• 1
  • 2
2014-02-05, 23:05
Medlem
http://extremespec.net/processor-amd...performance/2/

vanlig luftkylare
cpu 47x100 = 4700

gpu 1086
Citera
2014-02-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Har endast ändrat multiplier från 39 till 42, bör jag ändra något annat också? Sen säger Hwmonitor att tempen ligger på 95grader när jag körde prime95, och efter prime95 ligger den på ca 60grader.

Dock säger bios ca 40 grader, och ca 36 grader innan överklockningen, hwmonitor borde visa fel väl?

Kör med https://www.inet.se/produkt/6909306/...one-argon-ar01 som kylare

BIOS

Hej!

Du måste begränsa spänningen om du ska klocka och stressa med prime95.
Du kan ha den på automatisk reglering men då blir det som det blev.
Temperaturen skjuter i höjden oavsett luft el. vattenkylning.
Citera
2014-02-05, 23:40
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Ja, fläktarna i din dator är anpassade efter den temperaturen din processor kan uppnå max. Om du överklockar processorn uppnår den även högre temperatur vilket dina fläktar inte klarar av att kyla och då behöver du kompensera med en vattenkylare.

Jag avråder dig från att bidra till denna tråd om du inte kan bevisa motsatsen. Ett enkelt "nej" duger inte.

Vart kröp du fram från?

Jag har klockat min 2700k till 4.6Ghz med en luftkylare och under stresstester så ligger processorn på strax över 70 grader i full load. Det du kanske menar är att man bör ha en eftermarknadskylare om man ska överklocka. På den punkten kan vi isf vara överrens...

TS: Temp i BIOS/UEFI visar bara en väldigt lätt load på processorn och är absolut inget riktmärke. Core Temp eller liknande program är tillförlitliga att nyttja då du stresstestar med prime 95 eller OCCT. Gå in på sweclockers forum och kolla där så finns det guider som hjälper dig genom allt med överklockning och förklarar grundligt så du samtidigt förstår vad det är du ändrar på...
Citera
2014-02-05, 23:59
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Vattenkylning är ett måste vid överklockning.
Nej, men det blir oftast tystare med vattenkylning. Jag hade föredragit att ha vattenkylning på mitt HD5970 istället, för den inbyggda fläkten väsnas som ett djur.
Citera
2014-02-06, 07:44
Medlem
Skullheads avatar
Glömt tillägga att jag har dedikerat grafikkort, så det är bara cpu delen jag vill öka, minnena körs i 1600, bara glömt ändra innan jag tog Prt screen, ska testa låsa vcore, vad vore en rimlig siffra där ca? Bara att testa mig fram så lågt de går?
Citera
2014-02-06, 09:01
Medlem
Citat:
Vattenkylning är ett måste vid överklockning.

Troll?
Nej det behöver man verkligen inte.
En hyfsad luftkylare räcker ofta.
Citera
2014-02-06, 11:44
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Nej, men det blir oftast tystare med vattenkylning. Jag hade föredragit att ha vattenkylning på mitt HD5970 istället, för den inbyggda fläkten väsnas som ett djur.

Då det kommer till grafikkort så är det lite av en annan femma. Vattenkyla grafikkort utan cpu är självklart fullt möjligt, men kan inte påstå att jag sett många som gör det. Däremot i samband med en vattenkyld cpu så är det många som gör det. Fullt vattenkylda datorer är sen långt från en billig lösning. Radiator(er), pump, slang, nipplar, block, reservoar m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in