2019-03-05, 14:55
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Usch vilka omgivningar. Stackars barn som ska gå i skola i det sunkiga området. Fullt med hyreslängor runt omkring. Nog borde de kunna hitta en tomt nån annanstans.
Vad är det för fel med det? Tråkigt att se på eller?
Citera
2019-03-05, 16:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kvällens avsnitt var helt klart, utan minsta tvekan, det bästa i hela programserien. Kombinationen av ett hus som faktiskt håller en hög arkitektonisk nivå, ett alldeles fantastiskt ungt par, en avancerad byggprocess som dessutom speglas ingående i programmet samt en lyrisk Wingårdh fick mig på riktigt bra humör.

Att sen få en sån kåk för 7,3 miljoner när folk betalar samma summa för trånga lägenhetstreor gör ju att man ifrågasätter hur folk prioriterar när det kommer till sina bostäder.
Deras egen arbetstid i projektet är väl inte inräknad antar jag. Bra reklam för de två nyexaminerade arkitekterna, för övrigt.

Var bergknallen en finurlighet?
När de valde att inte spränga berget, fick de då utnyttja bygglovets maxhöjd från bergets topp, istället för från t ex gatunivån? De fick bättre utsikt (över grannarna) och mindre insyn.
Citera
2019-03-05, 17:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad är det för fel med det? Tråkigt att se på eller?

Personligen skulle jag känna mig väldigt exponerad i min villa mitt bland flerbostadshusen. Bor jag i villa vill jag vara ifred och ligga insynsskyddat med trädgård.

Den där bunkern. Inte så rolig utifrån sett. Men man kan ju inte bara utgå ifrån sina egna preferenser när man bedömer i den här serien har jag kommit på.
Jag bor i ett gammalt självdragshus och jag älskar det. Jag älskar hus som är byggda på äldre vis. De har fått problem med ventilation i nybyggen för de bygger för välisolerat. De måste ersätta ventilationen med fläktar.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Deras egen arbetstid i projektet är väl inte inräknad antar jag.

Nej jösses. Det har jag inte tänkt på.

Vill de inte sitta och räkna med det i budgeten för att de skäms för det inför tittarna?

Vad tror ni om materialet i väggarna? Blir huset för välisolerat? Hur är känslan? Akustik? Osv.
Jag tycker det är SÅ modigt att våga testa nya material och samtidigt vara osäker på hur det ska sammanfogas osv. Man har ju ingen referens att vända sig till om det blir problem med huset tänker jag? Och tänk om man får allergier osv?
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-05 kl. 18:18.
Citera
2019-03-05, 17:24
Medlem
dialektikers avatar
Vad var det för kran han önskade sig? En sån där stor byggkran? Jag fattade inte det.
Citera
2019-03-05, 17:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Deras egen arbetstid i projektet är väl inte inräknad antar jag. Bra reklam för de två nyexaminerade arkitekterna, för övrigt.

Var bergknallen en finurlighet?
När de valde att inte spränga berget, fick de då utnyttja bygglovets maxhöjd från bergets topp, istället för från t ex gatunivån? De fick bättre utsikt (över grannarna) och mindre insyn.
Japp, byggnadshöjd räknas (mestadels) från marknivån där huset står.
Citat:
Ursprungligen postat av Plan- och byggförordningen 9 §
När det i plan- och bygglagen (1987:10) eller i föreskrifter eller beslut som utfärdats med stöd av lagen meddelats bestämmelser om byggnadshöjd, källardjup eller antal våningar gäller följande, om inte annat särskilt anges. Byggnadshöjden och källardjupet skall beräknas från markens medelnivå invid byggnaden.
Citera
2019-03-05, 18:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Usch vilka omgivningar. Stackars barn som ska gå i skola i det sunkiga området. Fullt med hyreslängor runt omkring. Nog borde de kunna hitta en tomt nån annanstans.
Är du från landet eller? Det är verkligen inget sunkigt område runt. Jag är uppvuxen i området. Det är väldigt blandat i med villor, hyreslägenheter (fräscha och lugna) och nybyggda bostadsrätter i absoluta närheten.
Järnbrott är en lugn del av Frölunda. Väldigt svenskt medelklass just där. Ok att höghus områdena lite längre bort som syntes bakom berget inte är lika roliga men det är man inget i kontakt med där. Men så är det i städer..stora kontraster på liten yta.
Senast redigerad av Steff83 2019-03-05 kl. 19:12.
Citera
2019-03-05, 20:42
Avstängd
Citat:

Nu hade han väntat i 17 år i kö och kösystemet hade just avskaffats. Du har uppenbarligen växt upp på en mycket liten ort med en enda skola och du saknar helt kontakt med Sverige av idag
Citera
2019-03-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Sådana här projekt borde diskvalificeras från att tas med i programserien. Det var äckligt tydligt att de aldrig tänkt bosätta sig där då de knappt gjorde någonting med huset och med en mager budget på 600k. Tanken var hela tiden att tjäna pengar på huset.

