2014-02-12, 05:09
Medlem
Anta följande.

A är en bidragstagare som inte kan arbeta och därför inte kan bidra till samhället på något vettigt sätt. Ska A förvägras bidrag, även om det innebär att A dör? Har de, som inte kan arbeta och "göra rätt för sig", inte rätt att leva?

B är en bidragstagare som är sjuk men (mycket) sakta tillfrisknande och som kommer att, från och med om tio år, och därefter i år efter år, tillföra samhället minst tio gånger så mycket som han under de närmaste tio åren kommer att behöva få från samhället i form av bidrag. Borde man dra in B:s bidrag också, trots att detta vore dåligt både för B och för resten av mänskligheten på sikt?

Jag kan förstå den som är emot bidrag till sådana som A. Det har ju åtminstone någon sorts utilitaristisk aura omkring sig. Men om du även är emot bidrag till sådana som B, då undrar jag verkligen hur du tänker. Vem skulle vinna på ett avskaffande av sådana bidrag?

(It goes without saying att personer som kan arbeta och ändå väljer att leva på bidrag inte borde få bidrag. Därför utgår jag från att det inte är sådant som TS vill diskutera, utan de moraliskt problematiska fallen (varför skulle något vilja diskutera oproblematiska fall?))
Citera
2014-02-12, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f000l
Jag anser förmodligen att typ 80% av alla arbeten är väldigt idiotiska och onödvändiga. Så att vi med vårat välstånd-överflöd livsnär de som inte trampar på i idioti-skeppet, det ser jag inte som nånting vidare hemskt. Att idioti-skeppet livsnär de som inte är trampar på i idioti-skeppet, det kanske kan hjälpa till att skapa nåt bättre. Synd bara att skeppet är så förjävligt att även de som inte behöver trampa är så pass nedgångna att de inte förmår sig skapa nåt bättre.

Håller med! Massor av jobb som utförs idag är helt onödiga. Dock tycker jag att alla arbetslösa/arbetsoförmögna gott kunde få klara sig på socialbidrag, för det gör ju de människor som nu klarar sig på socialbidrag, inte sant? Varför skulle det som är gott nog åt vissa människor inte vara gott nog åt andra? De sjukskrivna, sjukpensionerade och arbetslösa som inte gör någon nytta för samhället, varför ska de få mer pengar från skattebetalarna än socialbidragstagarna, när de inte gör ett dugg mer nytta för samhället än dessa?

Ändå vill jag även säga att om, jag säger om, man nu av någon för mig oklar anledning ändå måste ge ovanstående kategorier olika mycket pengar från skattebetalarna, då är det helt åt helvete att lagstiftningen är sådan att arbetslösa förmås med ekonomiska incitament till att, för att inte "bli av med" rätten till a-kassa, ta fullständigt improduktiva jobb, jobb som inte tillför oss andra något vettigt, jobb som de sedan ser till att bli sparkade från illa kvickt, om de är smarta. Vad ska det vara bra för, att förmå de arbetslösa till att ta sådana jobb? För vem är det bra, att fullständigt improduktiva jobb utförs? Jag menar, ta bara den där jeppen som står i ett köpcentrum hela dagarna och ropar åt förbipasserande: "vad har du för telefonabonnemang idag?". Vad fan har han för existensberättigande? För att inte tala om löneberättigande???

Vad fan ska han ha några pengar för, för det "arbete" han utför? Det enda han tillför oss andra människor, det är (i värsta fall) jobbig flytt av telefonabonnemang, med följden att man upptäcker att det inte blev ett dugg bättre än det förra, eller - i bästa fall - att man bara går förbi och skiter i honom, vilket tyvärr odlar en attityd i oss alla att strunta i folk som ropar åt oss - en vana som med tiden kan få oss att ruttna så till den grad att vi till slut struntar i allt och alla omkring oss, en inte särskilt trevlig framtid för mänskligheten om du frågar mig. Jag säger: skrota alla dessa onödiga, meningslösa, resursslösande "jobb" som förstör både anställda och kunder. De, som inte får några andra jobb än sådan skit, de tycker jag hellre ska få a-kassa för att inget göra, än få pengar avlurade från oss andra för att utföra dessa "jobb" till outsäglig irritation för oss andra!

