2012-02-24, 17:52
Medlem
Har du inte tillräckligt mycket hjärna för att veta hur man får ett jobb, utan att vända dig till Flashback, så är antagligen din IQ, enligt mina beräkningar, för låg för att kunna lägga på lök på en hamburgare också.

For your information så är McDonalds ett jobb, precis som alla andra jobb. Även trots att alla dina 15åriga kompisar säger att man får 40kr/timmen, "bara loosers som jobbar på donken", "skitjobb", "negerjobb" bla bla bla. Enda skillnaden är att McDonalds är en mer "ungdomsvänlig" verksamhet, man behöver te.x inte ha betyg för det. Och angående tiderna, det beror helt och hållet på vad du har för ålder, hur mycket folk dom har på resturangen, och hur du som person beter dig.

Jag jobbade själv på McDonalds, utan betyg, då jag var 16-17 år och fick då 72kr/timmen. vilket är 22kr/timmen mer än resten av dina kompisar som får 50kr utav kommunalt jobb. Men good luck iaf.
Citera
2012-03-01, 16:13
Medlem
18.000:- efter skatt på mcdonalds?

En kille jag träffade på krogen här om natten påstod att han genom sitt jobb på mcdonalds fick ut 18.000 efter skatt en "normal/dålig" månad, och ibland upp mot 23-24.000 efter skatt här i Stockholm.

Jag har alltid haft fördomar mot att donken har sämsta lönerna.
För att få ut 18.000 rent tycker jag verkligen inte låter dåligt för donken?

Är det någon som är insatt, eller var det bara en försköning av verkligheten jag blev utsatt för?
Citera
2012-03-01, 16:19
Medlem
Kusinen5s avatar
Omg säger jag bara, du behöver inte ens vara smart för att få jobba på Donken, 18.000 lakan är tamigfan mycket för att jobba på Donken och ÖVER 20 lakan är way too much.. Tror nog att han ljuger.. Jag kommer fan jobba på Donken om lönen är så pass hög!
Citera
2012-03-01, 16:19
Medlem
Hoppas det är en försköning av verkligheten, tycker nästan alla man pratar med nuförtiden tjänar några hutlösa summor pengar, oavsett vad dom jobbar inom.. Får det inte att gå ihop riktigt....
Citera
2012-03-01, 16:24
Jag har för mig att om man är över 20 får man ganska hyfsad handelslön på donken och jobbar man då obekvämt eller extra kan man nog få ut hyggligt.
Citera
2012-03-01, 16:25
Medlem
Perkis avatar
Hur gammal var han & hur länge hade han jobbat?

Han kanske sliter som ett djur varje natt?

http://www.hrf.net/din-lon
Citera
2012-03-01, 16:26
Medlem
cammos avatar
Om du inte säger vilka tider han jobbar så är det ju meningslöst att spekulera.

Han kanske jobbar 23-07 varje måndag till fredag, isåfall är 23000:- efter skatt skitdåligt.
Citera
2012-03-01, 16:47
Medlem
Skulle gissa att det är fler timmar än 40 i veckan inräknat i den högsta summan och nattarbete. Kanske har han tvingats jobba på en röd dag också?
Citera
2012-03-01, 16:52
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Skulle gissa att det är fler timmar än 40 i veckan inräknat i den högsta summan och nattarbete. Kanske har han tvingats jobba på en röd dag också?
Man får inte extra OB på röda dagar inom HRF, man får en extra dag man kan ta ut som ledighet.
Men i övrigt har du nog rätt, många extrapass och kvällar/nätter och kanske mer än lägst i kedjan, har inte McD shift-managers också?
Citera
2012-03-01, 16:52
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Kanske jobbat länge och kan mycket. Kanske även lite högre uppsatt än den vanliga finniga mjukglassmakern.

Sen spelar det väl inte sån stor roll vad det är för lön på donken, tycker det verkar vara ett jäkla negerjobb hur som helst. Stressigt och snuskigt liksom.
Citera
2012-03-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Om du inte säger vilka tider han jobbar så är det ju meningslöst att spekulera.

Han kanske jobbar 23-07 varje måndag till fredag, isåfall är 23000:- efter skatt skitdåligt.

Det är det ju verkligen inte. Det är väl bara handels som har kvar riktigt bra natt-OB. För hotell och restaurang ligger väl tillägget för natt-OB på sisådär 20kr i timmen. Sen kan man ju fråga personen hur han jobbar också. Jag hade en kollega förut som skröt om sin lön. Sen visade det sig att han snittade runt 200-220 arbetstimmar i månaden.
Citera
2012-03-01, 17:26
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag har för mig att om man är över 20 får man ganska hyfsad handelslön på donken och jobbar man då obekvämt eller extra kan man nog få ut hyggligt.

Där har du fel.

Man får lön enligt HRF. Jag har arbetat på både Burger King och McDonalds. Lönen låg förra året på ca 104 kronor/timme för medarbetare över 20 år gamla och ca 110-115 kronor/timme för arbetsledare beroende på om man gått AL-kurs och är legitimerad eller inte. OB-tilläggen är vidrigt snåla. Efter klockan 20:00 på vardagar, efter klockan 16:00 på lördagar och under hela söndagarna får man ett tillägg á ca 18,60 kronor. Efter klockan 01:00 alla dagar får man ett tillägg á ca 36 kronor. Ganska patetisk lön med andra ord. Handelsavtalet är mycket bättre, speciellt när det gäller tillägg för obekväm tid.

Om TS kompis tjänar 18 000 kronor efter skatt jobbar han ihjäl sig och kommer snart att bli utbränd. Såvida han inte är restaurangchef eller biträdande sådan. 18 000 kronor efter skatt motsvarar strax över 24 000 kronor före skatt med alliansregering. Heltid är 172 timmar i månaden. Alltså, även om din kompis är arbetsledare (som för övrigt ofta pressas att jobba gratis och komma in med kort varsel etc) så arbetar han antagligen mer än heltid isf och en hel del kvällar, helger och nätter.

Det kan stämma att han tjänar så mycket som han säger, har varit med om riktiga knegare som orkat så mycket, dock inte under längre perioder utan att bli sjukskrivna. Tycker synd om alla som arbetar så mycket och så hårt, de har aldrig tid och ork att ha något liv utanför jobbet... Skojar inte, heltid på hamburgarrestaurang är ingenting man tar med en klackspark, speciellt om man är arbetsledare. Är han medarbetare arbetar han ännu mer. Jösses...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in