2014-03-22, 08:56
Medlem
Säg att jag skulle jobba på donken i någon mindre ord då, som typ Molde. Skulle det vara för dyrt även där för att kunna spara undran uppåt 10k i månaden?
Citera
2014-03-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Nja...eller har för mig att du kan betala det om du bara ska stanna upp till 6 månader. Är dock inte helt säkert. Kanske blandar ihop det med att dom två första åren så får du tillbaka 10% på all skatt du betalar?

Sen tjänar du knappast 150% i grundlön som vanligt kassa biträde. Ligger på runt 130:- Kanske med OB och tilllägg men en vanlig dag går du nog på 130.

Om du ska söka jobb i norge så rekommenderar jag inte oslo, många svenska ungdomar som har svårt att få jobb.. Det är inte som det var för ett par år sedan, men ska nog vara lite lättare i dom andra städerna har jag hört.

Man får tillbaka 10% av skatten. DVS om skatten är 30% så får man tillbaka 3%...

Tror skattetrycket för tillfälligarbetare är ca 25-28%.
Citera
2014-03-22, 13:10
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenu
Säg att jag skulle jobba på donken i någon mindre ord då, som typ Molde. Skulle det vara för dyrt även där för att kunna spara undran uppåt 10k i månaden?

Beror helt och hållet på vad du har för boende. Enligt annonserna som ligger ute på finn är det inte jättebilligt direkt, finns något rum för 3500-5000 medans lägenheterna ligger runt 10k och över.

http://www.finn.no/finn/realestate/l...&keyword=molde

Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Man får tillbaka 10% av skatten. DVS om skatten är 30% så får man tillbaka 3%...

Tror skattetrycket för tillfälligarbetare är ca 25-28%.

Aha, där ser man.
Citera
2014-03-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Nja...eller har för mig att du kan betala det om du bara ska stanna upp till 6 månader. Är dock inte helt säkert. Kanske blandar ihop det med att dom två första åren så får du tillbaka 10% på all skatt du betalar?

Sen tjänar du knappast 150% i grundlön som vanligt kassa biträde. Ligger på runt 130:- Kanske med OB och tilllägg men en vanlig dag går du nog på 130.

Om du ska söka jobb i norge så rekommenderar jag inte oslo, många svenska ungdomar som har svårt att få jobb.. Det är inte som det var för ett par år sedan, men ska nog vara lite lättare i dom andra städerna har jag hört.

Från mcds hemsida:

Betingelser
For medarbeidere i alderen 18 -20 år er startlønnen 123,04, men allerede etter 4 mnd. går den opp til kr. 147,42 per time + tillegg for blant annet kvelds- og helgearbeid. Medarbeidere over 20 år har en begynnerlønn på kr. 147,42 per time + tillegg. For medarbeidere under 18 år varierer lønnen fra kr. 98,04 - 108,04 per time (avhengig av alder) + tillegg.
Citera
2014-03-22, 20:15
Medlem
Vilket är bästa sättet att söka mcdonalds jobb i norge? jag tänker främst på Trondheim. Tycker ni att det går bra att kontakta cheferna eller kommer dem bara hänvisa mig till deras hemsida?
Citera
2014-04-30, 15:31
Medlem
Uppsägning från McDonalds frågor

Okej nu behöver jag hjälp, råd och tips ja allt jag kan få....

Jag sa upp mig förra veckan från mitt jobb på mc Donalds, den 22a april. Jag hade två inplanerade pass den 1/5 imorgon och den 2/5 på fredag. Jag har fått ett annat jobb och sa när jag pratade med min chef att jag inte kunde jobba de passen. Hon har nu total ignorerat det och jag står fortfarande inplanerad på de passen. Ringde till henne idag och hon var sjukt otrevlig och bara skrek.
Iallafall det jag undrar är kan jag sjukanmäla mig eller bara strunta i att komma? Eller kommer de då hålla inne på min lön? JÄTTE tacksam för svar
Senast redigerad av Svampbob123456 2014-04-30 kl. 15:37.
Citera
2014-04-30, 15:35
Moderator
rotadents avatar
Restauranger --► Arbetsliv

//Mod
Citera
2014-04-30, 15:38
Medlem
Det är nog ingen bra idé att bara strunta i att gå till jobbet även om det inte kommer ha några enorma konsekvenser. De kan möjligen hålla in lön eftersom du inte skött jobbet. Ring bara till chefen och meddela om din väl-timade feber/förkylning. Sen är det över.
Citera
2014-04-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbob123456
Okej nu behöver jag hjälp, råd och tips ja allt jag kan få....

Jag sa upp mig förra veckan från mitt jobb på mc Donalds, den 22a april. Jag hade två inplanerade pass den 1/5 imorgon och den 2/5 på fredag. Jag har fått ett annat jobb och sa när jag pratade med min chef att jag inte kunde jobba de passen. Hon har nu total ignorerat det och jag står fortfarande inplanerad på de passen. Ringde till henne idag och hon var sjukt otrevlig och bara skrek.
Iallafall det jag undrar är kan jag sjukanmäla mig eller bara strunta i att komma? Eller kommer de då hålla inne på min lön? JÄTTE tacksam för svar

Har du hört talas om uppsägningstid? du kan inte bara sluta jobbet sådär, riktigt dålig stil
Citera
2014-04-30, 15:47
Medlem
BigBusinesss avatar
Vill du kunna använda McDonalds som referens tycker jag du ska försöka gå dit o jobba, hör med nya arbetsgivaren om ledigt i stället.

McDonalds på cv-n är mycket bättre än vad många tror.
Citera
2014-04-30, 16:45
Medlem
M0ngots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vill du kunna använda McDonalds som referens tycker jag du ska försöka gå dit o jobba, hör med nya arbetsgivaren om ledigt i stället.

McDonalds på cv-n är mycket bättre än vad många tror.

Håller med. Jag har McD på cv och det är bra. Visar på stresstålighet och "bollar i luften" m.m
Så försök att få till ett schysst avslut.
Citera
2014-04-30, 17:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hon har nu total ignorerat det och jag står fortfarande inplanerad på de passen.

Självklart, du är skyldig att arbeta dem, och alla andra pass som du skulle haft under din uppsägningstid.

Citat:
Ringde till henne idag och hon var sjukt otrevlig och bara skrek.

Ja, vad hade du förväntat dig?

Citat:
Eller kommer de då hålla inne på min lön? JÄTTE tacksam för svar

Om de _verkligen_ vill jävlas så drar de dig till arbetsdomstolen och kräver skadestånd för de extrakostnader de haft för att hyra in personal att täcka upp för dig. De kommer att få rätt i en sådan process.

Men, gissningsvis skiter de helt i dig, men kommer naturligtvis inte att betala dig någon lön.

Dessutom har du inte ens hittat rätt forum: (FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in