Begreppet "jobb" har blivit ett undantagslöst positivt begrepp i våra makthavares hjärnor. Det måste bli stopp på det! Att någon har ett "jobb" är faktiskt ofta sämre för samhället än att vederbörande inte har något jobb alls! Har våra makthavare ens någon som helst minsta lilla gnutta till susning om att så kanske möjligen måhända möjligtvis kanske skulle kunna i något enstaka fall vara fallet?
Senast redigerad av Lijajn 2014-02-12 kl. 05:46.
Citera
2014-02-12, 10:09
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lijajn
Anta följande.

A är en bidragstagare som inte kan arbeta och därför inte kan bidra till samhället på något vettigt sätt. Ska A förvägras bidrag, även om det innebär att A dör? Har de, som inte kan arbeta och "göra rätt för sig", inte rätt att leva?

B är en bidragstagare som är sjuk men (mycket) sakta tillfrisknande och som kommer att, från och med om tio år, och därefter i år efter år, tillföra samhället minst tio gånger så mycket som han under de närmaste tio åren kommer att behöva få från samhället i form av bidrag. Borde man dra in B:s bidrag också, trots att detta vore dåligt både för B och för resten av mänskligheten på sikt?

Jag kan förstå den som är emot bidrag till sådana som A. Det har ju åtminstone någon sorts utilitaristisk aura omkring sig. Men om du även är emot bidrag till sådana som B, då undrar jag verkligen hur du tänker. Vem skulle vinna på ett avskaffande av sådana bidrag?

(It goes without saying att personer som kan arbeta och ändå väljer att leva på bidrag inte borde få bidrag. Därför utgår jag från att det inte är sådant som TS vill diskutera, utan de moraliskt problematiska fallen (varför skulle något vilja diskutera oproblematiska fall?))

Katerogi A ska samhället inte bry sig i. Finns många länder där folk har det värre.

Kategori B får väll låna pengar och börja betala tillbaka när det börjar rulla på igen.

Sen glömmer du kategori C som skulle kunna jobba men ändå får bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Hade förstått ditt argument om det fanns jobb men icke.

Min mammas vän fick problem med ryggen, han kan knappt gå rätt för sina ryggbesvär. Han har levt på sina kapital och sålt det mesta han äger. Samtliga av hans livs besparingar är borta, just för att samhället inte vill hjälpa honom och att försäkringskassan är så hårda numera. Nu tror jag att han går på soc och han kommer nog aldrig ta sig därifrån. Vad tycker du om det?

Han är fortfarande en parasit som kostar skattebetalarna massor av pengar.
Citera
2014-02-12, 23:43
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Katerogi A ska samhället inte bry sig i. Finns många länder där folk har det värre.

Kategori B får väll låna pengar och börja betala tillbaka när det börjar rulla på igen.

Sen glömmer du kategori C som skulle kunna jobba men ändå får bidrag.

Han är fortfarande en parasit som kostar skattebetalarna massor av pengar.

Så det handlar inte om själva bidragstagandet i sig utan hur du ser på bidragstagare alltså parasiter?
Citera
2014-02-13, 00:00
Medlem
jabbadabbadoos avatar
När jag var 20 behövde jag leva på socialen i 3 månader.
Hade inte jag fått dom 3 månaderna betalda vet jag inte vad som hade hänt med mig. Men jag hade förmodligen blivit kriminell och fortsatt i det spåret.
Istället fick jag ett jobb 3 månader efteråt och har nu tjänat över 20 tusen efter skatt i över 10 år.
Jag har alltså inte snyltat av staten. Jag fick lite hjälp i början av mitt liv och nu så hjälper jag till att betala för staten.