Programserien heter husdrömmar, detta var då långt ifrån någon dröm.

https://www.booli.se/bostad/2058577
Citera
2019-03-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
https://www.booli.se/bostad/2058577

Haha, så lägligt att den läggs ut efter lite reklam i Husdrömmar!

Som grädden på moset är det där fula runda bordet kvar i hallen och dödar atmosfären.

Vågar man sig på en gissning att rödtotten och mäklaren var lite oense om det mesta vad gäller styling m.m. ?
Citera
2019-03-05, 22:59
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad tror ni om materialet i väggarna? Blir huset för välisolerat? Hur är känslan? Akustik? Osv.
Jag tycker det är SÅ modigt att våga testa nya material och samtidigt vara osäker på hur det ska sammanfogas osv.

Ja, visst är det modigt, för att inte säga dumdristigt!
Om jag skulle testa nya material och nya byggmetoder skulle jag nog inte göra det på objekt med en budget om ca 7 miljoner.
Sikta på något billigt, som Wallenberg sa!

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nu hade han väntat i 17 år i kö och kösystemet hade just avskaffats.
Och gissa varför just denna tomt "blev över", och ingen annan ville ha den!
Citera
2019-03-05, 23:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Ja, visst är det modigt, för att inte säga dumdristigt!
Om jag skulle testa nya material och nya byggmetoder skulle jag nog inte göra det på objekt med en budget om ca 7 miljoner.
Sikta på något billigt, som Wallenberg sa!

Får nog bara ta och hålla med.

Alltså jag tycker det är lite dålig uppföljning i Husdrömmar om det hela inte blev så bra, om materialet inte blev roligt att bo i. Samtidigt förstår jag att det är känsligt att ta upp om "det blev åt pipsvängen" (kanske inte så lättsålt?).

Jag undrar om t ex Tygelsjö som såldes efter ett tag (förra säsongen) och som byggdes med lego inte var så roligt att bo i? Men det får man väl aldrig veta?

Citat:
Och gissa varför just denna tomt "blev över", och ingen annan ville ha den!

Citera
2019-03-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Får nog bara ta och hålla med.

Alltså jag tycker det är lite dålig uppföljning i Husdrömmar om det hela inte blev så bra, om materialet inte blev roligt att bo i. Samtidigt förstår jag att det är känsligt att ta upp om "det blev åt pipsvängen" (kanske inte så lättsålt?).

Jag undrar om t ex Tygelsjö som såldes efter ett tag (förra säsongen) och som byggdes med lego inte var så roligt att bo i? Men det får man väl aldrig veta?

Nu kollar jag inte på tv speciellt ofta men i husdrömmar börjar dom ju alltid säsongen med "vad hände sedan"... där dom följer upp föregående säsongs husbyggen, kolla första avsnittet på play så kanske dom gjort en uppföljning på "legobygget".

Edit: Angående Järnbrott så byggdes egentligen hela den delen av Frölunda(postorten är rätt stor, egentligen hela västra göteborg) ut under 50, 60 och 70-talet, "villamattor" och höghus, det var så områdena planerades. Småhusområdet söder om tomten ingick i den utbyggnaden.

Edit #2:
Järnbrott
Folkmängd: 4 061
Befolkningsförändring 2016–2017: + 3
Andel födda i utlandet: 17,9 %
Andel utrikes födda eller med två utrikes födda föräldrar: 23,5 %
Sammanräknad förvärsinkomst: 286 400 kr
Arbetslöshet: 4,5 %
Antal ersatta dagar från F-kassan per person (16-64 år): 30,8
Andel med eftergymnasial utbildning (minst 3 år): 32,5 %
Andel bostäder byggda 1951–1960: 80,0 %
Andel bostäder i allmännyttan: 47,6 %
Antal färdigställda bostäder: 2017: 1
Andel bostäder i småhus: 14,3 %
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-03-06 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in