2012-11-21, 16:32
Medlem
DrickaLattes avatar
Det värsta jag vet är jobbskygga, som du TS.
Citera
2012-11-21, 16:33
Medlem
forest79s avatar
Eftersom dessa jobb kan vara just deras drömjobb så finns det i praktiken inga "skitjobb".
Citera
2012-11-21, 16:41
Medlem
Haha mjadu. Vettig trådstart?

Lycka till i livet... Sitter och klankar ner på folk som enligt dig har ett "skitjobb".
Du vill uppenbarligen undvika att hamna i något sådant yrke. Och medans du undviker det så bor du hemma hos farsan, du vet inte vafan du vill jobba med, du vet inte vad du vill studera. Hur tänkte du när du startade tråden? Du lägger ju fram argument som inte är värt ett skit heller.

Själv jobbar jag som byggare, just för att jag trivs med att arbeta praktiskt. Jag skulle inte vilja sitta på ett kontor 5 dagar i veckan. Använder väldigt mycket matematik och hjärnan i övrigt för att kunna utföra olika typer av arbete. Jag tror definitivt det beror mer på personen i fråga framför utbildning, till stor del.

För framgångsrika människor av alla de typer finns det gott om, utan utbildning dvs.

Edit: tidigare har mitt arbete varit lite säsongsbetonat, dvs uppsagd under ett par vintermånader, numera är det dock året runt. Så jag har alltså fått vara in till arbetsförmedlingen för att anmäla mig som arbetslös. Där har handläggarna gapat över min lön och påstått att den är högre än den av folk med högskoleutbildning. Och jag har inte utbildat mig vidare.. Hade gött
Senast redigerad av ChaRLie67 2012-11-21 kl. 16:43.
Citera
2012-11-21, 16:51
Medlem
ElDuderinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Är det vanligt att folk arbetar som undersköterska innan de börjar plugga till läkare? Jag har flera bekanta som pluggar/pluggat till läkare men ingen har tidigare arbetat som undersköterska. Inget illa menat, bara undrar.

Hur det ser ut innan de börjar själva utbildningen vet jag inte generellt, men många "upptäcker" vården på det sättet då de börjat som exempelvis vikarie, iaf av de flesta jag haft att göra med. Sen under lov och helger är det väl relativt många som arbetar som det, tror det är efter fyra terminer som de räknas som uskor. De säger själva att det är nyttigt att ha arbetat som det på exempelvis psykavdelningar och akutmottagningar då det inte blir sån "chock" att komma direkt som underläkare/läkare.
Citera
2012-11-21, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Hur tänker folk som hoppar på donken,städare,vården,industrin och diverse slitiga skrot-jobb? Inser ni inte hur lite man utvecklas på hjärndöda jobb? Är det inte bättre att försöka rannsaka sig själv då varför man inte får ett bra jobb? Kanske handlar om att studera t.ex. Jag skulle ALDRIG ställa mig på ett industrigolv när jag visste att vägen till framgång är utbildning

Ts du har nekat dig själv rätten till hjälp som har att göra med allt det som du har beskrivit här eftersom du snackar skit om dessa som har de här jobben.

När du vill ha ditt kontor städat får du inte ringa städerskan.
När du blir gammal och sliten, ska du inte be vården om hjälp.
Allt som du behöver från ett industri, får du stå utan.

För det är som sagt ett skitjobb, och ingen ska behöva ta de jobben för att hjälpa dig
Citera
2012-11-21, 17:19
Medlem
Det här är bara tidens melodi. Som att ala ska vara akdemiker, man måste ha "leg", det ska löna sig med utbildning, etc, etc för ett komplext samhälle som gynnar dess elit.
Men...De flesta vill bara inte meka med bilar. Så troligen kan 90% av de som jobbar på "kontor" övertalas att meka med bilar om det bara ger mer i pluskan. Men politiken har velat annorlunda, det är ju de misslyckade kontorsakademikerna som tjänar på detta, botten torskar och toppen kan roffa lite till, de har aldrig behövt politikens stöd privat.
Citera
2012-11-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Beror väll på vad är för industri? Min bror är robotskötare på volvo, han får runt 25000kr efterskatt är inte dåligt för utan nån vidare utbildning.
Hur kommer det sig att du tänker i utbildningslönsamhetstermer? I Sovjet gjordes det makalösa saker, de fick inte betalt, lite förmåner, men pengar sådär, nej, ingen nytta med pengar ju.
Min erfaranhet är att tex en framstående forskare inte behöver 1 miljon per år, han vill dona med sitt aspergerintresse. Och naturligtvis ha pengar till ett hyggligt liv, men det är ju max 50k.

Det verkar ju skittrist att stå och sköta en robot, det borde de ha en annan robot till så din bror kan läsa litteratur, tar lång tid att läsa alla stora, hjälpa djur i nöd, lära sig när mat blir dåligt isf att kolla på en datumstämpel...o sådär...
Citera
2012-11-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floff.
Jobb som jobb? Hellre få in lite pengar på kontot än att vara arbetslös och dra åt sig bidrag.
Väldigt farlig inställning opm man ser hur ekonomin förändras.
Köttberget kan aldrig generera nog pengar för sina egna kostnader. Om de inte lever som sydkoreanska bajsätande svin under ett dass.
Citera
2012-11-21, 17:31
Medlem
Fudge0wns avatar
Citat:
Hur tänker folk som hoppar på donken,städare,vården,industrin och diverse slitiga skrot-jobb? Inser ni inte hur lite man utvecklas på hjärndöda jobb? Är det inte bättre att försöka rannsaka sig själv då varför man inte får ett bra jobb? Kanske handlar om att studera t.ex. Jag skulle ALDRIG ställa mig på ett industrigolv när jag visste att vägen till framgång är utbildning

Sen finns det ju dom som jobbar och studerar samtidigt! *brain meltdown*

Behöver man pengar så behöver man.
Citera
2012-11-21, 17:37
Medlem
Kickexs avatar
Så länge man inte sliter sönder sig för en skit lön så är det värt det.
Citera
2012-11-21, 18:18
Medlem
Citat:

Jag är undersköterka och är stolt över arbetet inom vården, vi umgås, vi skrattar vi har sorliga stunder. Varje dag lär jag mig något nytt, vissa dagar flyter allting på andra dagar kan det uppstå väldigt akuta situationer.
Har även jobbat på Burger King, inget jag skulle vilja göra om men det har lärt mig att tåla smärta, tåla psykisk press och jag är stresstålig och har lärt mig att säga ifrån.

Men men jag hoppas att du ge fan i att komma till akuten när du behöver hjälp och hoppas att du lagar all din mat själv för om du ser ned på service yrken ska du fan inte ha service heller.

För övrigt vad jobbar du med som är så jävla bra då?
Citera
2012-11-21, 18:40
Medlem
dannutts avatar
Citat:

Ja vad hade du valt i sitationen om du behövde pengar till hyran.
Bostadslös eller skit jobb ? Ganska enkelt val, gör inte dömningen att alla som jobbar med dessa jobb har valt det frivilligt, ibland finns det inga utvägar för att klara av byrokraterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in