2022-11-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Hej, ursäkta för sent svar. Nu är vi väldigt OT här, så jag hoppas inte mod blir alltför grinig. Norskt åkeri, då jobbade han skift och mycket! Har för mig att grundlönen är någon tusing mer än i Sverige, ingen aning om vad obn och traktamente osv ligger på. Kör på det ifall det känns rätt, men det kan vara ett rent helvete beroende på vart du får jobb, och nästan semester åt andra hållet.

Tack för svar! Något förvånad dock att grundlönen bara är något högre än Sverige...men gissar på bättre OB och traktamente då.
Citera
2022-11-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Tack för svar! Något förvånad dock att grundlönen bara är något högre än Sverige...men gissar på bättre OB och traktamente då.

Nej, sist jag kollade var grundlönen i Norge runt 5000 mer än i Sverige. Har för mig att jag hade 25000 i grundlön runt 2015 och min vän 31-32000 i Norge.

Nu är dock grundlönen i Svedala nästan 29000.
Citera
2022-11-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Nej, sist jag kollade var grundlönen i Norge runt 5000 mer än i Sverige. Har för mig att jag hade 25000 i grundlön runt 2015 och min vän 31-32000 i Norge.

Nu är dock grundlönen i Svedala nästan 29000.

Inte så stor skillnad ändå med tanke på de dyra priserna i Norge. Men har läst om att vissa chaufförer får gratis boende av arbetsgivaren i Norge, stämmer det fortfarande?
Citera
2022-12-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Inte så stor skillnad ändå med tanke på de dyra priserna i Norge. Men har läst om att vissa chaufförer får gratis boende av arbetsgivaren i Norge, stämmer det fortfarande?

Ursäkta sent svar, jag har ingen aning om det numer, så jag vågar tyvärr inte svara på det! Jag vet bara att förut brukade arbetsgivaren fixa boende.

(Fixade åt de jag känner som är chaufförer + mig ifall jag ville jobba i Norge, vilket jag nekade och tog annat.. Dock inget flott boende, men dugligt)
Citera
2022-12-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragonsneeze
Varför får jag aldrig jobb? Vad jag än gör och hur många gånger jag skriver om mitt CV och personliga brev så klickar det aldrig och jag blir ständigt nekad precis överallt.

Hur ska jag någonsin få erfarenheten som krävs för alla jobb om man aldrig ens får någon chans att jobba och visa vad man går för nånstans? Jag har inga kontakter och inte mycket erfarenhet alls, mitt CV är i stort sett tomt. Det enda jag har är gymansiet, B körkort och 2 praktikplatser som inte ledde till något och där man bara blev utnyttjad som gratis arbetskraft.

Sitter nu här med en flaska vin och hade tänkt bli lite full.

Du bör lägga upp det som så att du endast nämner erfarenheten från plats A och B, utan att uppge att dessa var praktikplatser. I en ev. intervju har du möjlighet att förklara att dessa var praktikplatser och varför de inte ledde någonvart.

Att söka jobb idag utan någon tidigare erfarenhet eller utbildning är plågsamt. Jag har hellre ett fast jobb och 500.000kr i skulder...

Utbildning öppnar i princip endast upp arbetsmarknaden för kandidaten idag. Därefter, utifrån konkurrens om tjänsten, kollar man på den sociala kompetensen. Ju högre konkurrens, desto mer betydelsefull blir den sociala kompetensen.

Jobb såsom McDonalds som har få formella krav; kommer ha många sökande; hög konkurrens om tjänsten; därav högre krav på social kompetens. Dessutom har du företräde om du är kvinna, framförallt en snygg och ung sådan.

Om en tjänst inte är ett reglerat yrke; så kan kontakter öppna upp all form av arbetsmarknad och väga upp för både brist i formell- och social kompetens...ganska sjukt och orättvist egentligen. Kontakter ger inte bara fördel på arbetsmarknaden, utan även på bostadsmarknaden...och i nästan allt annat du kan tänka dig i livet gällande tjänster och gentjänster.

