• 1
  • 2
2014-02-07, 13:26
Medlem
Jopsiks avatar
Har skällt ut bidragsparasitet många gånger men de kommer alltid med samma gamla politiska argument..
Kan inhen tänka logiskt och moraliskt? Har ni ingen karaktär?
Jag skulle aldrig söka bidrag då jag tycker det är moraliskt fel att parasitera på andra.

Vad tycker ni om detta? Ovh jag menar från ett moraliskt prrspektiv, inte politiskt för det har redan diskuterats.
Citera
2014-02-07, 14:07
Medlem
Ok du kanske kan sätta dig in i hur en global ekonomi fungerar eller fortsätta ha samma åsikt.
Går bidragen till något bra är det positivt men går det till skit är det sämre.
Citera
2014-02-07, 14:11
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Den dag TS blir av med jobbet och utförsäkrad så snyltar hen väl på mamma.
Citera
2014-02-07, 14:28
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Den dag TS blir av med jobbet och utförsäkrad så snyltar hen väl på mamma.
jag jobbar i sportbutik och försöker hela tiden spara ihop pengar så jag har om jag blir av med jobbet, lever hellre på de pengar jag sparat ihop själv än att leva på akassa

skulle alla pengarna ta slut så skulle jag leva på mamma ja
jag ser inget fel i det för hon hjälper mig av egen vilja

att leva på bidrag fast man kan arbeta är att stjäla pengar ur statskassan

Förstår du skillnaden mellan att leva på sina egna pengar och på andras?
Citera
2014-02-07, 14:33
Medlem
Jopsiks avatar
Om jag kan sno pengar av samhällsparasiter ostraffad så gör jag det med gott samvete.
Ser det bara som att ta tillbaka pengar som de stulit från mig.
Citera
2014-02-07, 15:03
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Har skällt ut bidragsparasitet många gånger men de kommer alltid med samma gamla politiska argument..
Kan inhen tänka logiskt och moraliskt? Har ni ingen karaktär?
Jag skulle aldrig söka bidrag då jag tycker det är moraliskt fel att parasitera på andra.

Vad tycker ni om detta? Ovh jag menar från ett moraliskt prrspektiv, inte politiskt för det har redan diskuterats.

Om du blir arbetslös över lång tid, din mamma dör och det inte finns en käft som kan hjälpa dig med ett ända öre och det inte finns något att stjäla -så jo, du kommer också att söka bidrag. Ljug inte för dig själv. Du kommer inte att välja att dö av hunger eller att bo på gatan enbart för att slippa få bidrag.

Det är absolut inget fel med bidrag så länge dom går till det dom ska, och till rätt personer.
Citera
2014-02-07, 15:11
Medlem
OldMKenseys avatar
Jäklar vad länge du kommer att kunna leva på undanlagda pengar från sportbutik-jobbet! Blir nog hem till mamma direkt. Stackars din mamma.
Citera
2014-02-07, 15:12
Medlem
morpdeuss avatar
Det beror på hur omständigheterna och motiveringarna ser ut. Har man gjort ett aktivt val att leva på andras bekostnad så tycker jag att det är en omoralisk handling.

Citat:
skulle alla pengarna ta slut så skulle jag leva på mamma ja
jag ser inget fel i det för hon hjälper mig av egen vilja
Citat:
Om jag kan sno pengar av samhällsparasiter ostraffad så gör jag det med gott samvete.
Ser det bara som att ta tillbaka pengar som de stulit från mig.
Jag förutsätter att du tackade nej till studiebidraget men din mamma erhöll med störst sannolikhet barnbidraget när du var yngre, så det är ju perfekt!

Ts, vad tycker du om individer som föds i en ekonomiskt oberoende familj och vid vuxen ålder väljer att inte jobba?
Citera
2014-02-07, 15:12
Medlem
sebastian66s avatar
TS!!!Tyvärr missbrukas systemet av många människor idag.Där är det stora problemet
men samtidigt är det trots allt bra med 1 liten garanti och trygghet för oss i sverige.
Bra att du sparar för ifall något galet skulle ske,men tänkt den dagen det kanske skiter sig du sitter där med Bil huslån krediter.Käringen blir av med jobbet samtidigt som du själv får 1 i röva.
Jo ja det kanske kan fungera 1 tag utan inkomst eller leva på dom sparade pengarna du samlat in.
Men sen då+????????Det är lätt att ha den inställningen du har när du har arbete etc men dagen kan komma fort där det vänder.Se på samhället som det ser ut idag VARJE DAG permitteras folk.
HM tex delårsrapporten var dålig dvs inte vad dom hade räknat med bara tror det var 7.2 miljarder dom tjänat på 1 kvartal ändå anställer dom inte ett par 100 personer utan det gagnar enbart AKTIEÄGARNA.
Så var glad att vi har social trygghet för du kan behöva det när du minst anar det
Citera
2014-02-07, 15:31
Medlem
Om du tycker att detta är ett problem för dig bör du fundera på hur du på bästa sätt löser det. Är det att vara bitter? Att sprida negativ energi? Kommer folk följa dig då? Kommer de vilja adoptera ditt tankesätt?

Du måste tänka om. Människan är blind för negativ kritik men välkomnar allt som är positivt.
Tänk dig den värld du vill leva i och låt folk inspireras av din tankebild. Det är så du skapar förändring.
Citera
2014-02-07, 15:33
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:

Att parasitera på andra kan anses moraliskt fel ja. Men att i ett demokratiskt samhälle komma fram till att de som av någon orsak (för det finns alltid en orsak) inte kan försörja sig själva får hjälp med detta från oss övriga kan knappast anses vara moraliskt fel. Eller är demokrati moraliskt fel? Är det moraliskt fel av en blind att bli hjälpt över gatan?
Senast redigerad av IvanPavlov 2014-02-07 kl. 15:42.
Citera
2014-02-07, 15:49
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Att parasitera på andra kan anses moraliskt fel ja. Men att i ett demokratiskt samhälle komma fram till att de som av någon orsak (för det finns alltid en orsak) inte kan försörja sig själva får hjälp med detta från oss övriga kan knappast anses vara moraliskt fel. Eller är demokrati moraliskt fel? Är det moraliskt fel att hjälpa en blind över gatan?
Det finns alltid en orsak ja, och den orsaken är ren och skär latskap.
Du tycker själv att parasiter gör fel men en demokrati som gynnar parasiter är bra?
Det är en god gärning att hjälpa andra och jag skulle gärna hjälpa en blind över gatan för det kostar mig inte en krona, men skulle han be mig om pengar hade jag bett han dra åt helvete idioten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in