Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-23, 19:06
  #1
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Media börjar långsamt acceptera cannabis, som tidigare har varit ett ämne som inte diskuterats alls. Nu har Aftonbladet en omröstning uppe på in hemsida, troligen efter att Obama uttalat sig för en vecka sedan. Hur länge dröjer det innan de börjar förstå att även invandringspolitiken inte är optimal, eller att man åtminstone kan börja rapportera mer opartiskt, och kanske inte behöver kalla alla invandringskritiker för inskränkta rasister och hänga ut dem på förstasidan med namn, bild och adress? På nåt sätt känns det mycket mer avlägset, men jag tror ändå vi är på rätt spår. De verkar ha börjat släppa hudfärg som signalement (som nog är det man först lägger märke till hos en människa, möjligen efter kön), något som var totalt otänkbart för något år sedan.

Eller kommer de fortsätta sin häxjakt på invandringskritiker som vanligt ända tills... ja tills vad? Hur länge kan man hålla på egentligen?

// Inlägg utbrutna från tråden om (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen? /Mod.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2014-01-24 kl. 08:53.
Citera
2014-01-23, 23:38
  #2
Medlem
Zolniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Media börjar långsamt acceptera cannabis, som tidigare har varit ett ämne som inte diskuterats alls. Nu har Aftonbladet en omröstning uppe på in hemsida, troligen efter att Obama uttalat sig för en vecka sedan. Hur länge dröjer det innan de börjar förstå att även invandringspolitiken inte är optimal, eller att man åtminstone kan börja rapportera mer opartiskt, och kanske inte behöver kalla alla invandringskritiker för inskränkta rasister och hänga ut dem på förstasidan med namn, bild och adress? På nåt sätt känns det mycket mer avlägset, men jag tror ändå vi är på rätt spår. De verkar ha börjat släppa hudfärg som signalement (som nog är det man först lägger märke till hos en människa, möjligen efter kön), något som var totalt otänkbart för något år sedan.

Eller kommer de fortsätta sin häxjakt på invandringskritiker som vanligt ända tills... ja tills vad? Hur länge kan man hålla på egentligen?


För mig som utomstående observatör av ankdammen vi kallar medie-världen så ter sig denna uppblossade debatt om cannabis ska legaliseras eller ej som ytterst bisarr. Av alla ämnen som skulle kunna, och som absolut bör, diskuteras inför ett så kallat supervalår såsom jobben, sjukvården, försvar, I&I, EU etc, så väljer man att i detta läge ta upp en sådan icke-fråga som cannabis där en legaliserings-debatt ligger någonstans runt plats 200 i prioriteringslistan i närheten av "Det är för många jävla rondeller!" och "Fler parkeringsplatser i Flen!". Jag är väl medveten om att det är långt kvar till valet(n) så de viktiga ämnena kommer förhoppningsvis komma i fokus senare - men de är såpass tunga ämnen som hittills har lämnats orörda, och det ska gudarna veta att svenska politiker har en jävligt långt startsträcka för att överhuvudtaget bemöda sig att försöka hitta en lösning, vilket gör att ämnen kan missas (jag är inte heller alltför förtrolig med att politik-media sfären ska kunna fokusera på fler bollar i taget).

Med det sagt så är det väl möjligt att denna fråga är på den nivån som ankdammen vill lägga ribban för den politiska debatten inför valet om fyra månader för att undertrycka den EU-fientlighet (eller skepsis kanske är ett bättre ord) som växer hos befolkningen - inte bara i Sverige utan även i andra länder som kan agera katalysator för en svensk rörelse. Kan man då få svenskarna att fundera över huruvida de gillar cannabis eller ej istället för att notera och analysera EUs förehavanden och påverkan på den svenska politiken så är det en bonus.

Vad gäller ett skifte i invandringspolitiska ståndpunkter och taktik hos medierna så kommer jag inte hålla andan. De kommer slåss till siste man för Ahmeds rätt till bidrag utan motprestation och bespotta alla som inte håller med, whatever means necessary.
Citera
2014-01-23, 23:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zolnier
För mig som utomstående observatör av ankdammen vi kallar medie-världen så ter sig denna uppblossade debatt om cannabis ska legaliseras eller ej som ytterst bisarr. Av alla ämnen som skulle kunna, och som absolut bör, diskuteras inför ett så kallat supervalår såsom jobben, sjukvården, försvar, I&I, EU etc, så väljer man att i detta läge ta upp en sådan icke-fråga som cannabis där en legaliserings-debatt ligger någonstans runt plats 200 i prioriteringslistan i närheten av "Det är för många jävla rondeller!" och "Fler parkeringsplatser i Flen!".
Det finns utrymme att diskutera många olika frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Zolnier
Kan man då få svenskarna att fundera över huruvida de gillar cannabis eller ej istället för att notera och analysera EUs förehavanden och påverkan på den svenska politiken så är det en bonus.
Frågan handlar inte om ifall man gillar cannabis, utan om man gillar förbud. Sedan har ju de flesta ändå en förmåga att följa flera olika frågor. Jag tror inte att man tar upp cannabisfrågan för att dölja andra frågor.
Citera
2014-01-23, 23:59
  #4
Medlem
rasismes avatar
Det pågår en legaliseringsvåg just nu som knappast lämnar det svenska debattklimatet oberört, och konstigt vore väl annat med tanke på att det hela till stor del stammar ur USA vilka verkar vara ett oerhört föredöme för vår kära media.
Citera
2014-01-24, 00:57
  #5
Medlem
Ajlavjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasisme
Det pågår en legaliseringsvåg just nu som knappast lämnar det svenska debattklimatet oberört, och konstigt vore väl annat med tanke på att det hela till stor del stammar ur USA vilka verkar vara ett oerhört föredöme för vår kära media.

