• 1
  • 2
2014-02-09, 07:53
Awaiting Email Confirmation
Har ni inför sv mynd fått redogöra för hur ni sköter ekonomin i det nya landet några år efter flytt?
Citera
2014-02-09, 08:06
alt. ni som bott utomlands i flera år utan att ha reggat er som utflyttade.

Fått frågor?
Citera
2014-02-09, 08:28
Medlem
Jag bodde utomlands i många år utan att skriva mig som utflyttad. Fick aldrig några frågor om någonting. Det enda som hände var att jag blev registrerad som "obefintlig" efter ett tag eftersom det inte gick att finna mig i Sverige. Blev till slut skriven där jag bodde men fick inte då heller några som helst frågor. Nu är jag skriven i Norge sedan nästan 2 år tillbaka och bor där och har fortfarande inte fått några som helst frågor. Har totalt bott ifrån Sverige i 15 år
Citera
2014-02-09, 09:49
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det ar bara om man har skuld som svenska myndigheter eftersoker en utomlands.
Citera
2014-02-09, 09:51
Citat:
Ursprungligen postat av kinkykitty
Jag bodde utomlands i många år utan att skriva mig som utflyttad. Fick aldrig några frågor om någonting. Det enda som hände var att jag blev registrerad som "obefintlig" efter ett tag eftersom det inte gick att finna mig i Sverige. Blev till slut skriven där jag bodde men fick inte då heller några som helst frågor. Nu är jag skriven i Norge sedan nästan 2 år tillbaka och bor där och har fortfarande inte fått några som helst frågor. Har totalt bott ifrån Sverige i 15 år

gjorde du adressändring till närstående eller sålde du bara allt och drog?
Har en vän som bott utomlands i 7 år, förra året ringde skv och undrade om hon bodde kvar i Sverige. Aneldningen till att dom ringde var att de sett i hennes csn-profil att hon gjort vidarebefodring av post till utlandet samt senast fick csn till det landet. Så de kollade manuellt och ringde upp efter 5 år. Jag står mellan att anmäla eller inte =)
Citera
2014-02-09, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Det ar bara om man har skuld som svenska myndigheter eftersoker en utomlands.

ja, till exempel CSN. Men jag undrar om de slutar förfölja en om man betalar lite per år efter att ha fått nedsättning. Nedsättning eftersom man kunnat bevisa låg inkomst, men att chansen finns att man har en "annan" inkomst utomlands.
Citera
2014-02-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
gjorde du adressändring till närstående eller sålde du bara allt och drog?
Har en vän som bott utomlands i 7 år, förra året ringde skv och undrade om hon bodde kvar i Sverige. Aneldningen till att dom ringde var att de sett i hennes csn-profil att hon gjort vidarebefodring av post till utlandet samt senast fick csn till det landet. Så de kollade manuellt och ringde upp efter 5 år. Jag står mellan att anmäla eller inte =)
Nej gjorde aldrig någon adressändring annat än att min familj visste vart jag var. Tänkte aldrig så långt som att jag skulle avskriva mig. Jag var hemma i Sverige i 3 månader en period och då skrev jag mig I Sverige (var då jag fick reda på att jag var obefintlig) sen åkte tillbaka utan att avskriva mig. Men var tvungen att göra det när jag behövde nytt pass. Personligen hade jag aldrig några problem med att vara avskriven men ja tänk på att om du behöver nytt pass så måste du avskriva dig.
Citera
2014-02-09, 11:41
Citat:
Nej gjorde aldrig någon adressändring annat än att min familj visste vart jag var. Tänkte aldrig så långt som att jag skulle avskriva mig. Jag var hemma i Sverige i 3 månader en period och då skrev jag mig I Sverige (var då jag fick reda på att jag var obefintlig) sen åkte tillbaka utan att avskriva mig. Men var tvungen att göra det när jag behövde nytt pass. Personligen hade jag aldrig några problem med att vara avskriven men ja tänk på att om du behöver nytt pass så måste du avskriva dig.

under tiden du var utomlands, hur såg din ekonomi ut, hade du kvar kontot i sverige, med din fulla inkomst dit eller låg det bara och skräpade?
Citera
2014-02-09, 12:00
Citat:

hur fick du reda på att du var obefintlig, tog det stopp när du skulle vårdas eller hur gick det till, och en till grej, du gjorde ingen adressändring, men vart pekade din bokföring till isf? Någon måste ju ha fått din post.
Citera
2014-02-09, 12:10
Medlem
Spackelackans avatar
Jag bor och driver företag i sydamerika och har aldrig hört något från den svenska skattemyndigheten.
Citera
2014-02-09, 12:16
Medlem
Citat:
under tiden du var utomlands, hur såg din ekonomi ut, hade du kvar kontot i sverige, med din fulla inkomst dit eller låg det bara och skräpade?
Jag jobbade hela tiden och min lön gick in på utländskt konto. Är ingen mening att hålla kvar ett svenskt konto för lön när man inte får den från Sverige tycker jag. Så jag antar att det svenska kontot jag hade bara ligger helt tomt. Har inte kollat det på många år så kanske det är stängt jag vet inte.

Citat:
hur fick du reda på att du var obefintlig, tog det stopp när du skulle vårdas eller hur gick det till, och en till grej, du gjorde ingen adressändring, men vart pekade din bokföring till isf? Någon måste ju ha fått din post.
Jag gick på skatteverket när jag skrev mig i Sverige under dom 3 månaderna och dom sa det, så det tog lite längre tid att få det i ordning men var inga problem. Jag har ingen aning om vart posten gick innan jag blev "obefintlig" Dom kan inte skicka ut post om det inte finns någon adress
Citera
2014-02-09, 12:54
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:

Normalt sett kan man inte fa lon fran anstallning i utlandet till ett svensk konto
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in