Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 22:25
  #1
Medlem
weedfields avatar
Hej! Har en inlämningsuppgift som ska vara inne imorgon och jag har kört fast på en fråga och hoppas att nån smart kan hjälpa mig med den.

Vattentrycket i en vattenledning i ett hus var 200 kPa. Mynningen på en vattenkran hade arean 0,5cm2. Med hur stor kraft måste man pressa fingret mot öppningen om man öppnar kranen för fullt och försöker hålla emot vattentrycket?

Snälla behöver verkligen hjälp!!!!
Citera
2014-01-28, 22:33
  #2
Medlem
Miss.Prettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Hej! Har en inlämningsuppgift som ska vara inne imorgon och jag har kört fast på en fråga och hoppas att nån smart kan hjälpa mig med den.

Vattentrycket i en vattenledning i ett hus var 200 kPa. Mynningen på en vattenkran hade arean 0,5cm2. Med hur stor kraft måste man pressa fingret mot öppningen om man öppnar kranen för fullt och försöker hålla emot vattentrycket?

Snälla behöver verkligen hjälp!!!!

Tryck är kraft/area. Det borde räcka.
Citera
2014-01-28, 22:41
  #3
Medlem
raajtans avatar
Jag gjorde såhär, men jag vet inte om det är rätt.

Du vet arean på mynningen, och på så sätt kan du få ut radien r genom funktionen pi*r2=0,5.
då vet du att r = √0.5/pi

Sen använder du formeln

M = F*r

Svaret borde man få ut i Newton väll?

inte säker på om jag gjort rätt

jag fick svaret 3,92N men det låter egentligen orimligt


edit:glömde bort trycket på 200kPa, är trött som fan
__________________
Senast redigerad av raajtan 2014-01-28 kl. 22:47.
Citera
2014-01-28, 22:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Hej! Har en inlämningsuppgift som ska vara inne imorgon och jag har kört fast på en fråga och hoppas att nån smart kan hjälpa mig med den.

Vattentrycket i en vattenledning i ett hus var 200 kPa. Mynningen på en vattenkran hade arean 0,5cm2. Med hur stor kraft måste man pressa fingret mot öppningen om man öppnar kranen för fullt och försöker hålla emot vattentrycket?

Snälla behöver verkligen hjälp!!!!



Har säkert fel men kanske kan bidra med några tankebanor.

Tryck= Kraft/area
Vattentrycket - lufttrycket = 200 000 - 114 000 = 86 000 Pa
total kraft = 0,00005* 86 000= 4,3 N

4,3 N

(Säkert fel :P)
Citera
2014-01-28, 22:48
  #5
Medlem
Du har arean, tryck är lika med Kraft delat på arean. Alltså lös ut kraft ur kraft/area=tryck
Citera
2014-01-28, 23:11
  #6
Medlem
weedfields avatar
Tack alla för svar. Hade helt glömt bort den här kursen så har suttit och läst boken hela dagen men har svårt att ta till mig allt så snabbt. Allt bara rörs ihop

Citat:
Ursprungligen postat av EnOblygPascha
Har säkert fel men kanske kan bidra med några tankebanor.

Tryck= Kraft/area
Vattentrycket - lufttrycket = 200 000 - 114 000 = 86 000 Pa
total kraft = 0,00005* 86 000= 4,3 N

4,3 N

(Säkert fel :P)

Körde iallafall på den här Men förstår inte om man ska räkna in lufttrycket. Gör man inte det så blir svaret 10N. Nu kör jag iallafall på din lösning och hoppas på det bästa. Tack iallafall

Uppgiften ska inte vara inne förns 12 imorgon så är det någon som sitter på ett säkert svar så är det bara skriva. Kollar tråden imorgon bitti.
Citera
2014-01-29, 07:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Tack alla för svar. Hade helt glömt bort den här kursen så har suttit och läst boken hela dagen men har svårt att ta till mig allt så snabbt. Allt bara rörs ihop



Körde iallafall på den här Men förstår inte om man ska räkna in lufttrycket. Gör man inte det så blir svaret 10N. Nu kör jag iallafall på din lösning och hoppas på det bästa. Tack iallafall

Uppgiften ska inte vara inne förns 12 imorgon så är det någon som sitter på ett säkert svar så är det bara skriva. Kollar tråden imorgon bitti.
Kör på 10 N! Det är övertrycket i röret 2kilo/cm2 på 1/2 cm2 ->1 kilo =10 N
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback