2014-02-03, 10:39
Medlem
Hej!

Jag är just nu anställd till 78% som lokalvårdare.
Sökte annat jobb som cafébiträde (100%) och chefen där ringde upp mig och sa att jag fick jobbet osv. och att jag skulle komma och skriva på, och att jag skulle säga upp mig Direkt, eftersom de va i stort behov av personal.
Jag ringde min chef på lokalvården och sa att jag ville sluta. (uppsägningstid 1 månad)
efter det slutade chefen på cafébiträdet totalt svara mig via telefon, sms, mail... jag försökte 1,5 vecka och ringde varje dag!

jag ringde då tillbaka till min gamla arbetsgivare och slickade röv så in i för att rädda mitt egna skinn. Jag kunde inte få tillbaka min gamla tjänst på 78% utan han föreslog en ny tjänst på lokalvården på 40% till mig som jag tackade ja till, över telefon.

Jag var så förbannad på kvinnan på caféet och tyckte det var väldigt oseriöst eftersom MUNTLIGT AVTAL ÄR BINDANDE. Jag tog kontakt med hennes chef (den högsta chefen på caféet) och berättade allt hon hade sagt till mig, och att jag nu var arbetslös om 2 veckor pga henne och att jag ville ha ersättning för den tiden jag skulle ha arbetat på lokalvården (fram till 6:e juni) och om han inte trodde mig skulle jag ta detta vidare och ta fram inspelningar från samtalet mellan mig och hon som "anställde mig"...

Han hörde av sig efter 1 vecka och frågade ifall jag fortfarande var intresserad av jobbet, och jag tackade ja.

Nu är jag inne i min 4:e vecka sen jag sa upp mig från mitt vanliga jobb och på torsdag vill chefen på lokalvården att jag ska skriva under ett avtal på de 40% som jag tackat ja till över telefon.
Måndagen därefter vill chefen på caféet att jag ska komma och skriva under för 100%!

Självklart vill jag ha caféjobbet! Men självklart är jag rädd för att säga nej till mitt gamla jobb eftersom jag inte har skrivit under avtalet för caféet än.
Jag har ju sagt ja till lokalvården, kan jag ångra mig? Tänk om dom tar det vidare och jag blir skyldig ersättning för 1 månad? (uppsägningstiden) Hur ska jag komma undan detta snyggt och SÄKERT?
Citera
2014-02-03, 10:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ring o säg att du brutit lårbenet till lokalvården, löst. Sen kan du gå till kaffet o jobba i allsköns ro. Skulle du spriga på masa i städbranchen säger du att det var en kraftig vridning, ej brott.
Citera
2014-02-03, 11:31
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Se till att skriva på för det nya jobbet på 100%, sen ringer du och säger att det inte blir något till din gamla arbetsplats.
Citera
2014-02-03, 11:47
Medlem
killen30s avatar
Är bara skriva på till 100% fort som fan och sen ringa till gamla chefen och förklara läget. En normal smart person fattar väl att man helst tar 100% om det dyker upp. Vem kan leva på 40 % samt vad ska hända mer än sura minner och att du aldrig får jobb där igen. Du har inte skrivit på några papper och finns inget som binder dig till 40% tjänsten eller att du har 1 mån uppsägningstid. Ja muntligt avtal, men vad har chefen för bevis kring det, blir ord mot ord isåfall. Samt sa han då att det vara 1 mån uppsägningstid som gäller. Alt bara skita i att höra av dig mer till lokalvårdarjobbet, tro knappast polisen kommer och hämtar dig eller att företaget kommer lägga ner energi på att hitta dig.
Senast redigerad av killen30 2014-02-03 kl. 11:52.
Citera
2014-02-03, 12:28
Medlem
Grejen är att i så fall får jag sjukanmäla mig resten av veckan, och på måndag när jag hat skrivit under får jag inga min gamla chef och säga att jag inte vill ha det.
Tänk om caféet backar ur då? Jag här ju inget jobb kvar i så fall!

Och jag har tackat ja till jobbet som lokalvårdare över telefon, dom kan ta fram det om dom vill och då är jag skyldig x antal tusenlappar.
Citera
2014-02-03, 13:28
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsamedC
Grejen är att i så fall får jag sjukanmäla mig resten av veckan, och på måndag när jag hat skrivit under får jag inga min gamla chef och säga att jag inte vill ha det.
Tänk om caféet backar ur då? Jag här ju inget jobb kvar i så fall!

Och jag har tackat ja till jobbet som lokalvårdare över telefon, dom kan ta fram det om dom vill och då är jag skyldig x antal tusenlappar.

När du väl skrivit på ett kontrakt för det nya stället så kan de förvisso backa, men då blir de skyldiga dig pengar.
Citera
2014-02-03, 13:42
Medlem
Lärde du dig inget första gången? Håll kvar vid lokalvårdaryrket nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in