• 1
  • 2
2005-07-28, 20:27
Medlem
Nordman_88s avatar
Som sagt, vart tog den svenska gruppen Jumper vägen som var stora på 90-talet? Jag har deras sista skiva "Skyskrapa" som kom år 2000, men nu på sistone har jag inte hört nåt om dem.

De släppte debutalbumet 1996 och uppföljaren kom 1998. Några av deras största hits är väl: "Tapetklister", "När hela världen står utanför", "Våran hemlighet", "Jag gör det" och "Miljonär".

Men har Martin "Rymdraket" Svensson, Joakim Hillson och nu senast Jimmy Jansson ridit på efterdyningarna efter pojkrösts-popens succé? Alla nämnda har ju barnsliga texter och kan inte jämföras med Jumper...
Citera
2005-07-28, 21:31
Medlem
storytellers avatar
Växte upp med Jumper och älskar fortfarande deras första skiva.

När det begav sig, runt 1996 eller så var det ju Kent och Jumper som red på indiepopvågen, Jocke Berg i Kents metaforiska texter vann dock fler hjärtan än Niklas Hillboms betydligt enklare (och blekare) texter. Kan inte annat än hålla med opinionen, även om jag även gillar Jumper.
Bandet splittrades för några år sedan och Niklas Hillbom pysslade efter detta med att skriva texter till andra artister, han släppte 2004 ett solo-album vid namn "Ungefär såhär" som sågades totalt av de flesta musikrecensenter som kallade honom för "Jocke Berg-kopia", har dock inte hört skivan själv.

Jag glömmer ändå aldrig "När världen står utanför" eller "På andra sidan molnen"...
Citera
2005-07-28, 22:10
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Växte upp med Jumper och älskar fortfarande deras första skiva.

När det begav sig, runt 1996 eller så var det ju Kent och Jumper som red på indiepopvågen, Jocke Berg i Kents metaforiska texter vann dock fler hjärtan än Niklas Hillboms betydligt enklare (och blekare) texter. Kan inte annat än hålla med opinionen, även om jag även gillar Jumper.
Bandet splittrades för några år sedan och Niklas Hillbom pysslade efter detta med att skriva texter till andra artister, han släppte 2004 ett solo-album vid namn "Ungefär såhär" som sågades totalt av de flesta musikrecensenter som kallade honom för "Jocke Berg-kopia", har dock inte hört skivan själv.

Jag glömmer ändå aldrig "När världen står utanför" eller "På andra sidan molnen"...

Tydligen får Hillboms skiva högt betyg av lyssnarna (4.17). Se:
http://mel2005.se/index.jsp?d=436&a=195264
Citera
2005-07-28, 22:16
Medlem
Nordman_88s avatar
Vilka kan Jumper i sin tur ha blivit inspirerade av?

Kanske "Pontus & amerikanerna" som jag har ett svagt minne av, då jag var ung då det begav sig...
Citera
2005-07-28, 22:30
Medlem
Rocky69s avatar
Var det här menat som ironi?
Citera
2005-07-29, 01:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Vilka kan Jumper i sin tur ha blivit inspirerade av?

Kanske "Pontus & amerikanerna" som jag har ett svagt minne av, då jag var ung då det begav sig...

kapten sol
Citera
2005-07-29, 02:05
Medlem
papa_ogens avatar
Dom fastnade väl i tapetlkistret...
Citera
2005-07-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Dom fastnade väl i tapetlkistret...

hehe det tyckte jag var lite lustigt faktiskt
Citera
2005-07-29, 12:41
Medlem
Arons avatar
och brainpool
sanslöst att flickorna sprang efter dom
Citera
2005-07-29, 12:47
Medlem
Vilka kom först, Kent eller Jumper?
Citera
2005-07-29, 12:58
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stratebano
Vilka kom först, Kent eller Jumper?

Kent, den osjälviske j-veln, kom först. Sedan fick Jumper tillfredställa sig själv under tiden som Kent gick och pissade och käkade en kaviarmacka.

Kent bildades 1990 och Jumper hittar jag inget årtal på. Men Jumper är betydligt bättre.
Citera
2005-07-29, 13:03
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Som sagt, vart tog den svenska gruppen Jumper vägen som var stora på 90-talet? Jag har deras sista skiva "Skyskrapa" som kom år 2000, men nu på sistone har jag inte hört nåt om dem.

De släppte debutalbumet 1996 och uppföljaren kom 1998. Några av deras största hits är väl: "Tapetklister", "När hela världen står utanför", "Våran hemlighet", "Jag gör det" och "Miljonär".

Men har Martin "Rymdraket" Svensson, Joakim Hillson och nu senast Jimmy Jansson ridit på efterdyningarna efter pojkrösts-popens succé? Alla nämnda har ju barnsliga texter och kan inte jämföras med Jumper...

Jag hörde att hela bandet hoppade framför ett godståg.
Eller det kanske bara var en fin dröm jag hade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in