2006-12-31, 17:35
Medlem
dom blir jätteglada på akuten om du dyker upp för ett sjukintyg om du har ngn form av influensa, magsjuka, förkyld etc.
Citera
2006-12-31, 17:47
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storjättenäsa
Nä: http://hannelore09.blogspot.com/2006...sta-dagen.html
Är det din blogg eller?
Citera
2006-12-31, 18:21
Medlem
Där jag jobbar, inom Handels, så måste det till ett samtal med facket innan man får kräva sjukintyg första dagen. Det kanske är så att detta måste vara skriftligt också, jag har inte riktigt stenkoll på detta.

Men jag tror inte man får begära sjukintyg från första dagen utan att först ha förhandlat med facket, och jag har svårt att tro att facket skulle gå med på detta, iofs så skulle jag inte bli förvånad heller, jävla mesar.

(Vill tillägga att detta är mitt 2000 inlägg på FB, fan, skulle ha varit 2007st för att fira det nya året!)
Citera
2006-12-31, 21:31
Medlem
WerteXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lither

Nu står jag lite inför samma problem, ungefär. Jag stukade foten i morses, mina föräldrar är bortresta och min storebror har inget körkort. Jag ljög ihop om att en kompis kan köra mig till akuten, men jag betvivlar det. Samtidigt vill jag ändå kunna krama ur mig ett intyg, på något sätt. Det kanske låter löjligt, men går det att fejka? Det är väl just vad det är, ett intyg? Eller kommer någon, säg arbetsledarna eller chefen, att ringa till sjukhuset för att intyga eller räcker pappret? Är det tillräckligt komplicerat att fejka för att de inte ska behöva ringa?
Jag känner bara att branschen är värdelös ibland, när det gäller behandligen man får ibland. För när jag ringde i morse och sa vad som hänt så kunde jag svära på att de inte trodde på mig för en sekund - antagligen för att jag var sjuk veckan innan.

Hoppas att ni har en hjälpande hand i detta att komma med. Tack på förhand.

Förlåt... men du skyll får skylla dig själv.. varför sa du att nån kunde köra dig till akuten för!
Citera
2007-01-01, 01:30
Medlem
Kriminalarens avatar
Fick tag på den policy som varje medarbetare förväntas skriva under för att få fortsätta sin anställning. Den spontana känslan man får när man läser dokumentet är obehaglig nästan.

Jag citerar nedan den del av dokumentet som tråden behandlar:

"Du måste vid första sjukdagen uppvisa ett läkarintyg, om inte detta görs betraktas dagen som olovlig frånvaro och leder till uppsägning".

Frågan är, FÅR de kräva detta, eller ska jag sätta min gode advokatkusin på dem?
Citera
2007-01-01, 12:26
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren
Fick tag på den policy som varje medarbetare förväntas skriva under för att få fortsätta sin anställning. Den spontana känslan man får när man läser dokumentet är obehaglig nästan.

"Du måste vid första sjukdagen uppvisa ett läkarintyg, om inte detta görs betraktas dagen som olovlig frånvaro och leder till uppsägning".

Frågan är, FÅR de kräva detta, eller ska jag sätta min gode advokatkusin på dem?
Det står en arbetsgivare fritt att påstå vad som helst. Det juridiska stödet för vad arbetsgivaren kan avkräva, finner du i post # 9. Problemet uppstår när arbetsgivare verkställer beslut i strid mot gällande regler eller lagstiftning. Som enskild arbetstagare är du chanslös eftersom du i realiteten saknar sanktionsmöjligheter. Ditt val är antingen att svälja förtreten eller att vända dig till facket.

Jag hävdar att utrymmet till uppsägning p.g.a. uteblivet sjukintyg är litet. Arbetsgivaren kan istället yrka på disciplinära åtgärder och neka sjukpenning.
Citera
2007-01-01, 12:38
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Där jag jobbar, inom Handels, så måste det till ett samtal med facket innan man får kräva sjukintyg första dagen. Det kanske är så att detta måste vara skriftligt också, jag har inte riktigt stenkoll på detta.

Men jag tror inte man får begära sjukintyg från första dagen utan att först ha förhandlat med facket, och jag har svårt att tro att facket skulle gå med på detta, iofs så skulle jag inte bli förvånad heller, jävla mesar.

(Vill tillägga att detta är mitt 2000 inlägg på FB, fan, skulle ha varit 2007st för att fira det nya året!)
Det är helt riktigt, innan arbetsgivaren avkräver ett sjukintyg från första dag – måste han först förhandla med facket ( i enlighet med MBL). Facket kan visserligen inte neka arbetsgivaren rätten till att avkräva sjukintyg, men kan avstyra felaktig användning av rätten. T.ex. får inte arbetsgivaren avkräva sjukintyg generellt för alla medarbetare utan endast selektivt vid varje unikt tillfälle. Handelsfacket har betydligt bättre och rigorösare avtalsskrivningar i denna fråga än Hotell och Restaurangfacket.
Citera
2007-01-01, 13:35
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storjättenäsa
Välkommen till alliansens Sverige där man misstänkliggör och misskrediterar arbetare.

Tacka sossarna istället...det är dom som infört detta. Folk är så jävla snabba på att tacka alliansen för alla försämringar när det i själva verket är sossesvinen vi skulle tacka.
Citera
2007-01-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WerteX
Förlåt... men du skyll får skylla dig själv.. varför sa du att nån kunde köra dig till akuten för!
För att fylla deras dagliga kvot av tillit, som de så ofta har brist på.

Nämen, seriöst. Hur är det med att införskaffa sjukintyg i efterhand? När till och med foten har läkt? Faktum är att jag inte har skrivit på ett enda papper på jobbet, men detta gör att "risken" för gnäbb och möjlighet att yrka på vissa punkter blir ömsesidig, mig och chefen emellan. Det är bara det att jag finner de flesta av arbetsledarna som PITA:s för att de har som utgångspunkt att man inte är sjuk när man sjukanmäler sig och är på en som en iller för att man ska skaffa intyg, när man egentligen har skrivit på regler om detta (förutom jag). De vill inte följa principen om att man är skyldig att ha läst det man skriver under, utan i stället väljer att inte tro på en och tvinga en till akuten, för att de, arbetsledarna ska ha något slags bevis, mer än att chefen behöver ha det för att kunna betala ut sjuklön.
Citera
2007-01-16, 00:34
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren

Vad tror du? Egentligen? Att ett av Sveriges största företag och världens största varumärken hänger sig till olagligheter?

Suck..
Citera
2007-05-13, 15:42
Awaiting Email Confirmation
Ang. intervju McDonalds.

Det är så att jag ska på en gruppintervju på onsdag, Mc Donalds då,
och jag är mkt fundersam på vilka frågor som kmr att komma upp?
Så man blir lite mer förberedd och har en större chans att få jobbet,
vilket jag jätte gärna vill, tro det eller ej.
Så säg mig, är det någon där ute som vet lite hur det kmr gå till?
Citera
2007-05-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shemale
Det är så att jag ska på en gruppintervju på onsdag, Mc Donalds då,
och jag är mkt fundersam på vilka frågor som kmr att komma upp?
Så man blir lite mer förberedd och har en större chans att få jobbet,
vilket jag jätte gärna vill, tro det eller ej.
Så säg mig, är det någon där ute som vet lite hur det kmr gå till?

Efter ditt inlägg på http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=100 så tala gärna om var du kommer att jobba så vi andra kan undvika det stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in