• 1
  • 2
2014-01-25, 17:51
Medlem
l150s avatar
hejhej.

Ska ploga snö i några bostadsområden i Sthlm snart.
det enda jag vet är att det är en Valtra traktor med plog som styrs av joystick.
samt ett flis-agg därbak.

jag har lite vana av truckar, hjullastare, bilar, lastbil och släp, men har bara kört en gammal jordbrukstraktor en gång. Och då förstörde jag tydligen styrleder eller något liknande=)

gatorna är rätt smala med mycket bilar.

Så någon som skulle kunna ge några allmänna tips innan jag hoppas in i traktorn?
har självklart sagt att jag kan köra
Citera
2014-01-25, 18:21
Medlem
Kleggers avatar
Ta det bara väldigt lugnt i början och se till att du känner dig säker med hur traktorn och plogen beter sig. Om det är en nyare Valtra har den säkert väldigt förlåtande växellådor med powershift eller helt steglösa. Eftersom plogen är frontmonterad ser du ju också avstånden väldigt bra. Sen måste det väl finnas någon som går igenom lite snabbt var reglagen sitter osv?
Citera
2014-01-25, 19:03
Medlem
mandelbiskviers avatar
På åkeriet jag körde så fanns det en Valtra , resten hjullastare. INGEN ville ha valtran, tog en sån förbannad tid att ploga med den, stor och otymplig. Dom små lundbergarna och willarna körde ju 8or runt dedär osmakliga aset. Väldigt otymplig att ploga med.

Men jag har ju iofs inte prövat själv men det är vad jag hört och sett. Förstår inte ens varför man sätter en jordbrukstraktor för plogning i centrala städer?

Bakmonterad snöslunga är ju smidigt men få ställen den kan användas på i storstäder.
Citera
2014-01-25, 20:02
Medlem
l150s avatar
Tack för svar.

Tror inte valtran är äldre än 3 år.
Får väl köra in den på någon större parkering och testa mig fram innan jag hugger in på området som ska plogas.
Citera
2014-01-25, 20:09
Medlem
gurkmajjas avatar
Kan du inte berätta var och när du ska ploga?
Citera
2014-01-25, 20:51
Medlem
har självklart sagt att jag kan köra haha ungefär där utbrast jag i skratt så mina grannar vaknade, men vid närmare eftertanke så har jag inte ens grannar

Vafan ska du ha en flistugg baktill?

Om det är ett blad på den, så vinkla den \ så men inte lika mycket så snön självklart åker mot kanterna och inte ut på andra körfältet, och tiltaframmåt ganska bra,

Är det en vanlig skopa, busenkelt, bara tiltaframmåt och ploga,

Men om traktorn blir dålig och svänga så har du tiltat för mycket, tilta bakåt lite då,

Svårt att förklara via nätet, hade jag inte bott över 120mil därifrån så hade jag gärna kommit och kollat när du plogat
Citera
2014-01-25, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
har självklart sagt att jag kan köra haha ungefär där utbrast jag i skratt så mina grannar vaknade, men vid närmare eftertanke så har jag inte ens grannar

Vafan ska du ha en flistugg baktill?

Om det är ett blad på den, så vinkla den \ så men inte lika mycket så snön självklart åker mot kanterna och inte ut på andra körfältet, och tiltaframmåt ganska bra,

Är det en vanlig skopa, busenkelt, bara tiltaframmåt och ploga,

Men om traktorn blir dålig och svänga så har du tiltat för mycket, tilta bakåt lite då,

Svårt att förklara via nätet, hade jag inte bott över 120mil därifrån så hade jag gärna kommit och kollat när du plogat

Vad han ska med flisagg till? ja vad brukar man göra med dom, flisa så det inte blir halt efter man plogat?
Citera
2014-01-25, 22:16
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Köra en nyare traktor kan vilken tomte som helst göra. Så den kan du om du är normalbegåvad hantera på 10 min. Plogning däremot är lite jävligare att komma underfund med. Beror ganska mkt på vilken typ av plogning och vad för blad som sitter på. Men generellt så gäller att ha bladet nästan lodrätt med en liten vinkling framåt. Varför det fattar du när du träffar din första brunn/kantsten. Och väldigt viktigt ! Använd bältet! Framrutan i en traktor är hård. Taxis och virriga bilister är dina fiender !

Förutsätter eftsom att du har lastarvana att du vet hur man använder flytläget.
Senast redigerad av TheoriginalMasterZ 2014-01-25 kl. 22:20.
Citera
2014-01-25, 23:54
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Om du har lite maskinvana så blir det nog inga problem.
Valtra-traktorer brukar vara lätta att köra.
Men varför har ni ett flisaggregat på traktorn när ni ska ploga snö i bostadsområde?
Det måste vara klumpigt som fan att åka omkring med det på.
Senast redigerad av MonsterMagnus 2014-01-25 kl. 23:57.
Citera
2014-01-26, 10:14
Medlem
l150s avatar
tack för svar.

För er som vill stå o titta på, så är det i Sköndal och söderut.

Ang. flis-agget så "har jag bara hört att det sitter där" så får väl se första plogdagen hur det ligger till.

Var sitter flytläget på Valtras spakar? ändläget?

Jag tror det kommer gå fint, bara ta det lite försiktigt i början och inte stressa.
Jag ska skriva en recension på första plogdagen.
Citera
2014-01-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
...För er som vill stå o titta på, så är det i Sköndal och söderut. ...

tror inte gurkmajja|47212570 vill komma och kolla utan han funderar nog bara på om han behöver flytta på sin bil.

nevars, lycka till ts.
Citera
2014-01-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Köra en nyare traktor kan vilken tomte som helst göra. Så den kan du om du är normalbegåvad hantera på 10 min. Plogning däremot är lite jävligare att komma underfund med. Beror ganska mkt på vilken typ av plogning och vad för blad som sitter på. Men generellt så gäller att ha bladet nästan lodrätt med en liten vinkling framåt. Varför det fattar du när du träffar din första brunn/kantsten. Och väldigt viktigt ! Använd bältet! Framrutan i en traktor är hård. Taxis och virriga bilister är dina fiender !

Förutsätter eftsom att du har lastarvana att du vet hur man använder flytläget.

Nja nu är vi inte riktigt överrens, man ska tillta det framåt som du sa, men man ska ha det \ så, men inte lika mycket, alltså åt det hållet sen hur mycket vinklat du ska ha märker du själv snabbt,
Om du har det lodrätt så knuffar du ju bara snön framåt och frammåt, man vill ju få det åt sidan, annars tillslut när du fått bladet nog fullt med snö så kommer det ju komma både till vänster o höger om traktorn massa ränder av snö, ränder accepteras inte när man plogar,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in