• 1
  • 2
2014-02-07, 16:12
Medlem
Har sökt och letat och hittat knapphändig information, så min sista etapp innan jag går upp i rök av ilska blir flashback. Hej alla där ute! Fick precis hem ett inkassokrav från Sportlife. Jag betalar alltid sent och efter att en påminnelseavgift lagts på. Det beror på att det är ohumana dagar man får hem fakturor från Sportlife. Den brukar dimpa ner runt 05-06 varje månad, alla andra typ 30 fakturorna kommer ner som vanligt den 20e.

I Självaverket tror jag att Sportlife tröttnat på mig, eftersom jag dels inte betalar i tid och dels inte betalar påminnelseavgiften (Som jag heller inte är laglydig över). Allt detta för att deras tider på fakturor är så jävla pissiga. Nu kom iaf ett inkassokrav som jag inte kan tro på. Dom kräver mig på en månadsbetalning (December). Jag har varken fått påminnelse nummer ett eller två innan detta då. Är detta ens lagligt? Att ta in inkassoföretag utan påminnelse?

Tacksam för svar.

P.S: Betala aldrig påminnelseavgifter eller administrativa avgifter!
Citera
2014-02-07, 16:18
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Har sökt och letat och hittat knapphändig information, så min sista etapp innan jag går upp i rök av ilska blir flashback. Hej alla där ute! Fick precis hem ett inkassokrav från Sportlife. Jag betalar alltid sent och efter att en påminnelseavgift lagts på. Det beror på att det är ohumana dagar man får hem fakturor från Sportlife. Den brukar dimpa ner runt 05-06 varje månad, alla andra typ 30 fakturorna kommer ner som vanligt den 20e.

I Självaverket tror jag att Sportlife tröttnat på mig, eftersom jag dels inte betalar i tid och dels inte betalar påminnelseavgiften (Som jag heller inte är laglydig över). Allt detta för att deras tider på fakturor är så jävla pissiga. Nu kom iaf ett inkassokrav som jag inte kan tro på. Dom kräver mig på en månadsbetalning (December). Jag har varken fått påminnelse nummer ett eller två innan detta då. Är detta ens lagligt? Att ta in inkassoföretag utan påminnelse?

Tacksam för svar.

Fakturor kan ha 14-dagars förfallodatum på så det är egentligen bara att gilla läget och betala för sig, har man inte råd att köpa något ska man heller inte beställa något på faktura.

Du kan säkert hävda att du aldrig mottagit någon faktura/påminnelse i första hand men de kommer med största sannolikhet hävda att du borde ha haft vetskap om att du köpt något och att det måste bli betalt.
Citera
2014-02-07, 16:19
Medlem
Sthlmsdudes avatar
Hej,

Tyvärr kan man skicka till inkasso utan att skicka påminnelser.

Sedan kan det ju diskuteras om det vore/är etiskt korrekt att göra så.
Citera
2014-02-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Fakturor kan ha 14-dagars förfallodatum på så det är egentligen bara att gilla läget och betala för sig, har man inte råd att köpa något ska man heller inte beställa något på faktura.

Du kan säkert hävda att du aldrig mottagit någon faktura/påminnelse i första hand men de kommer med största sannolikhet hävda att du borde ha haft vetskap om att du köpt något och att det måste bli betalt.

Civila olydnadssanktioner mot uppenbart idiotiska beslut (Skicka ut fakturor mitt i månaden när alla andra företag på jorden,mars, venus och saturnus skickar i slutet av månaderna) är ett gott uttryck för demokrati.
Citera
2014-02-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmsdude
Hej,

Tyvärr kan man skicka till inkasso utan att skicka påminnelser.

Sedan kan det ju diskuteras om det vore/är etiskt korrekt att göra så.

Tack för svaret. Ska dock bestrida och hävda att jag aldrig ens fått fakturan, eftersom jag inte har något minne utav den.
Citera
2014-02-07, 16:38
Medlem
Det kanske går att få fakturadatum senare i månaden om du pratar med dom,jag antar att det är månadsabonnemang det handlar om och dom vill antagligen inte bli av med en kund.
Citera
2014-02-07, 16:44
Medlem
Sthlmsdudes avatar
Citat:
Tack för svaret. Ska dock bestrida och hävda att jag aldrig ens fått fakturan, eftersom jag inte har något minne utav den.

Hej,

Är det en fast månadsbetalning du gör?

Dom lär ju svara med "vi har skickat ut fakturanr. xxxx den x/y 2013 så lär du åka på ev inkasso och påminnelseavgifter i alla fall. Det brukar vara så.

Låt mig veta hur det slutar.
Citera
2014-02-07, 16:48
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Det finns inga regler för när fakturor skall betalas. Betala för dig eller skit i att använda tjänsten/varan. Hur i helvetes jävla rövsmör kan detta vara ett problem?
Citera
2014-02-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Det finns inga regler för när fakturor skall betalas. Betala för dig eller skit i att använda tjänsten/varan. Hur i helvetes jävla rövsmör kan detta vara ett problem?

Jag är en laglydig människa som vill att man ska följa lagar och ordningar i vårat samhälle? Jag är för ett kapitalistiskt samhälle, men det ska gå åt bägge hållen. Därför är detta ett "problem" i mina ögon. Självklart har jag ekonomisk kraft att betala utan att lyfta ögonbrynen, men man tar sig för pannan idag. Allt för många människor utan vett eller kunskap bakom pannan som skickar iväg fakturor bland annat.
Citera
2014-02-07, 17:05
Medlem
Citat:
Jag är en laglydig människa som vill att man ska följa lagar och ordningar i vårat samhälle? Jag är för ett kapitalistiskt samhälle, men det ska gå åt bägge hållen. Därför är detta ett "problem" i mina ögon. Självklart har jag ekonomisk kraft att betala utan att lyfta ögonbrynen, men man tar sig för pannan idag. Allt för många människor utan vett eller kunskap bakom pannan som skickar iväg fakturor bland annat.
Du har ju uppenbara problem. Handla inte på faktura om du inte kan betala.
Citera
2014-02-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Du har ju uppenbara problem. Handla inte på faktura om du inte kan betala.

Problem från deras sida, inte min.
Citera
2014-02-07, 21:36
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Problem från deras sida, inte min.

Nu får du fan ta och rapa ur dig hur du tänker när det är deras problem? Du har skaffat något och dom vill ha betalt X datum. Vad i helvete är problemet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in