• 1
  • 2
2014-01-24, 16:13
Medlem
deyys avatar
Var utomlands i ett par dagar och drabbades av att jag blev extremt röd i ansiktet och fick någon typ av vit fläck över näsan. Jag har alltid kunnat blivit röd i ansiktet av alkohol men nu såg det så pass illa ut att jag inte ville gå utanför hotellrummet ens. När jag säger extremt röd i ansiktet så syftar jag främst i tinningen och pannan där jag har en del finnar. Det rör sig alltså inte om den vanliga röda färgen som kan inträffa efter alkohol utan detta är långt värre.

Före den här resan har det bara hänt en gång tidigare och då var det efter mer än ett dygns konstant drickande. Nu när jag var utomlands inträffade det efter 2-3 dagars konstant drickande där det börjar gå uppemot +70cl sprit om dagen. Jag har ingen aning vad det kan bero på och har sökt efter liknande och ända jag hittat är överkänslighet mot alkohol. Då jag är allergisk mot en hel del saker så ser jag inte det som omöjligt, men förstår inte varför det ska inträffa nu i min ålder då jag drack för första gången för ~5år sedan. Läste något om att anti-histaminer möjligtvis skulle kunna ta ner allt det röda i ansiktet och om någon har erfarenhet från det så vill jag gärna höra det. Ska någon helg framöver testa att dricka någon normalare mängd och se om det inträffar då. Om så är fallet får jag hoppas att det finns någon möjlighet att bli av med det.

Alla teorier om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det välkomnas. Vill ha möjligheten att kunna dricka alkohol även i framtiden utan att se totalt efterbliven ut.
Senast redigerad av deyy 2014-01-24 kl. 16:16.
Citera
2014-01-24, 16:20
Medlem
Dicken96s avatar
Min pappa får sådana utslag om han dricker för mycket under en period. Han gick till doktorn och fick nån kräm som hjälpte!
Citera
2014-01-24, 16:21
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicken96
Min pappa får sådana utslag om han dricker för mycket under en period. Han gick till doktorn och fick nån kräm som hjälpte!
Du vet möjligtvis inte namnet på krämen? Får ringa och boka en tid hos läkaren om det behövs. Förklarade kanske inte det i det första inlägget, men det liknar utslag och är troligen det med. Vet du om krämen fungerar när han dricker eller bara i efterhand?
Citera
2014-01-24, 17:17
Medlem
Kan vara så att du håller på att utveckla rosacea. Nu tror jag iofs inte det då man i regel blir röd av fler saker än alkohol då, t.ex. solen, men det är i alla fall en möjlighet.
Citera
2014-01-24, 17:46
Medlem
Testa hydrokortisonkräm, det brukar funka bra mot utslag och eksem etc.
Citera
2014-01-24, 18:23
Bannlyst
Röda fläckar på huden, eller på ögonvitan i samband med stort alkoholintag brukar tyda på inflammation i inre organ. Tyvärr har jag haft det skälv. Man botar det bäst med en vit månad, eller helst att helt lägga ner med alkohol helt och hållet.

Det här om en röd fyllenäsa är ingen myt utan en orsak att inre organ blivit inflammerade. Framförallt i levern eller njurarna. Vad som händer är att kroppen inte kan ta hand om gifterna och försöka avlägsna dom genom huden. Det är då man blir röd i ansiktet.

Det är också tämligen akut och ett läge att tänka på att dra ner på sitt alkoholintag.
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-24 kl. 18:42.
Citera
2014-01-24, 18:26
Medlem
FM-Hilos avatar
Vad drack du? Gäller det all alkohol eller rödvin? Rödvin ska tydligen vara vanligt att vara allergisk mot.
Citera
2014-01-25, 12:23
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Röda fläckar på huden, eller på ögonvitan i samband med stort alkoholintag brukar tyda på inflammation i inre organ. Tyvärr har jag haft det skälv. Man botar det bäst med en vit månad, eller helst att helt lägga ner med alkohol helt och hållet.

Det här om en röd fyllenäsa är ingen myt utan en orsak att inre organ blivit inflammerade. Framförallt i levern eller njurarna. Vad som händer är att kroppen inte kan ta hand om gifterna och försöka avlägsna dom genom huden. Det är då man blir röd i ansiktet.

Det är också tämligen akut och ett läge att tänka på att dra ner på sitt alkoholintag.
Blir att dra ner på mitt alkoholintag framöver och hoppas att det rör sig om det du säger!

Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Vad drack du? Gäller det all alkohol eller rödvin? Rödvin ska tydligen vara vanligt att vara allergisk mot.
Har aldrig varit vin inblandat och brukar inte dricka det heller.
Citera
2014-01-25, 12:50
Medlem
Späks avatar
Vad drack du?

Undertecknad är allergisk mot vissa örter som en del ondsinta likörproducenter har i sina brygder. Jag får symptom liknande dina. Fläckvisa knallröda utslag. Det kliar inte eller svider, men man ser fan inte klok ut..

Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin

Källa?
Citera
2014-01-25, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Vad drack du?

Undertecknad är allergisk mot vissa örter som en del ondsinta likörproducenter har i sina brygder. Jag får symptom liknande dina. Fläckvisa knallröda utslag. Det kliar inte eller svider, men man ser fan inte klok ut..

Källa?

Var har du källa på att det finns en allergi mot örter eller ondsinta likörprodukter. Jag skulle först vilja ha en källa på det, om det går bra? En lista på de husen som framställer dessa likörer behöver jag ochså för att skicka en varning till alla systembolag i hela sverige att ta bort dessa produkter ur sitt sortiment.

Nu är det upp till dig, Ge oss en källa , och en lista.

Listan är viktigast ditt jävla pucko, vi måste ha den i kväll! Skit att den där grisen inte gav oss en källa, sabbar han listan så är han så jävla rökt!
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-25 kl. 14:02.
Citera
2014-01-25, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Blir att dra ner på mitt alkoholintag framöver och hoppas att det rör sig om det du säger!

Det är ett bra beslut! Ta ett litet uppehåll. Det kan vara svårt. Men du har mitt och vännerna här på Flashback som stöder dig!

Signaturen Späk vill gärna ha en lista på hur många kilometer du springer under din alkoholfria tid, och även en källa på det, så både du och någon annan måste skriva på det här kortet. Den andra skrivet på baksidan. Videmeras "signatur". Okay! Ja, perfekt! Nu får ni rusa vidare!
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-25 kl. 14:11.
Citera
2014-01-25, 14:09
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
De gånger det har inträffat har det främst rört sig om vodka. Ingen smaksatt vodka första gången det hände så troligtvis inget av det jag reagerar på. Vad drack du när det inträffade?
Senast redigerad av deyy 2014-01-25 kl. 14:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in