2014-01-24, 13:36
Medlem
ninjutsus avatar
Finns olika typer av rökare. Feströkare, socialrökare, vanerökare, kedjerökare, ångeströkare, periodrökare. Alla dessa är ju så klart "rökare", men oftast används den benämningen på en vanerökare som röker varje dag i princip.

Att påstå att man inte röker fastän man feströker är en slarvig formulering helt enkelt för att visa att man inte är vanerökare, handlar inte om förnekelse.
Citera
2014-01-24, 13:40
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankontact
TS har rätt. Vad är det för relevans om man röker på fest eller inte? Varför ens ha ordet FEST framför ordet rökning.
Vissa kanske bara röker efter maten: EfterMatenRökare?
Vissa kanske bara röker i diverse sociala sammanhang: SocialRökare?
Andra kanske bara röker på semestern: SemesterRökare?

Ja som ni märker så låter det jävligt larvigt precis som med FestRökare.
Rökare som Rökare. "FestRökaren" kanske inte konsumerar lika mycket tobak som en som röker varje dag gör men den personen är ändå en rökare.
Skyll på språket istället. Skulle jag säga att jag är en rökare fastän jag bara feströker så kommer folk uppfatta det som att jag är en vanerökare. Känns ju onödigt att man ska ge folk fel uppfattning.
Citera
2014-01-24, 13:41
Medlem
Psychopatricks avatar
"Rökare" är endast en benämning och är obetydligt. Du kan ha provat röka en gång och vara kallad "rökare". Du kan komma på hur många begrepp som helst, vardagsrökare, sommarrökare, feströkare, utlandsrökare, engångsrökare, helgrökare, kvällsrökare... Det som egentligen spelar roll är kvantiteten av rökningen.

Vad, enligt dig, är det som definierar en rökare?

Jag röker bara på sommaren vid festtillfällen då alkohol är inblandat, vad är då jag? En sommar-fest-alkohol-rökare? För mig kvittar det vad du kallar "rökare", varför ska man alltid hitta ett begrepp som passar sitt beteende?
Citera
2014-01-24, 13:43
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Och vad f*n spelar det för roll om du tycker att en person är rökare?
Citera
2014-01-24, 13:44
Medlem
DrPretentiouss avatar
Om vi ser på det vetenskapligt:

Nikotin förhöjer upplevelsen av alkohol. Eftersom det är alkoholen som i första hand stimulerar hjärnan blir man inte beroende av nikotinet som sådant. Däremot kan man bli beroende av rökning i kombination med alkohol, därav feströkning.

Inte samma sak, eller? Båda är givetvis rökning, men det är skillnad på att vara rökare och enbart feströkare, även fast båda tekniskt sett är rökare.
Citera
2014-01-24, 14:13
Medlem
ninjutsus avatar
Ponera att man är en feströkare och ska på en dejt, och tjejen frågar "röker du?". Då kan man ju svara på lite olika sätt, t.ex

-Ja, jag feströker.

eller

-Nej, bara när det är fest.

Båda svaren indikerar att man är en feströkare. Skulle man istället sagt "Ja, jag röker" så skulle tjejen få helt fel uppfattning och trott att man är vanerökare. Detta kan innebära att man blir bortsållad då tjejen i fråga inte vill ha en kille som lägger stora mängder pengar på cigaretter, är ohälsosam eller luktar rök hela dagarna. Säger man istället att man är feströkare så kan det ju vara okej, då det inte är särskilt påfrestande varken ekonomisk, lukt- eller ur ett hälsoperspektiv.

Varför ska man gå runt och bedra folk och ge dem fel uppfattning? Är man en rökare om man röker vattenpipa? Är man en rökare om man röker cigarr på nyårsafton? Är man en rökare när man blir utsatt för passiv rökning? Är man en rökare om man röker lax?

"Rökare" är ett reserverat begrepp för folk som vaneröker, nikotinister. Ska ni klaga så får ni se till att ändra språket, för i praktiken blir det helt fel att påstå att man röker eller är rökare.

De som säger att de har "slutat röka" när de fortsätter att feströka vill så klart bara poängtera att de inte längre är vanerökare. Som sagt, ingen förnekelse i det om man tänker lite på det.
Senast redigerad av ninjutsu 2014-01-24 kl. 14:19.
Citera
2014-01-24, 14:18
Medlem
Själv röker jag helst inte när jag dricker tycker det smakar skit. Men då jag är rökare så blir det självklart ett par stycken under kvällen men brukar få kvälgningar. Vet inte varför men alkoholen gör något med mitt smaksinne och det räcker med att jag bara dricker nån klunk öl
Citera
2014-01-24, 15:13
Medlem
Scraps avatar
Det känns som om du märker ord. Alla förstår vad man menar om man säger feströka även fast det kanske inte är rätt sätt att uttrycka sig på.
Citera
2014-01-24, 15:24
Medlem
Pansarbabians avatar
Det är ju bara en definitionsfråga. Som det redan sagts så är alla olika sorters rökare i slutändan rökare, men det är prefixet som definierar hur mycket/ofta personen röker.
Citera
2014-01-24, 15:25
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Stor skillnad är det väl inte, du konsumerar varan som du säger dig ha slutat med...

Jag håller med dig TS, sätter man ciggen mot munnen även fast man sagt att man inte röker, då röker man, PUNKT.

Du kan kalla dig själv ICKE-rökare när du inte röker öht, vare sig det är fest eller ej.

Men en som feströker kallar ju inte sig ICKE-rökare. De kallar sig feströkare, så vart vill du komma?
Citera
2014-02-03, 10:42
Medlem
"Jag är vegitarian, men jag äter fisk"
Citera
2014-02-03, 10:46
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadie12
Massa svammel

Så de som dricker när det är fest är alkisar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in