2014-02-07, 16:02
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Det finns alltid en orsak ja, och den orsaken är ren och skär latskap.
Du tycker själv att parasiter gör fel men en demokrati som gynnar parasiter är bra?
Det är en god gärning att hjälpa andra och jag skulle gärna hjälpa en blind över gatan för det kostar mig inte en krona, men skulle han be mig om pengar hade jag bett han dra åt helvete idioten.

Det är väl där problemet ligger antar jag. Att du tror att alla som söker bidrag gör det av lathet. Det är ju helt barockt, men en diskussion om detta hör inte hemma inom Filosofi.
Citera
2014-02-07, 16:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Har skällt ut bidragsparasitet många gånger men de kommer alltid med samma gamla politiska argument..
Kan inhen tänka logiskt och moraliskt? Har ni ingen karaktär?
Jag skulle aldrig söka bidrag då jag tycker det är moraliskt fel att parasitera på andra.

Vad tycker ni om detta? Ovh jag menar från ett moraliskt prrspektiv, inte politiskt för det har redan diskuterats.

Du har förmodligen missuppfattat det med bidrag helt och hållet. Det finns människor som absolut är tvingade att få bidrag och det kan jag gladeligen dela med mig med vetskapen om att den dagen jag behöver bidrag finns hjälpen att få för mig också
Citera
2014-02-07, 16:22
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Det är väl där problemet ligger antar jag. Att du tror att alla som söker bidrag gör det av lathet. Det är ju helt barockt, men en diskussion om detta hör inte hemma inom Filosofi.
varför inte?
jag ligger sömnlös om nätterna och funderar över sånt här
Citera
2014-02-07, 16:22
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Om du blir arbetslös över lång tid, din mamma dör och det inte finns en käft som kan hjälpa dig med ett ända öre och det inte finns något att stjäla -så jo, du kommer också att söka bidrag. Ljug inte för dig själv. Du kommer inte att välja att dö av hunger eller att bo på gatan enbart för att slippa få bidrag.

Det är absolut inget fel med bidrag så länge dom går till det dom ska, och till rätt personer.

Citat:
Det finns alltid en orsak ja, och den orsaken är ren och skär latskap.
Du tycker själv att parasiter gör fel men en demokrati som gynnar parasiter är bra?
Det är en god gärning att hjälpa andra och jag skulle gärna hjälpa en blind över gatan för det kostar mig inte en krona, men skulle han be mig om pengar hade jag bett han dra åt helvete idioten.

Synd att du är för feg för att kommentera inlägg som visar att du själv skulle ta bidrag om det väl handlade om liv eller död.

Men det visar enbart på att du skrev detta topic för att gnälla på andra, och inte för att egentligen föra en riktig diskussion om ämnet.

Hoppas du hamnar i den situationen en dag, då får vi väl se hur du hanterar det utan bidrag
Citera
2014-02-07, 16:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
jag jobbar i sportbutik och försöker hela tiden spara ihop pengar så jag har om jag blir av med jobbet, lever hellre på de pengar jag sparat ihop själv än att leva på akassa
Att leva på sparade pengar är även det att leva på bidrag. Det innebär att inte arbeta, och att ha anspråk på att andra människor ska arbeta i sitt anletes svett för att du får mat och husrum. Du anser dig ha moralisk 'rätt' att de slavar för dig då.

Dessutom inledde du med 100% säkerhet din bana som existerande människa som en bidragsparasit i många år, och det är sannolikt att du hamnar i samma situation igen många gånger.

Den förste som behöver inse det omoraliska i sitt handlande är sålunda du.
Citera
2014-02-09, 07:39
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Har skällt ut bidragsparasitet många gånger men de kommer alltid med samma gamla politiska argument..
Jag skulle aldrig söka bidrag då jag tycker det är moraliskt fel att parasitera på andra.

Vad tycker ni om detta? Ovh jag menar från ett moraliskt prrspektiv, inte politiskt för det har redan diskuterats.
Lite sorgligt med din syn på detta. Vi är alla människor, Jag tycker alla ska få leva ett värdigt liv.

Tänk istället på hur bra det är att människor slipper sova ute på gatan. Det finns helt enkelt inte jobb för alla. Det finns vissa människor som helt enkelt inte passar in i samhället, finns människor som saknar den rätta utbildningen. Jag tror inte på att det finns en enda person som lever på bidrag pga lathet. Du ser lathet, medans den personen säkert har något annat som hindrar dom från att leva så som du tycker människor ska vara.

