2011-03-16, 17:48
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Tycker TS låter som en riktig jävla gnällkärring!
Jobbar två timmar om dagen och måste tvunget äta något under de korta passet, men kan inte ta med sig matlåda/frukt/smörgås?

Jag käkar i skolan vid 11-12, jobbar två eller tre timmar efter skolan ibland (15-17 eller 15-18) och de går prima för mig.
Citera
2011-03-16, 18:19
Medlem
boniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token12
Hej
Jo, det är såhära att jag har tänkt genom en sak. Jag arbetar på vardagar 2 timmar där jag tjänar 80 kr/h. Efter lite räkningar så har jag kommit fram till detta:

Jobb(två timmar): 80x2 = 160 kr
Skatt: 20% av 160kr = 32. 32 - 160 = 128 kr
Mat: 128 - 70 = 58 kr
Bussbiljet fram och tillbaka: 18x2 = 36 kr

Totalt: 58 - 36 = 22 kr

Om jag har räknat rätt så tjänar jag alltså 22 kr under ett arbetsdag?
Finns det nån mening i det här? Kan det här verkligen stämma?!

NEj det stämmer inte.
32-160 = -128

så fortsätter man sedan din beräkning så går du -234 kr/dag, detta bör du ta upp med din arbetsgivare för det är ju ohållbart.
Citera
2011-03-16, 18:54
Bannlyst
70 spänn för mat efter skolan är jävligt overkill.... en lunch kan gå på 50-60 kr... du behöver inte mat för 70 kr för att klara 2h pass.. svagt av dig som fan. köp typ 2 cheeseburgare och drick vatten, förfan behärska dig. sen kommer du hem o käkar på riktigt. cheeseburgare är bra protein/kr och kalorier/kr. det finns andra alternativ som alla andra säger, frukt, smörgåsar, vafan som helst. gå till en ica i närheten o köp nåt vettigt... men för 70 kr? skämtar du? och så kan du cykla.

EDIT: du låter väldigt lat.
Senast redigerad av constipation 2011-03-16 kl. 18:59.
Citera
2011-03-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token12
Finns det nån mening i det här? Kan det här verkligen stämma?!
Ja, eftersom du lägger 70:- på mat, på ett tvåtimmarspass. Alltså är du helt jävla dum i huvudet eller? TA MED EN JÄVLA BANAN. Du behöver INTE äta för 70:- för att du ska jobba i två timmar. Jävla gnällspik, väx upp för fan. Jag äter knappast lunch för 70:- per dag när jag jobbar HELTID för det är typ 2100:- i månaden som kan reduceras ner till typ 300:- om man bara tar med sig egen mat. Snälla, lilla, du, välkommen till verkligheten.
Citera
2011-03-16, 20:26
Medlem
johnfernstroms avatar
Jag tjänar nog med pengar för att även få förmånen att betala statlig skatt. Trots det så tar jag mig till Netto varje vecka för att proviantera veckans lunchpacke. De brukar ha fryst, färdiglagat för mellan 15SEK/per portion. Funkar rätt bra.
Citera
2011-03-16, 20:34
Medlem
Jobba två timmar om dagen och handlar lunch, WTF liksom
Citera
2011-03-16, 23:45
Medlem
slamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Kanske misstolkade dig, men det är inte så konstigt när du säger att "det bara var att härda ut". Lite lustig mening om du inte menar att fem timmar utan rast är lång tid.

Dessutom har du nog inte läst så noga i tråden. Det handlar inte om att TS behöver äta efter två timmars jobb, utan det handlar om att TS åker direkt till jobbet efter skolan, utan mat däremellan. Då blir man nog ganska hungrig.

Jag har läst tråden och han väntade på skolan i två timmar plus 1 timme buss. Det blir tillsammans med hans pass 5 timmar vilekt man verkligen inte behöver äta mat för 70 kronor för att klara av. Sen skrev jag härda ut för att dt är ett begrep för att göra någonting utan att klaga. TS skulle lätt klara sig på en macka och en frukt.
Citera
2011-03-17, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slames
Jag har läst tråden och han väntade på skolan i två timmar plus 1 timme buss. Det blir tillsammans med hans pass 5 timmar vilekt man verkligen inte behöver äta mat för 70 kronor för att klara av. Sen skrev jag härda ut för att dt är ett begrep för att göra någonting utan att klaga. TS skulle lätt klara sig på en macka och en frukt.
Då feltolkade jag dig. Jag anser att du felanvänder uttrycket "härda ut" en liten aning, men strunt samma. Nu vet jag ju iaf vad du menar.
Dock håller jag med om att TS borde äta egen mat istället.
Citera
2011-03-17, 12:48
Medlem
Det lönar sig sällan att hålla på och åka för att bara jobba 2 timmar.
Dessutom försvinner extremt mycket tid i restid så den faktiska timpenningen blir mycket mindre.
Citera
2011-03-17, 12:58
Medlem
Miller418s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkopramen
Ts har helt rätt.

Jag tjänar 236 kr/h vilket ger i runda slängar (inkl. semester ersättning) 36000/månad

Jag äter mat för ca 250 kr/dag 7500 kr/mån
Reser ToR jobb för ca 2000 kr/mån
Hyra och andra fasta utgifter 15000 kr/mån
Går på Bio, teater osv. för ca 500 kr/mån
Krogbesök 11000 kr/mån

Tillsammans blir detta 36000/månad

Är det verkligen meningen att jag skall jobba för 0 kr/månad?

Det är just sånt här beteende som gör att även personer som har bra inkomster ändå inte kan ta sig ur ekorrhjulet. Trots hög inkomst är de slavar under sin konsumtion, och kommer så att vara tills de blir pensionerade.
Citera
2011-05-19, 10:46
Bannlyst
2v ledigt från Mcd

Vid sidan utav mina ingenjörsstudier så extra knäcker jag på Mcdonalds, men har bara deltidsanställning där vilket gör att jag jobbar max 8h/vecka, max 1-2 pass i veckan. Jag tänkte åka bort under sommaren och undrar nu om det brukar funka med att ta 2 veckors ledighet under "högsäsong" alltså i slutet av Juni, ända fram till 8-9 Juli. Hur är det med andra jobb och ledighet?
Citera
2011-05-19, 10:52
Medlem
Tråknicks avatar
Det brukar bli sura miner när man ansöker om semester så nära inpå att den skall inträffa. Vanligtvis ska man ha skickat in det nån gång i mars eller så, beroende på arbetsplats naturligtvis.

Det beror till 100% på din chef om h*n accepterar din semesteransökan, din situation blir enklare om det är många på ditt jobb som vill jobba och naturligtvis om du har en bra relation till din chef. Sen är det ju lite enklare också när du jobbar såpass lite som du gör.

Vet inte hur det är inom restaurang men i andra avtal har man inskrivet att man har rätt till en sammanhängande semester under ett antal veckor under sommartid men då ska man nog ha ansökt i tid också.

Hoppas det löser sig för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in