2014-02-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Så de som dricker när det är fest är alkisar ?

Om det är så du definierar dig själv.
Citera
2014-02-07, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av banankontact
TS har rätt. Vad är det för relevans om man röker på fest eller inte? Varför ens ha ordet FEST framför ordet rökning.
Vissa kanske bara röker efter maten: EfterMatenRökare?
Vissa kanske bara röker i diverse sociala sammanhang: SocialRökare?
Andra kanske bara röker på semestern: SemesterRökare?

Ja som ni märker så låter det jävligt larvigt precis som med FestRökare.
Rökare som Rökare. "FestRökaren" kanske inte konsumerar lika mycket tobak som en som röker varje dag gör men den personen är ändå en rökare.

Man är ingen rökare när man inte röker (har en cigg i käften). Eller var går gränsen för hur lång tid man måste hålla upp efter en cigarett innan man kan anse sig vara en ickerökare? Om jag senast rökte på fest för ett halvår sedan, sen tar jag en cigarett på en fest nu i helgen, är jag rökare då?
Citera
2014-02-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Man är ingen rökare när man inte röker (har en cigg i käften). Eller var går gränsen för hur lång tid man måste hålla upp efter en cigarett innan man kan anse sig vara en ickerökare? Om jag senast rökte på fest för ett halvår sedan, sen tar jag en cigarett på en fest nu i helgen, är jag rökare då?

Ja du är en rökare då enligt mig.
Vi säger såhär. Om jag drack för ett halvår sen och sen så drack jag nu i helgen, är jag nykterist då?
Det anser inte jag utan man är då helt enkelt en person som dricker.
Samma sak med rökning. Visst , du kanske inte missbrukar cigg eller är beroende av dom men bara för att man är en rökare så behöver man inte missbruka skiten.

Däremot om du har sagt till dig själv, att du aldrig mer ska röka cigg och därmed slutar så är du inte en rökare längre.
Citera
2014-02-07, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av banankontact
Ja du är en rökare då enligt mig.
Vi säger såhär. Om jag drack för ett halvår sen och sen så drack jag nu i helgen, är jag nykterist då?
Det anser inte jag utan man är då helt enkelt en person som dricker.
Samma sak med rökning. Visst , du kanske inte missbrukar cigg eller är beroende av dom men bara för att man är en rökare så behöver man inte missbruka skiten.

Däremot om du har sagt till dig själv, att du aldrig mer ska röka cigg och därmed slutar så är du inte en rökare längre.

Men frågeställningen är mer komplicerad än så. Om man inte har rökt på flera år så kommer ju folk som du umgås med att se dig som en ickerökare, fast du kanske har rökt tidigare. Det är ju när man per definition kan anses som en rökare eller inte och det du har skrivit kan jag hålla med om, men det är ju bara din tolkning av det hela.

Jag hade en egen teori när jag tänkte efter och den var att en rökare är en person som är beroende, exempelvis när man går hem från en efterfest tidigt på morgonen och personen skriker efter "jag måste ha en cigg, vi måste gå förbi en kiosk" nån som inte kan vara utan helt enkelt. Däremot en person som kan ta en cigg på en lördag och sedan håll upp mer än en vecka, eller kanske ta nån cigg varannan dag, då är ju frågan hur beroende personen.

Jag är bara intresserad av att veta hur definitionen lyder, när är man rökare, är det alltså individuellt att bestämma det eller finns det nånting som definierar en rökare?

Vi har ju våra teorier, men dessa kan vara både rätt och fel, men det kanske inte finns rätt och fel det kanske handlar om vad man själv anser.
Citera
2014-02-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Stor skillnad är det väl inte, du konsumerar varan som du säger dig ha slutat med...

Jag håller med dig TS, sätter man ciggen mot munnen även fast man sagt att man inte röker, då röker man, PUNKT.

Du kan kalla dig själv ICKE-rökare när du inte röker öht, vare sig det är fest eller ej.

Att vara feströkare är ett mellanting tycker jag.
Är man rökare röker man dagligen, är man icke-rökare röker man aldrig. Feströkare röker nästan aldrig, fester undantagna. Det är min definition iaf
Citera
2014-02-08, 00:45
Medlem
johanjosefssons avatar
Är du en "cannabisrökare" är du likförbannat rökare och en knarkare.
Citera
2014-02-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Själv röker jag helst inte när jag dricker tycker det smakar skit. Men då jag är rökare så blir det självklart ett par stycken under kvällen men brukar få kvälgningar. Vet inte varför men alkoholen gör något med mitt smaksinne och det räcker med att jag bara dricker nån klunk öl
Hahaha ja jävlar mig alltså killen är cool.
Senast redigerad av assass 2014-02-09 kl. 23:36.
Citera
2014-02-09, 23:43
Bannlyst
Om jag röker en cigarett engång per år, är jag rökare eller är jag stämplad rökare en dag av hela året?

Om jag röker en cigarett var femte år är jag då rökare?

Jag anser att jag är rökare enbart just då jag röker i dessa fall för inte är jag rökare varjedag.

Om jag röker en cigarett varje månad är jag rökare hela året?
Citera
2014-02-09, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Jag tycker inte det. Så länge man inte är beroende och inte intar substansen varjedag så är man inte det. Ska man prompt kalla det nåt så är du rökare just då men det kan man inte kalla en rökare som röker varjedag att den personen är rökare bara just då när personen röker.

Den personen är beroende rökare och ingen just då enstaka gång rökare.

Den personen är en bög-
Citera
2014-02-09, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Är du en "cannabisrökare" är du likförbannat rökare och en knarkare.

Cigarett är också knark som cannabis.

Då är cannabisrökare dubbelknarkarrökare.

Men om det är en cannabisjoint som röks enstaka gång per år så är den personen

enstaka gång cannabisrökarknarkare
Citera
2014-02-12, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Men om det är en cannabisjoint som röks enstaka gång per år så är den personen

enstaka gång cannabisrökarknarkare

Haha, jag log för mig själv
Citera
2014-03-05, 15:12
Medlem
MrOaikis avatar
De som säger att de är feströkare är rökare, ja. För annars hade de inte ens kallat sig feströkare. En självutnämnd feströkare röker ju helger och onsdagar och när det bjuds på fest. De röker helt enkelt, punkt slut. Kanske inte varje dag, men de röker.

Den som faktiskt bara är tillfällig rökare, omnämner inte sig ens som en rökare. Jag har vänner som uttryckligen säger att de inte röker. Om de då står med en cigarr på nyår, plötsligt, så blir jag ändå inte chockad. Jag kallar dem inte för rökare på grund av den fjärdedels cigarren på nyårsafton, och jag kallar dem inte rökare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in