• 1
  • 2
2014-02-09, 12:57
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
ja, till exempel CSN. Men jag undrar om de slutar förfölja en om man betalar lite per år efter att ha fått nedsättning. Nedsättning eftersom man kunnat bevisa låg inkomst, men att chansen finns att man har en "annan" inkomst utomlands.

Tror att det finns en trad om just det dar nagonstans. Hur tanker du med att du ska forsoka betala ett lagre belopp, du betalar hellre over en sa lang period som mojligt?
Citera
2015-07-07, 12:27
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
Har ni inför sv mynd fått redogöra för hur ni sköter ekonomin i det nya landet några år efter flytt?

Jag bor i ett land som har skatteavtal som innebär att det man tjänar där inte skattas i Sverige. Rekommenderas! Logiskt är det väl också, jag utnyttjar ju inte svenska välfärden direkt, uppsöker såklart den lokala sjukvården osv, för vilken jag ju har betalat skatt.

Har jag uppdrag från svenska företag anger jag dem i min vanliga svenska deklaration, fungerar jättebra.
Citera
2015-07-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jag bor i ett land som har skatteavtal som innebär att det man tjänar där inte skattas i Sverige. Rekommenderas! Logiskt är det väl också, jag utnyttjar ju inte svenska välfärden direkt, uppsöker såklart den lokala sjukvården osv, för vilken jag ju har betalat skatt.

Har jag uppdrag från svenska företag anger jag dem i min vanliga svenska deklaration, fungerar jättebra.

Men är du utskriven från Sverige? För annars finns det väl risk för att de anser att du har väsentlig anknytning till Sverige o därför ska skattas i Sverige (med avräkning av utländsk skatt betald, eftersom skatteavtal finns dvs du ska inte dubbelbeskattas)? Eller tänker jag fel? Var ngt år sedan jag låste på om ettårsregeln o 6-månregeln. Jag valde iaf att skriva ut mig från Sverige när jag flyttade, för att vara på den säkra sidan. Skickar fortfarande in en clean deklaration i Sverige dock, tror det beror på stt jag hade lite ränteinkomster etc kvar (min tjej hade det inte o jag tror inte hon fått några deklarationsutskick sedan vi flyttade).

Det jsg oroar mig mest för i nuläget är familjebildandet. Vi hade tänkt åka hem i samband med att vi ska ha barn men som jag förstått det har vi då inte rätt till ngn föräldrapenning / bidrag alls, men det kanske är annorlunda om man varit skriven i Sverige hela tiden? Det värsta är ju att man i det lilla extremistlandet Sverige inte får ha ungen på dagis förrän efter 12 mån om jag förstått det rätt, vilket gör att vi kommer sitta 12 mån med bara en inkomst efter att vi återvänder. Men återigen så är jag dåligt påläst; just föräldrarreglerna har jag inte läst ngt alls om utan går på vad kag hört från andea återvändare. Ngn som vet hur det funkar?
Citera
2015-07-08, 14:39
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Men är du utskriven från Sverige? För annars finns det väl risk för att de anser att du har väsentlig anknytning till Sverige o därför ska skattas i Sverige (med avräkning av utländsk skatt betald, eftersom skatteavtal finns dvs du ska inte dubbelbeskattas)? Eller tänker jag fel? Var ngt år sedan jag låste på om ettårsregeln o 6-månregeln.
Okej, det skall erkännas att jag eventuellt fuskat litet ang 6- vs 12-månadersregeln. Jag har nämligen jobbat på olika typer av tidsbestämda kontrakt som rent praktiskt alltså håller nere månaderna till ett hanterbart antal, om vi säger så... Mycket på grund av att jag inte ville skriva ut mig, eftersom jag saknar permanent uppehållstillstånd i landet jag bor, samt att det är ett jävla jidder att bli återinskriven i Sverige ifall man vill det senare. MEN skulle situationen förändras skulle jag skriva ut mig ur Sverige.

Skatteavtalet är inte standardavtal, utan innebär att ingen del av beloppet skattas i Sverige oavsett. Vet inte var du är, men kan tänka mig att det ser ut som du beskriver det i Norden eller EU?

Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Det jsg oroar mig mest för i nuläget är familjebildandet. Vi hade tänkt åka hem i samband med att vi ska ha barn men som jag förstått det har vi då inte rätt till ngn föräldrapenning / bidrag alls, men det kanske är annorlunda om man varit skriven i Sverige hela tiden? Det värsta är ju att man i det lilla extremistlandet Sverige inte får ha ungen på dagis förrän efter 12 mån om jag förstått det rätt, vilket gör att vi kommer sitta 12 mån med bara en inkomst efter att vi återvänder. Men återigen så är jag dåligt påläst; just föräldrarreglerna har jag inte läst ngt alls om utan går på vad kag hört från andea återvändare. Ngn som vet hur det funkar?
Varför hade ni tänkt att flytta till Sverige? Jag hade bara tänkt föda i Sverige för att få allt på det klara med avkommans medborgarskap, annars finns det ju alltid alternativ i landet man bor, eller? Om du tänker på förskola och dylikt.

Ett par vänner flyttade till Sverige för ett tag sedan (just för att bilda familj, faktiskt) och de får föräldrapenning, den ene är svensk medborgare, partnern är inte det. Den svenska medborgaren i familjen hade inte skrivit ut sig ur Sverige. Tror att det är bättre att du kollar upp reglerna för detta, för ni är väl båda två utskrivna, svenska medborgare?

Lycka till med allt, i vilket fall, där i byråkratikrånglet!
Citera
2016-10-19, 15:19
Avstängd
Lacerdas avatar
Lånar tråden. En bekant som jag jobbade med i Portugal för tio år sedan, fick i veckan ett mindre trevligt brev från den Portugisiska motsvarigheten till Skatteverket. Dom krävde 3.400 Euro i utebliven skatt. Jävligt märkligt, det är ganska mycket pengar när man hade en lön på cirka 1000 Euro i månaden, personen i fråga är säker på att skatt också betalades på lönen.

Jag googlade runt lite och fann följande: https://www4.skatteverket.se/rattsli....9/341439.html
Citat:
För fordringar i allmänhet gäller preskriptionslagen, med en tioårig preskrip*tions*tid och möjlighet till preskriptionsavbrott. För skattefordringar gäller SPL, med en femårig fast preskriptions*tid och med vissa begränsade för*längnings*möjligheter.
Denna skillnad gäller även i fråga om en bolags*mans ansvar enligt 2 kap. 20 § HBL. För fordringar i allmänhet mot bolaget gäller allmänna förmögenhetsrättsliga principer i fråga om bolagsmannens ansvar. För skattefordringar gäller en särskild ordning eftersom ett ansvarsbelopp fastställt med stöd av 59 kap. 11 § SFL drivs in på samma sätt som huvudfordringen. Ansvarsbeloppet blir då föremål för särskild preskriptionsberäkning enligt den ordning som gäller enligt SPL.
Har ni någon erfarenhet av detta bekymmer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in