2014-01-23, 20:59
Medlem
Finns det något intresse för sånt här på Flashback?
Psykedeliska droger är kända för kunna bota en hel del olika psykiska problem, i många fall så har det visat sig vara mycket effektivt, ofta mycket mer effektivt än någon annan behandling som erbjuds av dagens samhälle.
De kan bota depressioner, ångest, tvångsbeteenden, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, ångest inför döden, bryta missbrukarbeteende, hjälpa en att hantera livskriser och mycket annat.
Du kan även få ta del av insikter om ditt liv och göra dig till en bättre och effektivare människa.

Behandling med Psykedeliska skiljer sig mycket åt från dagens medicinering med psykofarmaka, det handlar för det första inte om dämpa symptom (som det ofta gör inom vården), och det handlar inte om gå på regelbunden daglig medicinering. Har man tur så kan det räcka med endast ett intag av exempelvis Meskalin för ha ihjäl sin ångest, depression, sina tvångsbeteenden etc. Men oftas så kommer det krävas fler behandlingar än så.

Jag tänkte länka ett väldigt bra klipp för er som är intresserade av en sån här form av terapi. Det kommer från Johns Hopkins University, och det är en genomgång på hur man få en så effektiv och säker session som möjligt. Klippet gäller terapi med starka doser av magiska svampar (Psilocybe Cubensis), patienterna är människor som har fått en cancerdiagnos och som lider utav en stark rädsla inför döden. Väldigt sevärt för er som har tänkt att utföra liknande terapi.

https://www.maps.org/conference/ps13cosimanorichards/

Det finns väldigt många myter om att Psykedeliska droger skulle orsaka hjärnskador, njurproblem, leverskador och mycket annat, men sanningen är att det inte är skadligt alls för varken hjärnan eller kroppen (åtminsone inte kändare substanser som LSD, Psilocybin, Meskalin, DMT m.m. Okända RC-droger ska man akta sig för), åtminstone så är det ingen forskning som tyder på det, och det har forskats en hel del om det genom åren, inte minst på 50-talet. Men däremot så kan man uppleva psykisk terror under ruset om man har otur, och det kan även utlösa latenta psykoser.
Sen finns det ett tilltånd som en Väldigt liten del råkar ut för, det kallas HPPD (Hallucinogen Persisting Perception Disorder/Posthallucinatorisk perceptionsstörning ), men det är så ovanligt att det knappt är värt att nämna, det går dessutom ofta över av sig själv och folk som blir drabbade är ofta såna som har överkonsumerat Psykedeliska under en längre period, eller folk som har varit vårdslösa på annat sätt.
Man måste vara försiktig och respektera drogen, annars kan det gå illa.
Några andra saker som jag personligen tror kan hända är att man kan framkalla rädslor och andra störningar i vardagen, men det har jag inte hittat någon forskning om, och även det är något som hör till det väldigt osannolika. En rädsla eller någon form av störning är dessutom inte permanent, det går att övervinna med tiden.

http://www.metro.se/halsa/forskare-lsd-inte-farligt-for-hjarnan/EVHmib!khvB4Y11HELTY/

http://www.svt.se/nyheter/varlden/lsd-kan-hjalpa-alkoholister-sluta-dricka

http://edition.cnn.com/2012/12/03/health/ecstasy-ptsd-3/ (MDMA är semipsykedelisk, men stimulerar även det centrala nervsystemet, så där gäller annan information om möjliga skador)

http://www.theguardian.com/science/2013/apr/07/magic-mushrooms-treat-depression

Dokumentär om LSD: https://www.youtube.com/watch?v=QgUFqAdGN24

Dokumentär om DMT: https://www.youtube.com/watch?v=c4FaDMak-TQ

Interjuv med Dr. Robin Carhart-Harris - Psychedelics as Medicine:

https://www.youtube.com/watch?v=GMjtAu1JqOg

Det finns mycket mer att säga om de här gudomliga substanserna, men det får räcka så för tillfället. Dela gärna med er av erfarenheter och av information. Har ni några frågor så är det bara att ladda och skjuta!
Senast redigerad av Endofin 2014-01-23 kl. 21:11.
Citera
2014-01-23, 22:04
Medlem
thejams avatar
Tror starkt på det. Men det är nog bra att gå regelbundet hos någon psykolog också om man har det syftet. Kan vara bra att lufta dom tankarna med någon, så att dom blir konkreta så att säga, och inte bara förblir "tripp-tankar" som man glömmer bort efter ett par veckor.

