2014-08-10, 23:36
Moderator
Gromguttens avatar
Vad vill du skvallra om? Ägarskapet eller hur/om man blåser sina kunder? Det där låter mer som själva tjänsterna och de diskuteras bättre i ett annat delforum - skickar vidare:

Fskvaller -> Värdepapper etc

/Mod
Citera
2014-08-10, 23:55
Moderator
TheLuckys avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2014-08-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mxx
Har haft pengar hos Savelend i fyra månader nu. 1,4% ränta än så länge. Inte speciellt imponerande, men jag hoppas på att det kommer igång snart.
Efter ett halvår har jag nu 2,4 % ränta hos Savelend. Fortfarande inte så imponerande, men jag har inte gett upp hoppet än.
Citera
2014-08-12, 18:29
Bannlyst
Citat:
Efter ett halvår har jag nu 2,4 % ränta hos Savelend. Fortfarande inte så imponerande, men jag har inte gett upp hoppet än.
konstigt, jag har 3,45% på bara 3 månader, har ens savelend varit igång i ett halvår, de startade väl i mars?
Senast redigerad av KristianKamb 2014-08-12 kl. 18:37.
Citera
2014-08-12, 21:55
Medlem
Luskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Min årliga avkstning på Savelend ligger nu på ungefär 16.5% vilket är otroligt bra. Den varierar visserligen endel då varje "ränta" som jag får in ger ganska stort utslag.

Jag sparar i storleksordningen ~10k uppdelat på två insättningar, en i slutet på januari och en i slutet på April. När jag räknat ut avkastningen så har jag räknat f.o.m. insättningsdatumet vilket leder till en underskattning av den faktiska räntan. Jag har inte tagit hänsyn till att intjänad ränta faktiskt lånas ut igen. Osäker på hur man borde hantera detta då man gärna jämför med att ha pengar på bank där banken håller på pengarna tills utbetalningen.

Ni som sparar på andra P2P-sajter, hur är avkastningen där?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KristianKamb
konstigt, jag har 3,45% på bara 3 månader, har ens savelend varit igång i ett halvår, de startade väl i mars?

Märkligt, hur räknar ni räntan? Sparar ni våldigt små summor?
Min årliga avkastning (omräknat från effektiv till årlig) ligger på 16.5% i skrivandes stund (sparat sen i slutet på Januari). Den rör sig visserligen men har hållt sig över 15% i över en månad nu.

Jäkligt märkligt att vi inte får ha en separat tråd om Savelend. Varför är Savelend otillåtet diskussionsämne?

Ser att dom kör kampanj nu i augusti, man får 2% direkt på insatt kapital från 10k och uppåt. Blir nog att sätta in en lite större summa!
Senast redigerad av Luskan 2014-08-12 kl. 22:39.
Citera
2014-08-13, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristianKamb
Jag vet inte exakt när de startade, men min första insättning gjorde jag för över sex månader sedan, så minst ett halvår har de varit igång i alla fall. Jag misstänker att mitt problem delvis beror på att jag inte har några jättesummor insatta, och att flera av de tidigaste utlåningsposterna är på runt 1000 kr styck.
Citera
2014-08-13, 09:20
Medlem
Citat:
Märkligt, hur räknar ni räntan? Sparar ni våldigt små summor?
Ser att dom kör kampanj nu i augusti, man får 2% direkt på insatt kapital från 10k och uppåt. Blir nog att sätta in en lite större summa!
Nice, blir nog att sätta in en slant till då!

Ligger inte lika bra till som du med dina ~16%, men min förväntade årsränta har rört sig runt en 10% så ska inte klaga.

