• 1
  • 2
2014-01-25, 12:35
Medlem
Bamse92s avatar
Hej! Jag har lnge lekt med tanken, att ifall man kunde bygga ett "shaman center" i Sverige . Jag vet att tex. Santo Daime kyrkan i usa har rtt att genom religionsfrihet anvnda Ayahuasca. S, kan inte detsamma tsdakommas i Sverige? Vanliga Svenssons kan snabbt bli medlemmar och sedan i kyrkan "tripp centret", trippa p Ayahuasca guidade av Shamans?
Citera
2014-01-25, 12:38
Medlem
tomchis avatar
hade varit fantastiskt men blir nog vldigt svrt i detta land tyvrr
Citera
2014-01-25, 13:14
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Hej! Jag har lnge lekt med tanken, att ifall man kunde bygga ett "shaman center" i Sverige . Jag vet att tex. Santo Daime kyrkan i usa har rtt att genom religionsfrihet anvnda Ayahuasca. S, kan inte detsamma tsdakommas i Sverige? Vanliga Svenssons kan snabbt bli medlemmar och sedan i kyrkan "tripp centret", trippa p Ayahuasca guidade av Shamans?
Precis som tomchi skriver s r det en kul id, men den blir nog helt omjlig att genomfra hr i Sverige. Fr mnga r alldeles fr PK hr i Svedala fr att det ens skall kunna bli en mjlighet. Tyvrr.
Citera
2014-01-25, 13:25
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Precis som tomchi skriver s r det en kul id, men den blir nog helt omjlig att genomfra hr i Sverige. Fr mnga r alldeles fr PK hr i Svedala fr att det ens skall kunna bli en mjlighet. Tyvrr.

Religionsfrihet skulle allts inte vinna i Sveriges rttssal?
Citera
2014-01-25, 13:25
Medlem
Bandhundens avatar
Svara p den hr frgan frst. Ger religionsfriheten dispens att bryta mot lagen?
Citera
2014-01-25, 13:27
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Svara p den hr frgan frst. Ger religionsfriheten dispens att bryta mot lagen?

Det kanske r jobbigt ifall jag konstant hnvisar till USA men. Ja, i USA s r det s i detta fallet.
Dem hvde att Ayahuasca hade/ har en central roll i deras religion, som utvats i tusentals r. Samt att ingen skadas. Samt att dessa ritualer utvas inom privat mark.
Citera
2014-01-25, 17:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Du kan inte "starta en kyrka" i Sverige, och knappt s det gr i USA heller. Dremot kan du g med i Santo Daime/ UDV och starta en filial i Sverige och drmed trycka fr religionsfriheten.

I Sverige r narkotikapolitiken verordnad religionsfriheten (trots att den inte borde vara det eftersom religionsfriheten r i grundlagen, men det verkar inte ngon ta hnsyn till i det hr landet).

I USA r religionsfriheten verordnad i princip alla andra lagar, men antiknark-lobbyn har givetvis mer pengar n du.
Citera
2014-01-25, 17:47
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan inte "starta en kyrka" i Sverige, och knappt s det gr i USA heller. Dremot kan du g med i Santo Daime/ UDV och starta en filial i Sverige och drmed trycka fr religionsfriheten.

I Sverige r narkotikapolitiken verordnad religionsfriheten (trots att den inte borde vara det eftersom religionsfriheten r i grundlagen, men det verkar inte ngon ta hnsyn till i det hr landet).

I USA r religionsfriheten verordnad i princip alla andra lagar, men antiknark-lobbyn har givetvis mer pengar n du.

Tack fr upplysningen. Ja, man skulle ju kanske ta och gra just det. G med, och sedan starta en filial. Bra ide!
Citera
2014-03-26, 18:50
Bannlyst
hade varit trevligt! de flesta orkar inte ka mitt ut i Amazonasfloden fr att trippa lite
Citera
2014-03-26, 19:44
Medlem
PotentOpponents avatar
Santo Diame finns representerade i Holland vet jag, men jag r osker p hur det ser ut med tilltelse av staten att anvnda sig av Ayahuasca.
Den Hollndska frsamlingen vore vl den mest lmpliga att ta kontakt med i och med nrheten.

Gjorde precis en googling och det verkar som om Hollndarna ocks fr anvnda sig av brygden. Dom finns tydligen ven i Frankrike och Italien.
Senast redigerad av PotentOpponent 2014-03-26 kl. 19:49.
Citera
2014-03-26, 20:31
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Santo Diame finns representerade i Holland vet jag, men jag r osker p hur det ser ut med tilltelse av staten att anvnda sig av Ayahuasca.
Den Hollndska frsamlingen vore vl den mest lmpliga att ta kontakt med i och med nrheten.

Gjorde precis en googling och det verkar som om Hollndarna ocks fr anvnda sig av brygden. Dom finns tydligen ven i Frankrike och Italien.

Mkt vl googlat min vn. Sitter nu och funderar p vad som man kan gra fr att bygga en Santo dajm kyrka i Sverige. r fr fattig tyvrr.....
Citera
2014-03-28, 16:58
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Mkt vl googlat min vn. Sitter nu och funderar p vad som man kan gra fr att bygga en Santo dajm kyrka i Sverige. r fr fattig tyvrr.....
Brja med ett tltlger, eller kanske bygga en spartansk hydda i skogen s att den rtta Ayahuasca-knslan infinner sig vid "gudstjnsterna".

"If you build it, they will come"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in