Kan tänka mig att det är ganska lätt att hamna i en negativ spiral som arbetssökande; må dåligt, bli deprimerad för att man inte har något jobb. Då blir det ju inte lättare att söka och få ett jobb när social kompetens är det som väger tyngst. Det säkraste kortet är att skaffa sig ett reglerat yrke.
Senast redigerad av S0urce 2022-12-11 kl. 16:54.
Citera
2023-07-20, 21:44
Bannlyst
Hur är det att jobba på McDonalds i storstäder, med mycket kunder?

Äter på Burgerking ibland. Godare, bättre, lugnare.
När man minuter innan eller efter man ätit paserar donken så är det proppfullt med folk inne.
Och drive kön med bilar är lång 5-20bilar alltid vid donken.

Här hade jag valt jobba åt Burgerking heltklart. Antar det inte är större skillnad på lön.
Men att stressen på donken är sjuk.

Hur orkar ni?
Hur många burgare flippar ni om dagen på donken i en större stad?
Hur pallar ni det höga ljudet av all folk ens? De få gånger jag varit till Donken har varit
pain främst för köer och den hemska ljudnivån.

Det är så lugnt och skönt på Burgerking. Älskar det.

Men är nyfiken nu på hur de som jobbar på Donken har det då alla babbar och WT föredrar äta
på Donken. Jag förstår inte varför. Men är nöjd slippa dom där jag äter par Minuter ifrån
Citera
2023-07-20, 21:57
Medlem
Vem0ths avatar
För det är ett högaktivt strukturellt jobb, det finns många som älskar att jobba på donken eftersom de upplever att dagarna går som på automatik och därmed upplevs tiden gå väldigt fort.

Brukar säga så här, vissa är byggda för att jobba på ställen som donken och deras liv når perfektion tack vare det.

Sen så finns det dom som behöver donken för att växa upp från sitt bortskämda liv.

Och avslutningsvis dessa as som vill åt ledarrollen och därmed slickat(bokstavligt talat) röv för att få rollen i framtiden.
Citera
2023-07-20, 22:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Hur är jobbet på Donken i Storstäder med mycket kunder? Hur många burgare dag?").

Mod.
Citera
2023-07-21, 00:38
Medlem
RaWPuNdiShs avatar
Tycker du ska välja att jobba på Sibylla istället för dit går ingen alls. Då kan du göra din egna jävla lunchburgare som du vill som ha den och löka med.
Citera
2023-07-27, 15:01
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
För det är ett högaktivt strukturellt jobb, det finns många som älskar att jobba på donken eftersom de upplever att dagarna går som på automatik och därmed upplevs tiden gå väldigt fort.

Brukar säga så här, vissa är byggda för att jobba på ställen som donken och deras liv når perfektion tack vare det.

Sen så finns det dom som behöver donken för att växa upp från sitt bortskämda liv.

Och avslutningsvis dessa as som vill åt ledarrollen och därmed slickat(bokstavligt talat) röv för att få rollen i framtiden.

Hur mycket tjänar de som får ledarrollen ungefär?
Citera
2023-07-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Mja, alla slickar inte röv för det, kompetent personal som finns tillgänglig i det segmentet befodras utan snusk. Säker 50/50 där de kompetenta hanterar rövslickarnas bristande ledaregenskaper.
Säkert är det ett lönepåslag med någr skitlite som 10-15%.
Citera
2023-07-28, 00:11
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
Mja, alla slickar inte röv för det, kompetent personal som finns tillgänglig i det segmentet befodras utan snusk. Säker 50/50 där de kompetenta hanterar rövslickarnas bristande ledaregenskaper.
Säkert är det ett lönepåslag med någr skitlite som 10-15%.

Jobbade inte donken utan istället BK då jag hört rykten om att den sista arbetsledaren innan jag sade upp mig bokstavligt talat sög balle för sin position. Och hon var en en hemsk narcissistisk jävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in