2013-07-23, 15:42
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleFjongberg
Dem vill väl visa sig bra men den riktiga anledningen är ju att ingen vill jobba där utom ungdomar som precis gått klart skolan.
"Ingen vill jobba där"?
Är väldigt många som vill jobba där. Det är ett jobb. När det väl kommer till kritan så vill alla jobba där.
Citera
2013-07-23, 15:51
Medlem
De utnyttjar ju såklart att problemet med ungdomsarbetslösheten är på tapeten och vill måla upp sig själva som en slags Robin Hood, som går mot strömmen och anställer ungdomar. Tror dock de flesta ser igenom detta propagandatilltag. Att de stora snabbmatskedjorna anställer ungdomar är liksom inget nytt.

Har även för mig att telemarketingbranschen körde med något liknande tilltag för några år sedan när deras arbetsförhållanden utreddes. Tror någon callcenterchef sa något i stil med "Men vi ger i alla fall ungdomar en chans. Det är ett instegsjobb på arbetsmarknaden om inte annat." i ett försvarstal.
Citera
2013-07-23, 15:52
Medlem
Sperkens avatar
Har haft många polare som jobbat på "Gyllene fågeln" och dom har tyckt att det varit ett helt okej jobb och varit nöjda.
Dock så skulle jag aldrig någonsin vilja jobba där själv.
Citera
2013-07-23, 15:53
Medlem
A-llusions avatar
Donken var mitt första jobb. Jobbade deltid som sen gick till heltid efter skolan.
Lönen var inte den bästa och du fick inte äta maten gratis på rasterna,dom drog från lönen men maten kostade hälften så billigt om du skulle ha något.
Nu var det ett x antal år tillbaka men fattade inte hur jag stod ut i 3 år på det där stället :s
Citera
2013-07-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
De utnyttjar ju såklart att problemet med ungdomsarbetslösheten är på tapeten och vill måla upp sig själva som en slags Robin Hood, som går mot strömmen och anställer ungdomar. Tror dock de flesta ser igenom detta propagandatilltag. Att de stora snabbmatskedjorna anställer ungdomar är liksom inget nytt.

Har även för mig att telemarketingbranschen körde med något liknande tilltag för några år sedan när deras arbetsförhållanden utreddes. Tror någon callcenterchef sa något i stil med "Men vi ger i alla fall ungdomar en chans. Det är ett instegsjobb på arbetsmarknaden om inte annat." i ett försvarstal.

Även Ica gick ut med någon liknande reklam nyss. Såg bara hälften.
Citera
2013-07-23, 16:31
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Själv trivdes jag faktiskt när jag jobbade där. Visst var det hårt, det var varmt i köket och man stressade runt hela tiden, man stod liksom aldrig still så benen var bra möra när man kom hem och man fick en del brännsår.

Men människorna som arbetar på sånna ställen är oftast bra mycket härligare än i en vanlig skolklass eller på kontor. Folk är utåtriktade, skojar med varandra och det händer en hel del roliga saker. Man lär sig skratta åt elände och leva i nuet, man svetsas samman med varandra. Man är schyssta mot varandra för man vet att alla arbetar hårt och man lär upp och visar varandra. Alla behövs och alla är med i teamet. Det är något jag saknat lite på andra arbetsplatser.

Fast jag trivs där jag jobbar nu också, ett varuhus, lite svalare. Men nu arbetar man mer med kunderna så att säga och de känns som en skock får ibland.

Men till hösten blir det plugg igen. Då är folk oftast lite finare i kanten, nästan så jag saknar arbetsuniformen där alla ser likadana ut, alla sitter i samma båt och man kan skratta med varandra, mer jordnära människor på knegarjobb.
Citera
2013-07-23, 16:34
Medlem
Nomotos avatar
McDonalds är vinstdrivande och gör de reklamen för enbart i syftet att tjäna mer pengar, då de visar ett ansvar och trots att det råder hög ungdomsarbetslöshet är McD ett företag som gör allt för ungdomarna. De ställer sig själva i gott lager helt enkelt.

Sen ska man inte skjuta undan det faktum att det faktiskt är ett väldigt meriterande och bra jobb att ha som ungdom. Men lägger alla mina besparingar på att det är i vinstdrivande syfte som den reklamen pryder våra busskurer m.m.
Citera
2013-07-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Själv trivdes jag faktiskt när jag jobbade där. Visst var det hårt, det var varmt i köket och man stressade runt hela tiden, man stod liksom aldrig still så benen var bra möra när man kom hem och man fick en del brännsår.

Men människorna som arbetar på sånna ställen är oftast bra mycket härligare än i en vanlig skolklass eller på kontor. Folk är utåtriktade, skojar med varandra och det händer en hel del roliga saker. Man lär sig skratta åt elände och leva i nuet, man svetsas samman med varandra. Man är schyssta mot varandra för man vet att alla arbetar hårt och man lär upp och visar varandra. Alla behövs och alla är med i teamet. Det är något jag saknat lite på andra arbetsplatser.
.

Lät mer som varmt och stressigt så att man lär sig att stå ut som en karl...
De vet väl att ungdomar inte klagar
Citera
2013-07-23, 16:46
Medlem
Kan inte göra annat än skratta åt er som på fullaste allvar kallar McDonalds för ett hårt arbete.
Citera
2013-07-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onward2xxxxxxx
Kan inte göra annat än skratta åt er som på fullaste allvar kallar McDonalds för ett hårt arbete.

Sa chefen och fortsatte på sin golfrunda..
Citera
2013-07-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasEtJustitia
Samtidigt är det väldigt meriterande att ha arbetat på snabbmatsrestaurang just för att det är så hårt jobb. Dessutom leder företag som McDonald's till att ungdomar lättare får arbete.

Även om McDonald's ser till sina egna intressen är det ett fantastiskt företag som gör mycket gott.

Helt riktigt. Jag ifrågasätter inte deras företagande, det är inget fel med att vilja tjäna pengar som företagare. Du har helt rätt i att det ändå gagnar ungdomar. Men syftet med filmen är inte vad de säger att det är.
Citera
2013-07-23, 19:21
Medlem
BalleFjongbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
"Ingen vill jobba där"?
Är väldigt många som vill jobba där. Det är ett jobb. När det väl kommer till kritan så vill alla jobba där.

Jaja va jävligt petig då. Klart folk "vill" jobba där eftersom dem inte har något annat jobb direkt efter studenten fast egentligen "vill" dem nog inte jobba där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in