därför inte engagera sig i samhällsprocessen till lika stor del.
Det finns även karriärer via akademin, länsstyrelserna samt statliga verk och myndigheter som ser annorlunda ut från den 'ordinarie' detaljplanehandläggningen.
Senast redigerad av Orax 2014-03-02 kl. 12:18.
Citera
2014-03-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidelva
Orax har knappt en siffra rätt,

Mycket få fysiska planerare / planarkitekter är arkitekter. Alltså medlemmar i SAR. Det finns dock en generation gråhåriga gubbar och tanter i branschen som är just arkitekter men försvinner bort till pensionen.

Jag vet heller inte vad som menas med "yttersta ansvaret" för planeringen. Ett mycket underligt ordval.

Jag tycker att det är jättetrist med användare som uttalar sig tvärsäkert om saker när de i själva verket inte har koll.

Bara att fråga på Ritox. Jag har arbetat som planhandläggare / fysisk planerare i många år. Sitter idag med strategiska frågor.

Vilka siffror?
Vad sägs om att du ger din bild av yrket istället för att konsekvent avskriva någon annans utan att följa upp själv. Beskriv du yrkets roll lite enkelt för lekmän, du som anser dig ha så koll.

Att du inte verkar kunna särskilja planhandläggande och planering är dock lite oroande.
Senast redigerad av Orax 2014-03-02 kl. 12:19.
Citera
2014-03-02, 12:25
Medlem
Nidelvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Vilka siffror?
Vad sägs om att du ger din bild av yrke istället för att konsekvent avskriva någon annans utan att följa upp själv. Beskriv du yrkets roll lite enkelt för lekmän, du som anser dig ha så koll.

Att du inte verkar kunna särskilja planhandläggande och planering är dock lite oroande.

Är det skillnad på planering och planhandläggande?
Om du inte har flera års erfarenhet av samhällsplanering så lovar jag dig att jag har bättre koll än dig.

Jag har arbetat som planhandläggare i många år, arbetar idag med strategiska frågor. När PBL gjordes om 2011 utbildade jag aktörerna i mitt län om lagändringarna. Med aktörer menar jag samtliga som berörs av PBL.

Du ska därför inte påstå att jag inte vet vad jag talar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in