Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-04, 10:28
  #1
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Tjo!

Har på mina tidigare abonnemang kunnat surfa mer eller mindre så mycket jag vill (uppåt 20-30gb innan hastigheten begränsas). Nu däremot, när jag börjat kika på nya lösningar eftersom mitt nuvarande abonnemang går ut, ser jag enbart abonnemang med 1-5gb begränsningar. Därefter får man ofta betala extra för varje mb som används.

Vafan? Finns det inte kvar något "obegränsat" alternativ? För övrigt är priserna hutlösa. Jag betalar just nu 249:- i månaden för Samsung S3 med obegränsad surf och 149:- pott (tecknat direkt när den kom ut dessutom..)

Något tips på en bra lösning? Youtube, Spotify och diverse tjänster gör helt enkelt att 5gb är för lite..
Citera
2014-02-04, 10:45
  #2
Medlem
Kasperskys avatar
Finns inget obegränsat surf-abonnemang i Sverige som jag vet i allafall. Men annars kan jag tipsa om Halebop Rubbet Stor, 369 kr i månaden och så får du 10 GB surf, det är ju en hel del surf. Annars om du surfar mycket men vill göra det kostnadsfritt finns en operatör som heter WIFOG, men då måste man se på dryg reklam.
Citera
2014-02-04, 10:54
  #3
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Tjo!

Har på mina tidigare abonnemang kunnat surfa mer eller mindre så mycket jag vill (uppåt 20-30gb innan hastigheten begränsas). Nu däremot, när jag börjat kika på nya lösningar eftersom mitt nuvarande abonnemang går ut, ser jag enbart abonnemang med 1-5gb begränsningar. Därefter får man ofta betala extra för varje mb som används.

Vafan? Finns det inte kvar något "obegränsat" alternativ? För övrigt är priserna hutlösa. Jag betalar just nu 249:- i månaden för Samsung S3 med obegränsad surf och 149:- pott (tecknat direkt när den kom ut dessutom..)

Något tips på en bra lösning? Youtube, Spotify och diverse tjänster gör helt enkelt att 5gb är för lite..

Det har skrivits otaliga gånger om detta med helt fri surf, i alla möjliga trådar.

Jo, Universal Telecom har fortfarande två olika abonnemang med helt fri surfmängd. Däremot så är hastigheten begränsad till 1 Mbps.
Citera
2014-02-04, 11:13
  #4
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Tjo!

Har på mina tidigare abonnemang kunnat surfa mer eller mindre så mycket jag vill (uppåt 20-30gb innan hastigheten begränsas). Nu däremot, när jag börjat kika på nya lösningar eftersom mitt nuvarande abonnemang går ut, ser jag enbart abonnemang med 1-5gb begränsningar. Därefter får man ofta betala extra för varje mb som används.

Vafan? Finns det inte kvar något "obegränsat" alternativ? För övrigt är priserna hutlösa. Jag betalar just nu 249:- i månaden för Samsung S3 med obegränsad surf och 149:- pott (tecknat direkt när den kom ut dessutom..)

Något tips på en bra lösning? Youtube, Spotify och diverse tjänster gör helt enkelt att 5gb är för lite..

Det här är faktiskt en väldigt intressant fråga. Jag skaffade abonnemang från Telia med obegränsad surf. Det var ett företagsabonnemang runt år 2008, och jag är säker på att det var obegränsat i dess rätta mening. Dyrt var det också, 800 kronor i månaden. Några år senare kontaktade Telias säljare mig och ville föra över abonnemanget till ett nytt och billigare abonnemang. När jag noga frågade om det också var obegränsat, så visade det sig att de stryper hastigheten efter 5 GB. Jag tackade nej. Och jag tackade nej, och jag tackade nej igen när de fortsatte ringa med jämna mellanrum. Sen en dag fördes abonnemangen automatiskt över till det nya, i samband med att jag flyttade över numret till ett annat bolag. Och GB:n tog slut. Snabbt. När jag ringer Telia så påstår de att de aldrig någonsin haft obegränsad dataöverföring i den bemärkelse jag beskriver, men jag vet att de ljuger/inte vet/inte minns.
Citera
2014-02-04, 12:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det har skrivits otaliga gånger om detta med helt fri surf, i alla möjliga trådar.

Jo, Universal Telecom har fortfarande två olika abonnemang med helt fri surfmängd. Däremot så är hastigheten begränsad till 1 Mbps.

Kan du visa detta så skulle jag vara tacksam. De hade ett sånt abonnemang tidigare, men idag verkar det lysa med sin frånvaro på deras hemsida...

