• 1
  • 2
2014-01-26, 10:35
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
tack för svar.

För er som vill stå o titta på, så är det i Sköndal och söderut.

Ang. flis-agget så "har jag bara hört att det sitter där" så får väl se första plogdagen hur det ligger till.

Var sitter flytläget på Valtras spakar? ändläget?

Jag tror det kommer gå fint, bara ta det lite försiktigt i början och inte stressa.
Jag ska skriva en recension på första plogdagen.

Vart flytläget sitter beror på vad för blad där sitter.. Eller rättare sagt var man tar hydraliken till det. använder man frontlyften så sitter flytet på en knapp i höger B-Stolpe. Iaf på T modellen.
Citera
2014-01-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Nja nu är vi inte riktigt överrens, man ska tillta det framåt som du sa, men man ska ha det \ så, men inte lika mycket, alltså åt det hållet sen hur mycket vinklat du ska ha märker du själv snabbt,
Om du har det lodrätt så knuffar du ju bara snön framåt och frammåt, man vill ju få det åt sidan, annars tillslut när du fått bladet nog fullt med snö så kommer det ju komma både till vänster o höger om traktorn massa ränder av snö, ränder accepteras inte när man plogar,

Vart man lägger snön beror på hur man snedställer bladet. Det vanligaste på en traktor är väl ändå en vikplog? Även om klaffbladen kommit mkt dom sista åren. Sen håller jag inte med dej om hur mkt man tiltar bladet. Ju mer framåttiltning desto sämre tar bladet. Sen ju mer framåttilt desto lättare lyfts bladet av snön. Egentligen för bäst resultat så skulle man luta bladet bakåt så det riktigt skär ner men då får man ordentliga problem om man kör i ngt hårt Brunnar/kantsten. Inte alla blad som har stålutlösning.
Citera
2014-01-26, 12:29
Medlem
l150s avatar
"komma o titta" var inte så seriöst

Jag får tacka och återkomma efter första arbetsdagen, eftersom jag i stort sätt inte vett något alls nu.

Hur beter sig traktorer om det är jävligt backigt, halt osv?
Går dom safe, eller kan man lätt börja glida?

mvh
Citera
2014-01-26, 12:43
Medlem
Det beror på däcken. Vanliga bonnadäck greppar halvtaskigt på is och snö. Man får ju förutsätta att den är utrustad för just snöröjning. Finns riktiga sajpade däck men dom är svinigt dyra. Själv kör jag med skruvdubb och jag tycker det bettar i ganska hyfsat. Visst glider man men det är en vanesak.
Citera
2014-01-26, 12:48
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
Det beror på däcken. Vanliga bonnadäck greppar halvtaskigt på is och snö. Man får ju förutsätta att den är utrustad för just snöröjning. Finns riktiga sajpade däck men dom är svinigt dyra. Själv kör jag med skruvdubb och jag tycker det bettar i ganska hyfsat. Visst glider man men det är en vanesak.

Slirade runt rätt bra när jag plogade med hjullastare så ska förhoppningvis inte vara värre=)
Citera
2014-02-02, 16:40
Medlem
gurkmajjas avatar
Hur har det gått? Några skadeståndsanspråk ännu?
Citera
2014-02-05, 10:10
Medlem
Milwaukees avatar
Flisaggregatet är väl en sandspridare, med stenflis i. Skulle det vara grisigt halt och du glider iväg i nån slänt så bara banka ner bladet så ska du se att det stannar och du kan hoppa ut och slänga på lite flis.

Ploga är kul, ta det försiktigt i början bara och lycka till.
Citera
2014-02-27, 15:22
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Flisaggregatet är väl en sandspridare, med stenflis i. Skulle det vara grisigt halt och du glider iväg i nån slänt så bara banka ner bladet så ska du se att det stannar och du kan hoppa ut och slänga på lite flis.

Ploga är kul, ta det försiktigt i början bara och lycka till.
Håller med, jävligt skönt att sitta i traktorn och ploga, tråkigt nog har det bara varit ett tiotal ggr under säsongen (göteborg) och därav bara flisning tre ggr.
Till TS: Det är bra att kolla området man ska köra innan det kommer snö där för att memorera höga brunnar, kantstenar och annat som kan ställa till det.
Citera
2014-03-05, 19:11
Medlem
l150s avatar
Fick rycka ut en gång, var överaskande enkelt.
Körde nån MF med plog , inget flisande.

Vintern har ju varit riktigt värdelös på det sättet, hade gärna varit ute lite mer.

Så om någon annan skulle undra i framtiden.
= Nej det är inte svårt att köra traktor med plog, pOc.
Citera
2014-03-06, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ

men herregud är inte snökedjor uppfunna i stockholm eller?

TS skulle ta å filma och klippa ihop lite tabbar så vi fick se
Citera
2014-03-13, 08:40
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
men herregud är inte snökedjor uppfunna i stockholm eller?

TS skulle ta å filma och klippa ihop lite tabbar så vi fick se

Blev faktiskt inga tabbar=)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här