Ur en moralisk synpunkt vad hade vart bäst?
A: Att jag levt som kriminell resten av mitt liv?
B: Att staten betalar 3 månader av mitt leverne så jag i min tur kan fixa mig ett jobb och betala skatt i resten av mitt liv?
Senast redigerad av jabbadabbadoo 2014-02-13 kl. 00:02.
Citera
2014-02-13, 02:41
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Hade inte jag fått dom 3 månaderna betalda vet jag inte vad som hade hänt med mig. Men jag hade förmodligen blivit kriminell och fortsatt i det spåret.
Istället fick jag ett jobb 3 månader efteråt och har nu tjänat över 20 tusen efter skatt i över 10 år.
Jag har alltså inte snyltat av staten. Jag fick lite hjälp i början av mitt liv och nu så hjälper jag till att betala för staten.

B: Att staten betalar 3 månader av mitt leverne så jag i min tur kan fixa mig ett jobb och betala skatt i resten av mitt liv?

Lyssna inte på TS, elitistiska människor Skatt kommer vi alltid att betala oavsett om folk lever på bidrag eller inte. Varför TS sitter och gnäller på nätet är för att han minsann skall känna sig bättre än alla dessa hemska "parasiter". Därför är hans argument så fyrkantigt det kan bli. Människor har orsak till varför de hamnar på soc eller gå på bidrag. Systemet är skapat som en säkerhetsventil i samhället. Det är inte så att man går till närmast kommunalförvaltning och säger, ge mig pengar! Det krävs riktiga utredningar och handläggare ser över situationen man är i. Sen måste man arbeta för att få sina pengar. Det kan vara allt ifrån parkarbete eller sopsortering. Ja, samhället kräver ofta en motprestation. Men TS kommer aldrig vilja inse all de problem som kan drabba en människa. Det är lite som när jag gick förbi en arbetsmarknadsåtgärd för arbetssökande (sådana som går på soc måste ställa in sig och söka jobb där). Då stod han där och gapade högt: "JA, DET ÄR HÄR ALLA DE SOCFALLEN GÅR". Varför man står och försöker skamfila andra sådär är för att att man försöker höja upp sig själv över den andre. Det är ett väldigt primitivt beteende enligt mig och även ett slag under bältet på dem som har det svårt. Vi får väl hoppas på att TS mamma eller någon annan han älskar inte hamnar i en svår situation där även de hamnar på bidrag. Om det händer, då vet vi att ordet parasit kommer gå ett varv i hans skalle.
Citera
2014-02-13, 03:56
Medlem
Citat:
Har skällt ut bidragsparasitet många gånger men de kommer alltid med samma gamla politiska argument..
Kan inhen tänka logiskt och moraliskt? Har ni ingen karaktär?
Jag skulle aldrig söka bidrag då jag tycker det är moraliskt fel att parasitera på andra.

Vad tycker ni om detta? Ovh jag menar från ett moraliskt prrspektiv, inte politiskt för det har redan diskuterats.

Men snåla du, Stater och FN, samt annat som bär vapen för att tvinga dig, de får alltoid pengar och styr agendan. Du har inte pengar alls. Var är alla pengar vi räddar privata företag med? Med alla regleringar och privata och offetligatjänstemän som.

Nu är jag sjuk, men min moral, ja den är stor vad gäller micro, obefintilig vad gäller macro.
Var är det logiska felet om du nu vet hur och varför pengar tillverkas? Moraliskt? Nädå. jag saknar helt gruppmoral om inte gruppen fokuserar på mig. Svenska samhället är som Hells Angles betalade sjukhusvården för misshadlade hang-aruonds till outlaws.

Sen finns inte moral, den är din , du uppfattar saker såhär och whatever rocks ur boat!
Problemet är att nattionalekononomi och statskunskap inte ser de små människorna, men, de kan ju alltid begra kriser, lid inte av vad de höga herrarna och desar lekerjer har för tankar.