Om jag kollar på http://www.universal.se/Content/pdf/...dband_Surf.pdf så kan jag dra slutsatsen att de abonnemang som finns idag är:

Surf 7 (2Gb)
Surf 21 (15Gb)
Surf 42 (40Gb)
Surf 100 (60Gb)

Vilket förvisso är bättre än någon annan operatör jag känner till, men begränsningarna finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det här är faktiskt en väldigt intressant fråga. Jag skaffade abonnemang från Telia med obegränsad surf. Det var ett företagsabonnemang runt år 2008, och jag är säker på att det var obegränsat i dess rätta mening. Dyrt var det också, 800 kronor i månaden. Några år senare kontaktade Telias säljare mig och ville föra över abonnemanget till ett nytt och billigare abonnemang. När jag noga frågade om det också var obegränsat, så visade det sig att de stryper hastigheten efter 5 GB. Jag tackade nej. Och jag tackade nej, och jag tackade nej igen när de fortsatte ringa med jämna mellanrum. Sen en dag fördes abonnemangen automatiskt över till det nya, i samband med att jag flyttade över numret till ett annat bolag. Och GB:n tog slut. Snabbt. När jag ringer Telia så påstår de att de aldrig någonsin haft obegränsad dataöverföring i den bemärkelse jag beskriver, men jag vet att de ljuger/inte vet/inte minns.

Jag läste någonstans om hur Telia eller om det var Tele2 säga att de trodde att företagen skulle byta mer och mer till trådlöst och att de inte brydde sig om begränsningarna... jag trodde inte ett skit på det med tanke på att 10Gb på ett företag tar slut på någon dag. Jag skulle uppskatta att vi (lågt sett) har en Spotifyförbrukning som ligger på runt 60-80Gb/månad... och då räknar jag inte in vanlig surf, hjälpsessioner, telefonsamtal mm... Då räcker de 10Gb man får i något trådlöst abonnemang inte länge.

Så som det ser ut idag med de begränsningar som finns så är trådlöst på sin höjd ett komplement, inte en egen lösning.
Citera
2014-02-04, 12:21
  #6
Medlem
Onkelkonkels avatar
Dom ända med bra hastighet och obegränsad surf är 3's företagsabonnemang.
Citera
2014-02-04, 12:27
  #7
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det har skrivits otaliga gånger om detta med helt fri surf, i alla möjliga trådar.

Jo, Universal Telecom har fortfarande två olika abonnemang med helt fri surfmängd. Däremot så är hastigheten begränsad till 1 Mbps.

Kan du visa detta så skulle jag vara tacksam. De hade ett sånt abonnemang tidigare, men idag verkar det lysa med sin frånvaro på deras hemsida...

På förstasidan för mobiltelefoni har Universal Telecom 2 abonnemang.

Citat:
Ursprungligen postat av universal.se
"Fast pris 188"
Är du en flitig mobilanvändare som pratar, SMS:ar, MMS:ar och surfar mycket?
188 kr per månad
100 helt fria samtal
100 fria SMS & MMS
Obegränsad surf

Citat:
Ursprungligen postat av universal.se
"Surfis 57"
Mobilsurfar du mest med din telefon och vill surfa obegränsat hela månaden ut?
57 kr per månad
0,77 kr/minut
0,18 kr/SMS
Obegränsad surf

De har också tilläggstjänsten Mobil surf (för sina andra 2 abonnemangstyper),

Citat:
Ursprungligen postat av universal.se
Mobil surf - (För Gratis 0 & Pratis 18) – Obegränsad surf för endast 50 kr/mån

Mobilsurfa, mejla, streama Film, TV & radio, kolla sociala medier samt spela onlinespel obegränsat i 1 Mbit/s och till ett fast pris!

Dessutom har Alltele 2 olika abonnemang med liknande villkor som Universal Telecom
Citera
2014-02-04, 13:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkonkel
Dom ända med bra hastighet och obegränsad surf är 3's företagsabonnemang.

Inte längre. Det obegränsade abonnemanget är bortplockat
Citera
2014-02-04, 13:07
  #9
Medlem
Ts grattis du har obegränsat med sketna 16mbits hastighet, inte mycket att hurra för!
Varför är folk så galna i att ha 100124128471 GB data för? En konsument snittar idag 1-1,5GB. Ett undantag för Youtube beroende.

Halebop Rubbet 369;-
10GB surf

3 Surf Max 299;-
10GB surf

3 Maxfart 399;- (mobilt bredband)
100GB surf
Citera
2014-02-04, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkonkel
Dom ända med bra hastighet och obegränsad surf är 3's företagsabonnemang.

Nej 50GB surf är taket.
Citera
2014-02-04, 13:47
  #11
Medlem
Newarks avatar
Bredband från 3 har obegränsad surf. Man får 100gb i maxfart, därefter sänker de hastigheten men det kostar inget extra att surfa vidare hur mycket du vill med lägre hastighet. Många andra operatörer spärrar internet efter förbrukad datamängd men det gör inte 3 på deras 399kr abonnemang.
Citera
2014-02-04, 14:51
  #12
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Kan du visa detta så skulle jag vara tacksam. De hade ett sånt abonnemang tidigare, men idag verkar det lysa med sin frånvaro på deras hemsida...

Nej då, inte alls! Titta på
http://universal.se/mobiltelefoni
så ser du två olika abonnemang, Surfis 57 samt Fastpris 188

Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Om jag kollar på http://www.universal.se/Content/pdf/...dband_Surf.pdf så kan jag dra slutsatsen att de abonnemang som finns idag är:

Jo, men varför kollar du på mobilt bredband?

TS ska ju ha det i sin Samsung S3 och då betvivlar jag att han tänker sätta in enbart bredband.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback