2012-11-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Hur kommer det sig att du tänker i utbildningslönsamhetstermer? I Sovjet gjordes det makalösa saker, de fick inte betalt, lite förmåner, men pengar sådär, nej, ingen nytta med pengar ju.
Min erfaranhet är att tex en framstående forskare inte behöver 1 miljon per år, han vill dona med sitt aspergerintresse. Och naturligtvis ha pengar till ett hyggligt liv, men det är ju max 50k.

Det verkar ju skittrist att stå och sköta en robot, det borde de ha en annan robot till så din bror kan läsa litteratur, tar lång tid att läsa alla stora, hjälpa djur i nöd, lära sig när mat blir dåligt isf att kolla på en datumstämpel...o sådär...
Håller med, i industrin borde många robotar kunna skötas av robotar istället för människor som får agera hjärndöd robot
Citera
2012-11-21, 18:41
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannutt
Ja vad hade du valt i sitationen om du behövde pengar till hyran.
Bostadslös eller skit jobb ? Ganska enkelt val, gör inte dömningen att alla som jobbar med dessa jobb har valt det frivilligt, ibland finns det inga utvägar för att klara av byrokraterna

Socialen betalar både hyra och mat.
Citera
2012-11-21, 18:53
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
Socialen betalar både hyra och mat.

Mja, är väl sant till en viss del. Men idag vad jag har förstått det som så är det inte så himla lätt att få bidrag. Ska du inte typ ha jobbat i ett år, anmält dig till a-kassa och och lite annat grejs ?
Citera
2012-11-21, 19:33
Medlem
Det är bra det, ditt tjockhuvud. Då hoppas jag innerligt att du ALDRIG någonsin äter på McD (eller andra liknande snabbmatsställen). Aldrig klagar på att det är smutsigt och äckligt eller använder dig av vården på något vis i hela ditt inskränkta liv. Fjant.
Citera
2012-11-21, 20:09
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Bara för att man en gång i livet väljer Donken, industri eller vad du nu tycker är "skitjobb", betyder det inte att man blir fast där.

Håller med om att de jobben du nämner inte gör speciellt mycket för dig som person, kanske till och med bromsar upp din personliga utveckling. Men hellre jobb än arbetslös. Alla är inte ämnade att ha tuffa "high end"-jobb heller. Någon måste ju faktiskt steka din burgare eller hur?

Jag har kört mycket truck i mina dagar och det har inte varit ett rent helvete. Trevligt folk och gu' vet vad. Men just nu läser jag på universitetet och siktar väl inte på att sätta mig i trucken igen (inte för att trucken är kass utan för att jag vill ha jobb inom min utbildning).

Så ta det lugnt med att spy skit över vissa jobb (förutom "telemarketing", det får du spy över hur mycket du vill ).
Citera
2012-11-21, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Håller med, i industrin borde många robotar kunna skötas av robotar istället för människor som får agera hjärndöd robot

Om du provade på att arbeta någon gång i ditt liv din bidragstagare (skiter i att det är pappsen som betalar ditt socialbidrag) skulle du veta att det är omöjligt att ersätta ett stort antal arbeten med robotar, och om du hade pluggat istället för att vara ett slött gnälligt arsle skulle du förstå att det finns något som heter breakeven-point, dvs en punkt där det är lönsamt att införa ett robotiserat tillverkningssystem. Detta infaller oftast när du kan ersätta två arbetare i en femskiftrotation. En robotcell med kringautomation och systematisering kostar nämligen runt 20 miljoner. Dvs, för att få vinst över en femårig avskrivning så motsvarar det 10 heltidslöner i två år. TS, du är en okunnig mupp!
Citera
2012-11-21, 20:40
Medlem
Nazists avatar
Varför tror du vi har en massinvasion av blattejävlar från mörkerländer? För att de ska göra skitjobbet åt oss, såklart. Men det kan man inte säga öppet. Så sluta fundera på varför folk gör detta, var glad att någon är villig att göra dem. Nej, detta är inte off-topic.
Citera
2012-11-21, 20:51
Medlem
dumbuks avatar
Du är du, man måste börja någonstans min vän, vissa får en mild start, andra hårdare.
Välkommen till livet färsking.
Citera
2012-11-21, 21:07
Medlem
Urijahs avatar
Hur gammal är du TS? Denna attityden är nog vanlig bland bortskämda 18-åringar som aldrig jobbat för sin pengar.
Citera
2012-11-21, 21:10
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Hur tänker folk som hoppar på donken,städare,vården,industrin och diverse slitiga skrot-jobb? Inser ni inte hur lite man utvecklas på hjärndöda jobb? Är det inte bättre att försöka rannsaka sig själv då varför man inte får ett bra jobb? Kanske handlar om att studera t.ex. Jag skulle ALDRIG ställa mig på ett industrigolv när jag visste att vägen till framgång är utbildning

Du är en vidrig människa som tror att alla tänker som du.
För Många är utbildning INTE vägen till framgång. Alla människor har ett unikt livsöde och det är ingetfel i att jobba på mMcDonalds om man är lycklig med det.
Nån måste servera burgare till dig och dina framtida bastarder.

Jag gissar på att du är runt 20 och har aldrig varit utanför Sverige. Du vet inget om livet och jag tycker du ska hålla käft om sånt du inte vet något om.
Citera
2012-11-21, 21:20
Medlem
Tom.Bombadills avatar
ja de vill väl ha pengar så att de kan ha boende och mat. Idiot.

Du lever väl hellre på andras pengar förstår jag.

Sen så är det väl inte alla som står 30 år i kassan på donken. Man gör det ett tag, får erfarenhet sedan klättar man uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Bara för att man en gång i livet väljer Donken, industri eller vad du nu tycker är "skitjobb", betyder det inte att man blir fast där.

Håller med om att de jobben du nämner inte gör speciellt mycket för dig som person, kanske till och med bromsar upp din personliga utveckling. Men hellre jobb än arbetslös. Alla är inte ämnade att ha tuffa "high end"-jobb heller. Någon måste ju faktiskt steka din burgare eller hur?

Jag har kört mycket truck i mina dagar och det har inte varit ett rent helvete. Trevligt folk och gu' vet vad. Men just nu läser jag på universitetet och siktar väl inte på att sätta mig i trucken igen (inte för att trucken är kass utan för att jag vill ha jobb inom min utbildning).

Så ta det lugnt med att spy skit över vissa jobb (förutom "telemarketing", det får du spy över hur mycket du vill ).
jag tror absolut att en ung människa utvecklas på exempelvis donken. Oavsett jobb så lär man sig om ansvar, agera rätt osv.
Senast redigerad av Tom.Bombadill 2012-11-21 kl. 21:23.
Citera
2012-11-21, 21:30
Medlem
Citat:
Hur tänker folk som hoppar på donken,städare,vården,industrin och diverse slitiga skrot-jobb? Inser ni inte hur lite man utvecklas på hjärndöda jobb? Är det inte bättre att försöka rannsaka sig själv då varför man inte får ett bra jobb? Kanske handlar om att studera t.ex. Jag skulle ALDRIG ställa mig på ett industrigolv när jag visste att vägen till framgång är utbildning
Industri har ingånglön på 26k, inte helt pjåkigt. Gruvarbetare i norrland har ut runt 70k i månaden! en 20 åring som får ut 76 k efter skatt för att slita i en gruva kanke inte är det roligaste men ibland är det värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in