(trasigt tgt-bord, ska bli kul när socialmoderaterna skapat mer problem.)

Jag har moral, men, jag är för böveln på en tukthus med lögnare som suger oerhöda mängder statskassa. Och tror du seriöst att svensk menatalitet kan göra oss rike framöver, som nation?

Gillar du att jobba? Tänk dig själv atyt vi hatr ett ultrateknokratiskt samhälle och alla hade varsitt Versilles. Då ska andra komma och ta. Men sånt fattar inte sevnakar, se ut som lump,. ha fickan full
Citera
2014-02-13, 03:58
Medlem
[quote=Jopsik|
Han är fortfarande en parasit som kostar skattebetalarna massor av pengar.[/QUOTE]

Du måste veta väldigt mkt om pengar...
Citera
2014-02-13, 04:05
Medlem
Citat:
Har skällt ut bidragsparasitet många gånger men de kommer alltid med samma gamla politiska argument..
Kan inhen tänka logiskt och moraliskt? Har ni ingen karaktär?
Jag skulle aldrig söka bidrag då jag tycker det är moraliskt fel att parasitera på andra.

Vad tycker ni om detta? Ovh jag menar från ett moraliskt prrspektiv, inte politiskt för det har redan diskuterats.

Jag lever själv på bidrag och har gjort i ca 1 år. Men har dock jobbat i 4 år och betalat skatt innan det. Och jag är inte bidragstagare för att parasitera, utan för att överleva. Och du ska veta att det ärkränkande att komma in och "be" om pengar varje månad. Jag tänker inte att jag lever på andra för att jag kan. Utan för ag inte har något val
Citera
2014-02-13, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiller-
Jag lever själv på bidrag och har gjort i ca 1 år. Men har dock jobbat i 4 år och betalat skatt innan det. Och jag är inte bidragstagare för att parasitera, utan för att överleva. Och du ska veta att det ärkränkande att komma in och "be" om pengar varje månad. Jag tänker inte att jag lever på andra för att jag kan. Utan för ag inte har något val
Varför lägger du på dig TS moralkakor i ditt hjärta?
Tro mig, den som väljer bidrag vill inte jobba på ett lön som bara betala dig för att du är där, lojalitet, sånt kostar!
Citera
2014-02-13, 10:39
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo

Det hade vart bättre om du stal pengarna själv.
Du får anstränga dig, du får ta ansvar, du gör det på ditt eget samvete.
Att staten stjäl åt dig är ytterst fegt och borde vara kriminellt.

Helge Fossmo fick ju livstids fängelse för anstiftan till mord, hafde han mördat själv hade han troligen kommit lindrigare undan.
Att söka bidrag är som anstiftan till stöld, skäms du inte?
Du verkar stolt över att du mer än 10 år betalat skatt till staten.
Om jag vore du skulle jag skämmas livet ut.
Citera
2014-02-13, 11:31
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Det hade vart bättre om du stal pengarna själv.
Du får anstränga dig, du får ta ansvar, du gör det på ditt eget samvete.
Att staten stjäl åt dig är ytterst fegt och borde vara kriminellt.

Helge Fossmo fick ju livstids fängelse för anstiftan till mord, hafde han mördat själv hade han troligen kommit lindrigare undan.
Att söka bidrag är som anstiftan till stöld, skäms du inte?
Du verkar stolt över att du mer än 10 år betalat skatt till staten.
Om jag vore du skulle jag skämmas livet ut.

Knappast då jag har betalat tillbaka pengarna.
Du snackar om att du hade lånat av din morsa i värsta fall.
Du borde skämmas som lutar det ansvaret på din mor.
Om jag var du skulle jag skämmas livet ut som använder sin mor som trygghetsnät.
Helst borde du pissa på dig själv en gång om dagen eftersom du är så jävla äcklig.

Saken är ju den att jag har betalat tillbaka dom pengarna genom skatten
och jag har absolut inget att skämmas över. Är det någon som snor pengar här så är det staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in