Citat:
Ursprungligen postat av
f000l
Jag anser förmodligen att typ 80% av alla arbeten är väldigt idiotiska och onödvändiga. Så att vi med vårat välstånd-överflöd livsnär de som inte trampar på i idioti-skeppet, det ser jag inte som nånting vidare hemskt. Att idioti-skeppet livsnär de som inte är trampar på i idioti-skeppet, det kanske kan hjälpa till att skapa nåt bättre. Synd bara att skeppet är så förjävligt att även de som inte behöver trampa är så pass nedgångna att de inte förmår sig skapa nåt bättre.
Håller med! Massor av jobb som utförs idag är helt onödiga. Dock tycker jag att alla arbetslösa/arbetsoförmögna gott kunde få klara sig på socialbidrag, för det gör ju de människor som nu klarar sig på socialbidrag, inte sant? Varför skulle det som är gott nog åt vissa människor inte vara gott nog åt andra? De sjukskrivna, sjukpensionerade och arbetslösa som inte gör någon nytta för samhället, varför ska de få mer pengar från skattebetalarna än socialbidragstagarna, när de inte gör ett dugg mer nytta för samhället än dessa?
Ändå vill jag även säga att om, jag säger
om, man nu av någon för mig oklar anledning ändå måste ge ovanstående kategorier olika mycket pengar från skattebetalarna, då är det helt åt helvete att lagstiftningen är sådan att arbetslösa förmås med ekonomiska incitament till att, för att inte "bli av med" rätten till a-kassa, ta fullständigt improduktiva jobb, jobb som inte tillför oss andra något vettigt, jobb som de sedan ser till att bli sparkade från illa kvickt, om de är smarta. Vad ska det vara bra för, att förmå de arbetslösa till att ta sådana jobb? För vem är det bra, att fullständigt improduktiva jobb utförs? Jag menar, ta bara den där jeppen som står i ett köpcentrum hela dagarna och ropar åt förbipasserande: "vad har du för telefonabonnemang idag?". Vad fan har han för existensberättigande? För att inte tala om
löneberättigande???
Vad fan ska han ha några pengar för, för det "arbete" han utför? Det enda han tillför oss andra människor, det är (i värsta fall) jobbig flytt av telefonabonnemang, med följden att man upptäcker att det inte blev ett dugg bättre än det förra, eller - i bästa fall - att man bara går förbi och skiter i honom, vilket tyvärr odlar en attityd i oss alla att strunta i folk som ropar åt oss - en vana som med tiden kan få oss att ruttna så till den grad att vi till slut struntar i allt och alla omkring oss, en inte särskilt trevlig framtid för mänskligheten om du frågar mig. Jag säger: skrota alla dessa onödiga, meningslösa, resursslösande "jobb" som förstör både anställda och kunder. De, som inte får några andra jobb än sådan skit, de tycker jag hellre ska få a-kassa för att inget göra, än få pengar avlurade från oss andra för att utföra dessa "jobb" till outsäglig irritation för oss andra!
Begreppet "jobb" har blivit ett undantagslöst positivt begrepp i våra makthavares hjärnor. Det måste bli stopp på det! Att någon har ett "jobb" är faktiskt
ofta sämre för samhället än att vederbörande inte har något jobb alls! Har våra makthavare ens någon som helst minsta lilla gnutta till susning om att så kanske möjligen måhända möjligtvis kanske skulle kunna i något enstaka fall vara fallet?