• 1
  • 2
2005-07-28, 06:03
Medlem
organiss avatar
Da man sitter ensam hemma och tanker pa detta universums storlek so borjar det snurra ordentligt, att gora allt for att forsoka tanka hur stort en oendlighet ar.. borjar med att tanka:

"hmmmmm... okej fo se har, om oendiligt verkligen finns, ja det maste det ju gora... da ar det alltso ingen ting som finns "utanfor" vaggarna pa det oendliga, euh, vanta nu. sa jag det oendliga, det oendliga kan inte ha nagra vaggar.. men ALLT har vaggar?! right, oendliga??? ZZZZIIIING. neee det funkar inte i mitt huvud... jag tror inte pa det oendliga. men logist sett kan det inte finnas ett slut om man skulle aka i en raket rakt ut.. shit da va det sant. *getting dissy* ehmmm... hur ar det med tiden da?.. nej det sket sig dar ackso.. va skulle kunna stappa tiden. tiden skulle fortsetta ga aven om universum forsvann.... och uneversum var oendligt kom jag fram till nyss.. om man tanker da tiden bakot sett so maste den alltid ha funnits dar.... thaats weird. och om universum ar oendligt, det maste ju betyda att det finns en annan planet dar ute som av en hendelse heter jorden och alla som finns pa denna jord finns ockso dar.. alltso en exakt kopia med alla handelser och allt... alltso maste jag sitta dar ute nanstans och skriva denna text precis som jag gor nu och allt... utom att i en av "versonerna" av alla oendliga so skriver jag en annan bokstav innom den har parantesen (S)..
mkt lustigt."

jag skulle kunna fortsetta hur langt som helst men jag blir mkt snurrig bara utan att sitta har och skriva detta da det paminner mig om alla mina grymt weirda tankar jag haft kring detta.
Citera
2005-07-28, 08:02
Medlem
Hur skulle det vara om du inte gjorde dina filosofiska utflykter hg? I alla fall nr du frsker terbertta.
Citera
2005-07-28, 18:01
Medlem
organiss avatar
jag snackar om nyktra utflykter och jag va nykter da jag aterberettade ockasa bara det att klockan var 6 pa morgonen.. aven om det va lite halvflamsigt so ar jag serios
Citera
2005-07-28, 20:13
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organis
jag snackar om nyktra utflykter och jag va nykter da jag aterberettade ockasa bara det att klockan var 6 pa morgonen.. aven om det va lite halvflamsigt so ar jag serios

Det finns faktiskt mer eller mindre allvarliga teorier om det sk multiversum
du beskriver. Allts om universum r ondligt s skall det enligt sannolikhetens
lagar finnas en kopia (tvilling) p ngot avstnd. Detta r ett tp I multiversum.
Den svenska fysikern Max Tegmark (p MIT) diskuterar detta i artiklar som du kan n frn hans hemsida.

http://space.mit.edu/home/tegmark/multiverse.html
Citera
2005-07-29, 00:11
Medlem
organiss avatar
OM, man ska ga efter vetensskapens "universum expanderar hela tiden", ok vad ligger utanfor expantionen? inget... svart vakum i all oendlighet... right... so om man skulle plasera ett foremal i detta vakum och ge den en knuff skulle den fortsetta da i all oenlighet utan att stota pa nat annat. kanske nagot annat expanderande universum.. vi lar ju inte vara det enda expanderade universum i hela oenligheten.

ni far mkt ganra motargumentera mig pa villken pugnt som helst om nagon vill forsoka verka vetenskapligt klok
Citera
2005-07-29, 01:11
Medlem
ven om universum skulle vara ondligt stort s finns det inte ondligt med materia, s att det skulle existera en planet som sg exakt ut som vran r
vldigt osannolikt.
Citera
2005-07-29, 04:22
Medlem
I Liftarens guide till galaxen r det ultimata torteringsverktyget den s.k. Vidgade-Vyer-Vortexen som lter frskspersonen se sig sjlv i proportion till universum och dess ondlighet. Chocken av detta frmr tydligen personens hjrna att utplnas av chocken. Bottom line: Ibland kanske det r frnuftigast att inte tnka fr lngt.
Citera
2005-07-29, 07:23
Medlem
organiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnoeble
ven om universum skulle vara ondligt stort s finns det inte ondligt med materia, s att det skulle existera en planet som sg exakt ut som vran r
vldigt osannolikt.
hur menar du ?, I nagot oendligt ar det vall klart att oedliga mojligheter finns.. dvs oendligt med materia och oendligt med mojligheter av former av materia.. det ar klart att man troligtvis maste fardas en "halv" oendlighet i det oenliga innan man stoter pa ny materia... men i och med att det just ar detta manskligt tankt omojliga "OENLIDGT" sa finns det materia som dyker upp med mellanrum i oendligheten.
I mitt huvud ar sannolikheten att det inte skulle finnas oendligt med materia i en oendlighet = 0
Citera
2005-07-29, 07:28
Medlem
organiss avatar
det enda argument som skulle tala emot mig som jag kan komma och tanka pa, villket iofs ar lite larvigt ar:
Att om oendligt manga mojligheter skulle existera skulle sjalvklart en av dom vara att nagon varlse i vart oendliga dodat oendligheten's all materia och lost upp den sa att ingen liv existerar langre i universum........ det ar nar jag tanker sa langt som jag nastan kanner att jag bor legga ner.
Citera
2005-07-29, 11:37
Medlem
Krominafraxbals avatar
Universum r inte ondligt, det expanderar stndigt tror jag.

Mvh
Krominafraxbal
Citera
2005-07-29, 14:06
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krominafraxbal
Universum r inte ondligt, det expanderar stndigt tror jag.

Mvh
Krominafraxbal

Same shit different names...?
Citera
2005-07-29, 14:16
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organis
hur menar du ?, I nagot oendligt ar det vall klart att oedliga mojligheter finns.. dvs oendligt med materia och oendligt med mojligheter av former av materia.. det ar klart att man troligtvis maste fardas en "halv" oendlighet i det oenliga innan man stoter pa ny materia... men i och med att det just ar detta manskligt tankt omojliga "OENLIDGT" sa finns det materia som dyker upp med mellanrum i oendligheten.
I mitt huvud ar sannolikheten att det inte skulle finnas oendligt med materia i en oendlighet = 0
Mjae, inte riktigt. Universum r ondligt i rum/tidtnkandet.
Dremot "tillverkas" det ingen ny materia d allt som finns kommer frn Big Bang. S fastn vi lever i ett rumsmssigt ondligt universum r inte alla osannolika hndelser och skapelser s sannolika som ondligheten ger vid handen. Man skulle kunna sga att det finns en begrnsad mngd ondlig materia.
Jag fredrar att beskriva (fr det hr mnet r skitkul p efterfester med polarna) allt ondligt r s mycket som ryms mellan 1 och 0.
h, fan jag r mycket bttre p sdant hr nr jag druckit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in