2011-03-14, 23:25
Medlem
Det är ju skitsnack om att du betalar 70 kr för att äta. Har själv jobbat på Mcd och så funkade det för mig.

Du har rätt att äta mat för 70 kr men de drar bara av 25-30 kr utav det. Detta förutsatt att du jobbar 8h.

Jobbar du 2 timmar och väljer att äta något så dras kostnaden av för det du har ätit. Det jag inte förstår är varför du behöver äta för just 70 kr. Ta 2 Cheeseburgare för 20 kr och fyll på lite läsk så ska det gå bra ska du se.

När jag jobbade på Mcd så hade vi aldrig någon som jobbade 2h. Där var det resa motsatsen, de ville att man skulle stanna över och jobba om det gick för sig. Dessutom så kunde man alltid ringa på morgonen eller på kvällen och fråga om man kunde få jobba. Fick aldrig ett nej. Rätt så smidigt faktiskt.

Ett råd du kan få är att sitta med restaurangchefen eller den som är ansvarig för schemat och säga att du jätte gärna skulle vilja få mer arbetstider. Inget fel med det, och dessutom så uppskattas det väldigt mycket av cheferna.

Ska även tillägga att restaurangen jag jobbade på var ägd av svenska Mcd och inte någon franchisetagare.

Lycka till, behöver du fler råd så hojta till.
Citera
2011-03-14, 23:27
Medlem
Snacka om att du är efterbliven. Inegn tvingar dig att köpa en meny för 70 kr varje gång du jobbar. Du kan köpa med dig 2 panpizzor för 20 kr eller ta med smörgåsar. Om du nu åker direkt från skolan bör du ju inte vara så värst hungrig, du äter väl lunch i skolan?! Snacka om att tycka synd om sig själv. Du kan väl köpa ett månadskort till bussen och eftersom du verkar vara en liten plutt som aldrig jobbat tidigare kan du begära skattejämkning. Du behöver inte skatta på din lön om du tjänar under 18000(osäker).
Citera
2011-03-14, 23:28
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token12
För att jag drar efter skolan till jobbet och behöver någonting att äta. Det är lite svårt att hålla sig när man har stått där och gjort hamburgare i två timmar, medans man hör magen kurra och skrika efter mat. Jo, jag vet att det är mitt eget fel att jag äter och inte resturangens men vafan man måste ju äta, jag kan inte heller svälta ihjäl bara för att tjäna 70 kr extra?

Smyg ifrån arbetsledaren och låt bli att slå in maten. För övrigt så har jag för mig att matavdrag på donken inte alls är 70 kr per dag, utan 35-40 kronor, eventuellt hälften av det du har slagit in. Så ät mindre! Det beror iofs på om det är svenska mcdonalds eller en franchiserestaurang. För övrigt så säger avtalet att du ska få 85 kr per timma från och med att du fyllt 18 så att....
Citera
2011-03-14, 23:36
Medlem
nerdrages avatar
Beror på hur mycket dom 22 kronorna är värda för dig. Själv hade jag skitit i att jobba 2h på donken.
Citera
2011-03-14, 23:36
Medlem
Rarrehs avatar
Konstigt att du inte tjänar så mycket när du jobbar 2 timmar om dagen
Citera
2011-03-14, 23:37
Medlem
LightClouds avatar
Köp in ett stort lass Amfetamin, kör varje gång innan du ska jobba. Då orkar du jobba längre samt nattskift, + att du drar in kostnaderna för maten i längden om du inte äter mer än var 3-5 dag

Ont. Du kan ju alltid prioitera lite och lägga upp det på annat vis. Det finns alltid lösningar. Välj att äta billigare, köp ett busskort, jobba mer och så vidare.
Citera
2011-03-14, 23:47
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token12
Hej
Jo, det är såhära att jag har tänkt genom en sak. Jag arbetar på vardagar 2 timmar där jag tjänar 80 kr/h. Efter lite räkningar så har jag kommit fram till detta:

Jobb(två timmar): 80x2 = 160 kr
Skatt: 20% av 160kr = 32. 32 - 160 = 128 kr
Mat: 128 - 70 = 58 kr
Bussbiljet fram och tillbaka: 18x2 = 36 kr

Totalt: 58 - 36 = 22 kr

Om jag har räknat rätt så tjänar jag alltså 22 kr under ett arbetsdag?
Finns det nån mening i det här? Kan det här verkligen stämma?!

Ja, om du är dum i huvudet och äter ett McDonaldsmål varje gång du jobbar, och bara jobbar 2 timmar så är du inte speciellt meningsfull.
Citera
2011-03-14, 23:49
Medlem
1. Skulle aldrig gå med på att bara jobba 2 timmar. Tror t.o.m det finns någon typ av punkt i kollektivavtalet (iaf inom handels, vet ej hur de e med restaurang) som säger något om 3 timmar minimum.

2. Ta lunch på ett 2-timmarspass? Trodde jag inte man fick ens... Inom handels måste du jobba runt 5 timmar för att få ta lunch...
Citera
2011-03-14, 23:52
Medlem
Om jag vore du skulle jag skaffa nytt jobb. Att jobba 2timmarspass är ju slöseri.
Citera
2011-03-14, 23:53
Bannlyst
Ts måste fan rösta på sossarna..
Vem fan tvingar dig att äta och åka buss..
Citera
2011-03-15, 00:00
Medlem
meganegerdases avatar
Arbetsdag på 2 timmar, antar att du går på gymnasiet eller studerar. Varför äter du när det bara är två timmar? om du nu behöver ovanligt mycket näring så ta med dig en matlåda. Annat alternativ är att stjäla med sig en burgare när du slutar för dagen.

Dessutom, jobbar man så lite som du kan man väl dra nytta av jobbskatteavdraget så man slipper skatta På de första 25k /år eller vad det nu är ?
Citera
2011-03-15, 00:04
Medlem
zaataas avatar
Jag skulle aldrig ta ett jobb på "restaurang" Mc donalds. piss lön, piss tider och jävla stress. Saker och ting piper och tjuter konstant så man inte vet vart man ska ta vägen. Än mindre hade jag jobbat kvar om jag var du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in