Citat:
Jäkligt märkligt att vi inte får ha en separat tråd om Savelend. Varför är Savelend otillåtet diskussionsämne?
Ja förstår inte riktigt heller det. Verkar ju finnas en hel del som vore intresserade av att diskutera det, så lite synd att det inte kan finnas en separat tråd utan istället blir gömt här.
Senast redigerad av Graaal 2014-08-13 kl. 09:25.
Citera
2014-08-13, 18:58
Medlem
Jag har endast satt in pengar vid ett tillfälle och här i skrivandets stund en erhållen ränta på 5,25% på en tremånadersperiod.
Tack ränta på ränta-effekten!
Citera
2014-08-14, 11:13
Medlem
Förstår inte varför Savelend ska köra kampanj på inlåning?

Satte in 20000 för 20 dagar sedan och det är fortfarande 10000 kr som inte lånats ut. Om de har svårt att få tag i låntagare borde de väl inte satsa på öka mängden utlåningsbart kapital. Det enda som kommer hända är ju att folk som sätter in större mängder pengar blir irriterade för att pengarna inte lånas ut.

Förutom detta är jag väldigt nöjd med Savelend, särskilt sedan Trustbuddy "uppdaterade" sin sida, vilket gjorde att den är komplett omöjlig att förstå.
Citera
2014-08-14, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeTalleyrand
Förstår inte varför Savelend ska köra kampanj på inlåning?

Satte in 20000 för 20 dagar sedan och det är fortfarande 10000 kr som inte lånats ut. Om de har svårt att få tag i låntagare borde de väl inte satsa på öka mängden utlåningsbart kapital. Det enda som kommer hända är ju att folk som sätter in större mängder pengar blir irriterade för att pengarna inte lånas ut.

Förutom detta är jag väldigt nöjd med Savelend, särskilt sedan Trustbuddy "uppdaterade" sin sida, vilket gjorde att den är komplett omöjlig att förstå.
20 dar?? du får väl ha lite mer tålamod, de har nyss kört igång sin största marknadsföringskampanj mot låntagare någonsin, och dessutom höjt lånegränsen till 5.000:-, ditt kapital kommer att vara helt utlånat inom kort.

synd för dej att du satte in 20.000:- 1 vecka innan deras inlåningskampanj, du missade 2% bonus.
Citera
2014-08-14, 12:27
Medlem
Citat:
20 dar?? du får väl ha lite mer tålamod, de har nyss kört igång sin största marknadsföringskampanj mot låntagare någonsin, och dessutom höjt lånegränsen till 5.000:-, ditt kapital kommer att vara helt utlånat inom kort.

Förstår att det är en balansgång för Savelend att ständigt ha lika mycket kapital inlånat som utlånat, men jag hoppas bara att det är som du säger att mängden lån kommer öka efter kampanjen, annars kommer ju bara pengaran att ackumuleras på Savelends konto.
Sen jämför jag, kanske felaktigt, omsättningshastigheten på min insättning med hur det gått till tidagare när jag satt in på Savelend och då gick det betydligt fortare, vilket gjorde mig orolig för att de inte har lån nog för att omsätta alla inlåande pengar. Men den som lever får se

Citat:
Synd för dej att du satte in 20.000:- 1 vecka innan deras inlåningskampanj, du missade 2% bonus.

ja för jävligt är det men you win some and you lose some
Citera
2014-08-14, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeTalleyrand
Förstår att det är en balansgång för Savelend att ständigt ha lika mycket kapital inlånat som utlånat, men jag hoppas bara att det är som du säger att mängden lån kommer öka efter kampanjen, annars kommer ju bara pengaran att ackumuleras på Savelends konto.
Sen jämför jag, kanske felaktigt, omsättningshastigheten på min insättning med hur det gått till tidagare när jag satt in på Savelend och då gick det betydligt fortare, vilket gjorde mig orolig för att de inte har lån nog för att omsätta alla inlåande pengar. Men den som lever får se

ja för jävligt är det men you win some and you lose some
du får ju 2% i årlig ränta på de pengar som ligger outlånade på ditt savelend konto, så det är väl inget problem, det är ju betydligt bättre än de flesta bankkonton? Jag tycker Savelend gör ett kanonjobb, har själv satt in en större summa nu, och räknar med att det tar 2-3 månader innan allt är utlånat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in