• 1
  • 2
2005-07-29, 15:16
Medlem
hm, den teori jag tror pa r att allt all materia har antimateria nagonstanns i universum, allt skapades i big bang och kommer nagon gang att frsvinna da materia och antimateria frgr varandra da de mts, kommer ju ta ett tag da all materia och antimateria svvar omkring i det ondliga universum.

Att universums storlek r ondlig r jag helt vertygad av, men da de avlgsna delarna fran big bang bara bestar av vakum vet jag inte om mann kan rkna det som nagonting, omradet med materia/antomateria r begrnsat men vxer utifran big bang.

vad som skapade big bang ich vakumet r ju den svare fragan, vissa tror att en gud skapade det, men vem skapade i sa fall guden?
Citera
2005-07-29, 15:22
Medlem
det hr hr vl hemma i forskning/vetenskaps-forumet?
Citera
2005-07-29, 16:18
Medlem
organiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWerewolf
vad som skapade big bang ich vakumet r ju den svare fragan, vissa tror att en gud skapade det, men vem skapade i sa fall guden?
enligt mig so ar inte big bang ensam ute i det oendliga vakummet, dom uppstar lite har och var av rena slumper. och pa fragan vem som skapade vakumet ar det inte nan javla gud, det har inte blivit skapat, det har funnits dar i all oendlighet, alltso lika lang tid tillbaka som det ar stort. att det av nan anledning skulle uppsta en alen small i ett oendligt vakum utan att det foljer fysikens lagar (alltso att det smallar lite har och var) ar ju idioti! skulle den smallen isf ha plaserat sig i mitten av nat oendligt?
Citera
2005-07-29, 16:19
Medlem
organiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krominafraxbal
Universum r inte ondligt, det expanderar stndigt tror jag.

Mvh
Krominafraxbal
.................................................. ......expanderar i vad om jag far froga????
Citera
2005-07-29, 16:21
Medlem
organiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Bliss
Mjae, inte riktigt. Universum r ondligt i rum/tidtnkandet.
Dremot "tillverkas" det ingen ny materia d allt som finns kommer frn Big Bang. S fastn vi lever i ett rumsmssigt ondligt universum r inte alla osannolika hndelser och skapelser s sannolika som ondligheten ger vid handen. Man skulle kunna sga att det finns en begrnsad mngd ondlig materia.
Jag fredrar att beskriva (fr det hr mnet r skitkul p efterfester med polarna) allt ondligt r s mycket som ryms mellan 1 och 0.
h, fan jag r mycket bttre p sdant hr nr jag druckit.
jag tycker inte att en oendligmangd kan vara begransad
Citera
2005-07-29, 16:22
Medlem
organiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
det hr hr vl hemma i forskning/vetenskaps-forumet?
jag valde att holla vetenskapsnissarna utanfor detta for det har ar ingen vetenskap nan vet nan ting om. det har ar bara teorier och spekullationer
Citera
2005-07-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av organis
jag valde att holla vetenskapsnissarna utanfor detta for det har ar ingen vetenskap nan vet nan ting om. det har ar bara teorier och spekullationer

nja, vetenskapsfilosofi d, mjligen
Citera
2005-07-29, 16:24
Medlem
Mr_Blisss avatar
slngde ihop allt till ett svar
Citera
2005-07-29, 16:28
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
jag tycker inte att en oendligmangd kan vara begransad
Den r begrnsad s tillvida att den finns i det vi kallar universum. Som i sig r ondligt. Fast begrnsat. Det klassiska exemplet r ju att jmfra med insidan av en ballong. Du kan blsa och blsa och den kommer att fortstta att expandera. Universums expansion fljer samma princip. Dock med den lilla skillnaden att det inte tillfrs ngon ny materia som fr det att expandera, ssom vi blser in luft i en ballong. Inte heller kommer universum att explodera d vi tjt ut "ballongen" fr mycket.
Eftersom universums yttre grnser inte r gjort av plast.
Uppenbarligen.

Citat:
att det av nan anledning skulle uppsta en alen small i ett oendligt vakum utan att det foljer fysikens lagar (alltso att det smallar lite har och var) ar ju idioti! skulle den smallen isf ha plaserat sig i mitten av nat oendligt?
Hrrm, det fanns inga fysiska lagar innan Big bang. Det fanns inte heller ett ondligt vakuum fr BB att existera i. Allt det skapades mitt i sjlva smllen serru. S det r inte idiotiskt. Alls. Men fortstt du grna att kalla forskarvrlden fr idioter. Och medans du "lol: ar" p s kan du leta reda p hur man fr stora bokstver nr man skriver. LOL!

Citat:
Eehm, All vetenskap bygger p teorier och spekulationer. Det r frst nr vi vet ngot som vi kan g vidare och spekulera ver fljderna av det vi vet.
Citera
2005-07-29, 21:34
Medlem
organiss avatar
Citat:
Den r begrnsad s tillvida att den finns i det vi kallar universum. Som i sig r ondligt. Fast begrnsat. Det klassiska exemplet r ju att jmfra med insidan av en ballong. Du kan blsa och blsa och den kommer att fortstta att expandera. Universums expansion fljer samma princip. Dock med den lilla skillnaden att det inte tillfrs ngon ny materia som fr det att expandera, ssom vi blser in luft i en ballong. Inte heller kommer universum att explodera d vi tjt ut "ballongen" fr mycket.
Eftersom universums yttre grnser inte r gjort av plast.
Uppenbarligen.
har du nan teori for explotionens expantion utan materia fragar jag da?. jag tror som jag sa tidigare att det finns en fysisk lag som sager att i vakum so kan explotioner uppsta lite har var slumpmessigt. alltso so forekommer det flera stora smallar dar ute i det rumsmassigt oendliga universum dar materia skaptas? pa samma sett som i denna.

Citat:
Hrrm, det fanns inga fysiska lagar innan Big bang. Det fanns inte heller ett ondligt vakuum fr BB att existera i. Allt det skapades mitt i sjlva smllen serru. S det r inte idiotiskt. Alls. Men fortstt du grna att kalla forskarvrlden fr idioter. Och medans du "lol: ar" p s kan du leta reda p hur man fr stora bokstver nr man skriver. LOL!
hur fan kan du vara so saker pa det... serru..?
jag tror att det fanns ett oendligt vakuum for big bang att existera i so som alla andra smallar har smallt i. vad skulle smellen annars tagit plats. i ingenstans?.
jag har inte kallat forskningsvarden for idiotisk. jag sager att JAG tycker att det later idiotiskt att det uppstatt en enda small i hela alltet, och skrattisen var at att man inte kan plasera nan ting i mitten av en oendlighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in