Välkommen till framtiden när mer och mer jobb kommer försvinna pga tekniskt utveckling och människor helt enkelt inte behövs längre. Vad tycker du ska hända då?
Citera
2014-02-09, 11:44
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Lite sorgligt med din syn på detta. Vi är alla människor, Jag tycker alla ska få leva ett värdigt liv.

Tänk istället på hur bra det är att människor slipper sova ute på gatan. Det finns helt enkelt inte jobb för alla. Det finns vissa människor som helt enkelt inte passar in i samhället, finns människor som saknar den rätta utbildningen. Jag tror inte på att det finns en enda person som lever på bidrag pga lathet. Du ser lathet, medans den personen säkert har något annat som hindrar dom från att leva så som du tycker människor ska vara.

Välkommen till framtiden när mer och mer jobb kommer försvinna pga tekniskt utveckling och människor helt enkelt inte behövs längre. Vad tycker du ska hända då?
men endå har du en avatar som säger most people are cunts
Citera
2014-02-09, 17:33
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
men endå har du en avatar som säger most people are cunts
Cunts betyder i princip Idioter. Att vara en Idiot har inget med din yrkesroll att göra. Så ja, jag tror inte att någon lever på bidrag pga lathet, men jag kan fortfarande tycka att folk är idioter.
Citera
2014-02-09, 22:03
Medlem
f000ls avatar
Jag anser förmodligen att typ 80% av alla arbeten är väldigt idiotiska och onödvändiga. Så att vi med vårat välstånd-överflöd livsnär de som inte trampar på i idioti-skeppet, det ser jag inte som nånting vidare hemskt. Att idioti-skeppet livsnär de som inte är trampar på i idioti-skeppet, det kanske kan hjälpa till att skapa nåt bättre. Synd bara att skeppet är så förjävligt att även de som inte behöver trampa är så pass nedgångna att de inte förmår sig skapa nåt bättre.
Citera
2014-02-10, 03:35
Medlem
Citat:
jag jobbar i sportbutik och försöker hela tiden spara ihop pengar så jag har om jag blir av med jobbet, lever hellre på de pengar jag sparat ihop själv än att leva på akassa

skulle alla pengarna ta slut så skulle jag leva på mamma ja
jag ser inget fel i det för hon hjälper mig av egen vilja

att leva på bidrag fast man kan arbeta är att stjäla pengar ur statskassan

Förstår du skillnaden mellan att leva på sina egna pengar och på andras?

Hur lever du av dina egna pengar - om det är din mamma som betalar?
Är det hennes skyldighet att ta hand om dig eller?

Citat:
Om jag kan sno pengar av samhällsparasiter ostraffad så gör jag det med gott samvete.
Ser det bara som att ta tillbaka pengar som de stulit från mig.

Skulle din mamma tycka likadant, isf hur kommer det sig att du inte anses vara en parasit?

Nu är det såhär att det är samhället som skapar "samhällsparasiter".
Och därför är det också dess "mamma" och som du utrycker dig själv...
"skulle alla pengarna ta slut så skulle jag leva på mamma ja"

men byt ut "skulle alla MÖJLIGHETER ATT TJÄNA EGNA pengarna ta slut så skulle jag leva på PÅ STATEN ja" - dvs samhället är rätt svart och vitt, och människor som lever i gråzonen får inte plats i den inrutade mallen... de blir samhällsparasiter.

och samhället erkänner deras skuld iom europas största vuxendagis - ama.
Senast redigerad av freethespeech 2014-02-10 kl. 03:41.
Citera
2014-02-10, 11:21
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Hur lever du av dina egna pengar - om det är din mamma som betalar?
Är det hennes skyldighet att ta hand om dig eller?

Jag lever på min lön och inte på mamma, det är ett hypotetiskt scenario
Citera
2014-02-11, 09:58
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:

Hade förstått ditt argument om det fanns jobb men icke.

Min mammas vän fick problem med ryggen, han kan knappt gå rätt för sina ryggbesvär. Han har levt på sina kapital och sålt det mesta han äger. Samtliga av hans livs besparingar är borta, just för att samhället inte vill hjälpa honom och att försäkringskassan är så hårda numera. Nu tror jag att han går på soc och han kommer nog aldrig ta sig därifrån. Vad tycker du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in