Tvärt om är det oerhört suspekt. Det finns en klar baktanke med det här. Frågan måste ha tagits upp på förra Bilderbergermötet eller något.

Ur ett maktperspektiv är cannabis såklart bra sätt att passivisera folk på.
Citera
2014-01-24, 01:02
  #6
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajlavjo
Tvärt om är det oerhört suspekt. Det finns en klar baktanke med det här. Frågan måste ha tagits upp på förra Bilderbergermötet eller något.

Ur ett maktperspektiv är cannabis såklart bra sätt att passivisera folk på.
Ja, något skumt är det. Bättre att legalisera heroin i så fall. Cannabis har bara en enda effekt och det är att göra hjärnan så långsam att man inte kan tänka en enda regimkritisk tanke. Heroin har inte den effekten.
Citera
2014-01-24, 09:50
  #7
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Media börjar långsamt acceptera cannabis, som tidigare har varit ett ämne som inte diskuterats alls. Nu har Aftonbladet en omröstning uppe på in hemsida, troligen efter att Obama uttalat sig för en vecka sedan. Hur länge dröjer det innan de börjar förstå att även invandringspolitiken inte är optimal, eller att man åtminstone kan börja rapportera mer opartiskt, och kanske inte behöver kalla alla invandringskritiker för inskränkta rasister och hänga ut dem på förstasidan med namn, bild och adress? På nåt sätt känns det mycket mer avlägset, men jag tror ändå vi är på rätt spår. De verkar ha börjat släppa hudfärg som signalement (som nog är det man först lägger märke till hos en människa, möjligen efter kön), något som var totalt otänkbart för något år sedan.

Eller kommer de fortsätta sin häxjakt på invandringskritiker som vanligt ända tills... ja tills vad? Hur länge kan man hålla på egentligen?

// Inlägg utbrutna från tråden om (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen? /Mod.
Var är omröstningen?
Citera
2014-01-24, 11:17
  #8
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Var är omröstningen?
Fanns på startsidan på Aftonbladet men den verkar vara borta nu.
Citera
2014-01-24, 11:19
  #9
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Fanns på startsidan på Aftonbladet men den verkar vara borta nu.
Vad hamnade röstningen på före den togs ner då?
Citera
2014-01-24, 11:32
  #10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad hamnade röstningen på före den togs ner då?
Igår kväll vid 23 så var det 70 % till ja-sidan och 30 till nej-sidan om jag minns riktigt. Frågan var om Sverige skulle legalisera cannabis.
Citera
2014-01-24, 15:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ja, något skumt är det. Bättre att legalisera heroin i så fall. Cannabis har bara en enda effekt och det är att göra hjärnan så långsam att man inte kan tänka en enda regimkritisk tanke. Heroin har inte den effekten.

Tvärt om så tror jag att cannabis får en att se saker ur andra perspektiv och, likt hallucinogener, får en in på tankarna att vi kanske inte borde vara så himla styrda av staten utan kunna bestämma över våra egna liv.

Däremot börjar de kanske inse att en hutlös mängd pengar kan tjänas på att legalisera och skatta det.
Citera
2014-01-24, 16:12
  #12
Medlem
Ajlavjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herminator87
Tvärt om så tror jag att cannabis får en att se saker ur andra perspektiv och, likt hallucinogener, får en in på tankarna att vi kanske inte borde vara så himla styrda av staten utan kunna bestämma över våra egna liv.

Däremot börjar de kanske inse att en hutlös mängd pengar kan tjänas på att legalisera och skatta det.
Tveksamt. Jag tror inte denna "uppluckring" i frågan är pga. någon slags legaliseringslobby, skattemöjligheter eller upplysning, utan att det är ett centralt globalt beslut där man konstaterat att det är fördelaktigt för the usual suspects om folk röker på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback