• 1
  • 2
2014-01-25, 12:35
Medlem
Bamse92s avatar
Hej! Jag har länge lekt med tanken, att ifall man kunde bygga ett "shaman center" i Sverige . Jag vet att tex. Santo Daime kyrkan i usa har rätt att genom religionsfrihet använda Ayahuasca. Så, kan inte detsamma åtsdakommas i Sverige? Vanliga Svenssons kan snabbt bli medlemmar och sedan i kyrkan "tripp centret", trippa på Ayahuasca guidade av Shamans?
Citera
2014-01-25, 12:38
Medlem
tomchis avatar
hade varit fantastiskt men blir nog väldigt svårt i detta land tyvärr
Citera
2014-01-25, 13:14
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Hej! Jag har länge lekt med tanken, att ifall man kunde bygga ett "shaman center" i Sverige . Jag vet att tex. Santo Daime kyrkan i usa har rätt att genom religionsfrihet använda Ayahuasca. Så, kan inte detsamma åtsdakommas i Sverige? Vanliga Svenssons kan snabbt bli medlemmar och sedan i kyrkan "tripp centret", trippa på Ayahuasca guidade av Shamans?
Precis som tomchi skriver så är det en kul idé, men den blir nog helt omöjlig att genomföra här i Sverige. För många är alldeles för PK här i Svedala för att det ens skall kunna bli en möjlighet. Tyvärr.
Citera
2014-01-25, 13:25
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Precis som tomchi skriver så är det en kul idé, men den blir nog helt omöjlig att genomföra här i Sverige. För många är alldeles för PK här i Svedala för att det ens skall kunna bli en möjlighet. Tyvärr.

Religionsfrihet skulle alltså inte vinna i Sveriges rättssal?
Citera
2014-01-25, 13:25
Medlem
Bandhundens avatar
Svara på den här frågan först. Ger religionsfriheten dispens att bryta mot lagen?
Citera
2014-01-25, 13:27
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Svara på den här frågan först. Ger religionsfriheten dispens att bryta mot lagen?

Det kanske är jobbigt ifall jag konstant hänvisar till USA men. Ja, i USA så är det så i detta fallet.
Dem hävde att Ayahuasca hade/ har en central roll i deras religion, som utövats i tusentals år. Samt att ingen skadas. Samt att dessa ritualer utövas inom privat mark.
Citera
2014-01-25, 17:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Du kan inte "starta en kyrka" i Sverige, och knappt så det går i USA heller. Däremot kan du gå med i Santo Daime/ UDV och starta en filial i Sverige och därmed trycka för religionsfriheten.

I Sverige är narkotikapolitiken överordnad religionsfriheten (trots att den inte borde vara det eftersom religionsfriheten är i grundlagen, men det verkar inte någon ta hänsyn till i det här landet).

I USA är religionsfriheten överordnad i princip alla andra lagar, men antiknark-lobbyn har givetvis mer pengar än du.
Citera
2014-01-25, 17:47
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan inte "starta en kyrka" i Sverige, och knappt så det går i USA heller. Däremot kan du gå med i Santo Daime/ UDV och starta en filial i Sverige och därmed trycka för religionsfriheten.

I Sverige är narkotikapolitiken överordnad religionsfriheten (trots att den inte borde vara det eftersom religionsfriheten är i grundlagen, men det verkar inte någon ta hänsyn till i det här landet).

I USA är religionsfriheten överordnad i princip alla andra lagar, men antiknark-lobbyn har givetvis mer pengar än du.

Tack för upplysningen. Ja, man skulle ju kanske ta och göra just det. Gå med, och sedan starta en filial. Bra ide!
Citera
2014-03-26, 18:50
Bannlyst
hade varit trevligt! de flesta orkar inte åka mitt ut i Amazonasfloden för att trippa lite
Citera
2014-03-26, 19:44
Medlem
PotentOpponents avatar
Santo Diame finns representerade i Holland vet jag, men jag är osäker på hur det ser ut med tillåtelse av staten att använda sig av Ayahuasca.
Den Holländska församlingen vore väl den mest lämpliga att ta kontakt med i och med närheten.

Gjorde precis en googling och det verkar som om Holländarna också får använda sig av brygden. Dom finns tydligen även i Frankrike och Italien.
Senast redigerad av PotentOpponent 2014-03-26 kl. 19:49.
Citera
2014-03-26, 20:31
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Santo Diame finns representerade i Holland vet jag, men jag är osäker på hur det ser ut med tillåtelse av staten att använda sig av Ayahuasca.
Den Holländska församlingen vore väl den mest lämpliga att ta kontakt med i och med närheten.

Gjorde precis en googling och det verkar som om Holländarna också får använda sig av brygden. Dom finns tydligen även i Frankrike och Italien.

Mkt väl googlat min vän. Sitter nu och funderar på vad som man kan göra för att bygga en Santo dajm kyrka i Sverige. Är för fattig tyvärr.....
Citera
2014-03-28, 16:58
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Mkt väl googlat min vän. Sitter nu och funderar på vad som man kan göra för att bygga en Santo dajm kyrka i Sverige. Är för fattig tyvärr.....
Börja med ett tältläger, eller kanske bygga en spartansk hydda i skogen så att den rätta Ayahuasca-känslan infinner sig vid "gudstjänsterna".

"If you build it, they will come"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in