Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag har för mig att om man är över 20 får man ganska hyfsad handelslön på donken och jobbar man då obekvämt eller extra kan man nog få ut hyggligt.
Där har du fel.
Man får lön enligt HRF. Jag har arbetat på både Burger King och McDonalds. Lönen låg förra året på ca 104 kronor/timme för medarbetare över 20 år gamla och ca 110-115 kronor/timme för arbetsledare beroende på om man gått AL-kurs och är legitimerad eller inte. OB-tilläggen är vidrigt snåla. Efter klockan 20:00 på vardagar, efter klockan 16:00 på lördagar och under hela söndagarna får man ett tillägg á ca 18,60 kronor. Efter klockan 01:00 alla dagar får man ett tillägg á ca 36 kronor. Ganska patetisk lön med andra ord. Handelsavtalet är mycket bättre, speciellt när det gäller tillägg för obekväm tid.
Om TS kompis tjänar 18 000 kronor efter skatt jobbar han ihjäl sig och kommer snart att bli utbränd. Såvida han inte är restaurangchef eller biträdande sådan. 18 000 kronor efter skatt motsvarar strax över 24 000 kronor före skatt med alliansregering. Heltid är 172 timmar i månaden. Alltså, även om din kompis är arbetsledare (som för övrigt ofta pressas att jobba gratis och komma in med kort varsel etc) så arbetar han antagligen mer än heltid isf och en hel del kvällar, helger och nätter.
Det kan stämma att han tjänar så mycket som han säger, har varit med om riktiga knegare som orkat så mycket, dock inte under längre perioder utan att bli sjukskrivna. Tycker synd om alla som arbetar så mycket och så hårt, de har aldrig tid och ork att ha något liv utanför jobbet... Skojar inte, heltid på hamburgarrestaurang är ingenting man tar med en klackspark, speciellt om man är arbetsledare. Är han medarbetare arbetar han ännu mer. Jösses...