• 1
  • 2
2014-02-05, 18:55
Medlem
Skullheads avatar
Har endast ändrat multiplier från 39 till 42, bör jag ändra något annat också? Sen säger Hwmonitor att tempen ligger på 95grader när jag körde prime95, och efter prime95 ligger den på ca 60grader.

Dock säger bios ca 40 grader, och ca 36 grader innan överklockningen, hwmonitor borde visa fel väl?

Kör med https://www.inet.se/produkt/6909306/...one-argon-ar01 som kylare

BIOS
Citera
2014-02-05, 19:06
Bannlyst
Vattenkylning är ett måste vid överklockning.
Citera
2014-02-05, 19:12
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad

Även vid såhär låg överklockning?
Citera
2014-02-05, 19:15
Medlem
Citat:
Nej, så är det inte. Fläktkylning duger bra.
Citera
2014-02-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Har endast ändrat multiplier från 39 till 42, bör jag ändra något annat också? Sen säger Hwmonitor att tempen ligger på 95grader när jag körde prime95, och efter prime95 ligger den på ca 60grader.

Dock säger bios ca 40 grader, och ca 36 grader innan överklockningen, hwmonitor borde visa fel väl?

Kör med https://www.inet.se/produkt/6909306/...one-argon-ar01 som kylare

BIOS

UEFI/Bios.. visar ju INTE temp då processorn belastas, som Prime95+HWMontior gör.
Läst runt på nätet och se vad som är "normala" temperaturer för just 6600k vid överklockning.
Kan ev vara att din kylare sitter fel eller något med kylpastan.
Citera
2014-02-05, 19:56
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojhayang
UEFI/Bios.. visar ju INTE temp då processorn belastas, som Prime95+HWMontior gör.
Läst runt på nätet och se vad som är "normala" temperaturer för just 6600k vid överklockning.
Kan ev vara att din kylare sitter fel eller något med kylpastan.

Känns lite B, alla program visar olika temperaturer litar på bios då det är den temp som visat samma hela tiden, runt 36 idle när jag är i bios, och ökade till ca 40 efter jag klockade datorn. Fläkten sitter rätt, och kylpastan sitter där den skall

95 grader är kanske normalt efter att ha kört stresstest i 10 minuter? Nu ligger den på ca 47 grader (hwmonitor) efter att ha spelat en stund

Men är det något mer jag skall ändra i bios för att göra det på rätt sätt, eller man ökar bara multipliern ifall det går?

Läst 100 olika saker man kan ändra men fattar inte riktigt
Senast redigerad av Skullhead 2014-02-05 kl. 20:01.
Citera
2014-02-05, 20:35
Medlem
Citat:
Känns lite B, alla program visar olika temperaturer litar på bios då det är den temp som visat samma hela tiden, runt 36 idle när jag är i bios, och ökade till ca 40 efter jag klockade datorn. Fläkten sitter rätt, och kylpastan sitter där den skall

95 grader är kanske normalt efter att ha kört stresstest i 10 minuter? Nu ligger den på ca 47 grader (hwmonitor) efter att ha spelat en stund

Men är det något mer jag skall ändra i bios för att göra det på rätt sätt, eller man ökar bara multipliern ifall det går?

Läst 100 olika saker man kan ändra men fattar inte riktigt

Är så olika beroende på vilken processor..
Men vad jag hittat så skall du bara behöva ändra multipliern och kanske Core Voltage, men den vill man ju hålla så lågt det går.

Tror fortfarande att det kan vara bubblor i kylpastan.
Men se till så att det inte är för mycket damm, och att du har ventilerat chassi.
Senast redigerad av Mojhayang 2014-02-05 kl. 20:39.
Citera
2014-02-05, 21:17
Bannlyst
Citat:
Även vid såhär låg överklockning?

Ja, fläktarna i din dator är anpassade efter den temperaturen din processor kan uppnå max. Om du överklockar processorn uppnår den även högre temperatur vilket dina fläktar inte klarar av att kyla och då behöver du kompensera med en vattenkylare.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Nej, så är det inte. Fläktkylning duger bra.

Jag avråder dig från att bidra till denna tråd om du inte kan bevisa motsatsen. Ett enkelt "nej" duger inte.
Citera
2014-02-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ja, fläktarna i din dator är anpassade efter den temperaturen din processor kan uppnå max. Om du överklockar processorn uppnår den även högre temperatur vilket dina fläktar inte klarar av att kyla och då behöver du kompensera med en vattenkylare.
Fläktar kan öka sin rotationshastighet och kyla mer om det behövs. Bättre fläkt, eller vattenkylning, använder man om man störs av fläktljudet, eller vid väldigt kraftig överklockning.

Citat:
Jag avråder dig från att bidra till denna tråd om du inte kan bevisa motsatsen. Ett enkelt "nej" duger inte.
Varför duger det för dig att bara hävda en åsikt utan att argumentera? Jag säger bara det alla redan vet, att man kan överklocka med fläkt. Om detta inte är välkänt för dig, så får du helt enkelt googla.
Citera
2014-02-05, 21:29
Medlem
Skullheads avatar
Citat:

Även om jag inte är jätteinsatt, så håller jag nog inte med dig helt, med stock kylare så är det ingen mening att klocka, men med en bra kylare/fläkt så varför inte?

Jag har nu hittat ett program som mäter min cpu temp korrekt, aida64, kör prime95 stresstest för tillfället och ligger på 47 grader efter ca 15 minuters körning, det är väl inte helt fel temperatur för att vara klockad från 3.9 till 4.2ghz? och detta med 25% användning av CPU fläkten för att minska ljudnivån

Men annars då, bör jag ändra något annat i bios för att förbättra överklockningen, eller räcker det att höja multipliern? finns massa annat där som går att ändra, men vågar en pilla på det. kolla bifogad bild på bios i första posten
Senast redigerad av Skullhead 2014-02-05 kl. 21:34.
Citera
2014-02-05, 22:32
Medlem
Det hela beror väl lite på vad du vill uppnå, vill du spelen ska flyta lite bättre med den inbyggda grafiken tycker jag det är bättre att bara klocka upp gpu delen, och sen köra med snabbast möjliga minnen, bland ungarnas burkar finns en 6800k med 2133 cl9 minnen och minns jag rätt är gpun klockad runt 1050. När jag provade mig fram så verkar det som apu'na vid klockning antingen ger mycket extra på cpu poäng och då lätt tappar på gpu'n och tvärtom.

Att bara ändra/låsa multiplier från 39 till 42 är väl rätt meningslöst minns jag rätt så är multiplern variabel ända upp till 42 när turbo coren enable. Varför kör du bara minnena i 1300?

Finns sidor på nätet om klockning av apu samt en del info på you tube.
Senast redigerad av nikitalord 2014-02-05 kl. 22:43.
Citera
2014-02-05, 22:43
Medlem
Citat:

Stämmer inte.
Så länge du har en hyffsad kylare så är det inga problem att överklocka.
Av alla som överklockar är det ytterst få som går och köper vattenkylning bara för det.
Däremot blir datorn oftast tystare om du har vattenkylning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in