Citat:
Ursprungligen postat av
Bokad
Ja, fläktarna i din dator är anpassade efter den temperaturen din processor kan uppnå max. Om du överklockar processorn uppnår den även högre temperatur vilket dina fläktar inte klarar av att kyla och då behöver du kompensera med en vattenkylare.
Jag avråder dig från att bidra till denna tråd om du inte kan bevisa motsatsen. Ett enkelt "nej" duger inte.
Även om jag inte är jätteinsatt, så håller jag nog inte med dig helt, med stock kylare så är det ingen mening att klocka, men med en bra kylare/fläkt så varför inte?
Jag har nu hittat ett program som mäter min cpu temp korrekt, aida64, kör prime95 stresstest för tillfället och ligger på 47 grader efter ca 15 minuters körning, det är väl inte helt fel temperatur för att vara klockad från 3.9 till 4.2ghz? och detta med 25% användning av CPU fläkten för att minska ljudnivån
Men annars då, bör jag ändra något annat i bios för att förbättra överklockningen, eller räcker det att höja multipliern? finns massa annat där som går att ändra, men vågar en pilla på det. kolla bifogad bild på bios i första posten