Sneade på 4-aco-dmt (en RC som är typ exakt som svamp) en gång. Efter dom 2-3 värsta timmarna i mitt liv vände det sedan till den bästa trippen i mitt liv. Den fick mig bland annat att sluta bruka cb så infernaliskt som jag höll på med, samt att ta tag i andra problem som jag "stoppat undan".
Citera
2014-01-23, 22:15
Medlem
Det finns faktiskt dokumenterat och jag kan själv bekräfta att LSD i viss mån botar alkoholism.
Förutom att alkoholen smakar skit under ruset så inser man också vad man håller på med och hur skitig alkoholen är som en drog egentligen. Problemet är att alkohol beroendet är Väldigt svår bemästrat.
Det krävs en livs förändring också vilket kan vara svårt när man är ensam.
Citera
2014-01-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Tror starkt på det. Men det är nog bra att gå regelbundet hos någon psykolog också om man har det syftet. Kan vara bra att lufta dom tankarna med någon, så att dom blir konkreta så att säga, och inte bara förblir "tripp-tankar" som man glömmer bort efter ett par veckor.
Väldigt sant! Det är även bra att ha en nykter person med sig under sin session som kan styra tankarna åt rätt håll, och för att kunna diskutera saker under och efter trippen. Det går de in väldigt mycket på i den första länken.
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Sneade på 4-aco-dmt (en RC som är typ exakt som svamp) en gång. Efter dom 2-3 värsta timmarna i mitt liv vände det sedan till den bästa trippen i mitt liv. Den fick mig bland annat att sluta bruka cb så infernaliskt som jag höll på med, samt att ta tag i andra problem som jag "stoppat undan".
Har liknande erfarenheter. Hade det jobbigt i flera timmar under en svamptripp, men det var nödvändigt för det var massor med obearbetade känslor och händelser som kom upp till ytan, men sen vände det och jag har inte varit så glad som jag var då på väldigt länge. Efter det så visste jag precis vad mina nästa mål var och hur jag skulle fortsätta jobba på det som jag så länge tryckt undan.
Citat:
Ursprungligen postat av ploid94
Det finns faktiskt dokumenterat och jag kan själv bekräfta att LSD i viss mån botar alkoholism.
Förutom att alkoholen smakar skit under ruset så inser man också vad man håller på med och hur skitig alkoholen är som en drog egentligen.
Precis, man ser helheten i hela grejen, och det är ofta det som krävs för att man ska bli stark nog att sluta. Alkoholmissbruk dämpar sinnena och trycker undan känslor inom en, och man måste få tillbaka delar av dom för att förstå vad det är man håller på med och hur mycket det skadar en själv och människor i sin omgivning.
Senast redigerad av Endofin 2014-01-23 kl. 22:28.
Citera
2014-01-24, 09:46
Medlem
Man kan få ut väldigt mycket självutvecklande ur en ensamstående tripp, men jag rekommenderar ändå att man tar med sig insikterna till ännu en tripp, där man skärskådar dem extra noga. Där kan de befästas och på så vis bättre integreras i din identitet, andra insikter kan visa sig ha blivit förvrängda av vad du vill tro att de ska innebära. Man kan få ut så mycket mer om man går in för att lära sig av svamp/LSD. Set och setting är alltid enormt viktiga.

Hoppas verkligen att LSD och svamp kommer att börja användas i seriös vård, de har sådan otrolig potential. En annan drog som alla borde känna till är Ibogain, den kanske mest läkande av psykedelierna. Se en dokumentär. Känn hakan slå i golvet. (EDIT: Denna är bra: http://youtu.be/khhsboVsyrw])
Citera
2014-01-24, 11:16
Medlem
VVCs avatar
Jag skulle inte rekomendera det till någon noob eftersom det KAN bli värre. Men jag upplevde att 25i-Nbome fick mig ur en stark depression jag hade en gång.
Citera
2014-01-24, 13:04
Medlem
siddyslickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Jag skulle inte rekomendera det till någon noob eftersom det KAN bli värre. Men jag upplevde att 25i-Nbome fick mig ur en stark depression jag hade en gång.

Självklart ska man inte som noob ge sig in på psykedelisk terapi utan en guide som vet vad den sysslar med.

Kul att höra nån som upplevde att nbomes hade terapeutiska egenskaper också btw, inte ofta jag hört något sånt
Citera
2014-01-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av super-apa
Hoppas verkligen att LSD och svamp kommer att börja användas i seriös vård, de har sådan otrolig potential.
Jag håller med och det hoppas jag också. Dessutom så är sätten vi använder oss av idag inte hållbara nåntans, det håller nog de flesta med om som har haft med psykvården att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av super-apa
En annan drog som alla borde känna till är Ibogain, den kanske mest läkande av psykedelierna. Se en dokumentär. Känn hakan slå i golvet. (EDIT: Denna är bra: http://youtu.be/khhsboVsyrw])
Intressant, den ska jag kika på! Ibogainbehandling kan man få här i Europa, fast jag tror det bara gäller heroinmissbrukar och liknande, men är inte helt säker.
Citat:
Ursprungligen postat av siddyslicka
Självklart ska man inte som noob ge sig in på psykedelisk terapi utan en guide som vet vad den
I fel händer så kan det verkligen gå illa, men i rätt händer och med rätt verktyg så kan resultatet bli helt otroligt.
Senast redigerad av Endofin 2014-01-25 kl. 14:53.
Citera
2014-01-25, 15:23
Medlem
Trollishs avatar
Placebo.
Citera
2014-01-26, 01:49
Medlem
46532s avatar
Jättebra trådstart! Som jag har förstått det forskas de alldeles för lite kring detta, då de ännu ses som väldigt tabu & seriösa forskare tas inte på allvar som sysslar med detta, de leder till att dom inte får dom bidrag dom behöver för att utföra en seriös forskning.

Detta vad jag förstår de gäller runt hela världen. Krävs nog många år för moralpanik Sverige att vakna & faktiskt få upp ögonen för dessa fantastiska substanser, så länge får vi själv experimentera.

De roliga är att forskning på detta faktiskt visar sig positivt. Med andra ord, många experiment verkar faktiskt funka, så har vi tur kanske de inte dröjer allt för länge innan världen får upp ögonen!

Någon som vet vem som är ledande kring detta? Land etc?
Citera
2014-01-26, 08:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 46532
Någon som vet vem som är ledande kring detta? Land etc?

USA? Det gick en dokumentär på tv oom psykedelisk vetenskap för ett gäng år sedan och då verkade de flesta vara jänkare/judar. Och tittar man på t.ex Erowids person-vault har det väl också varit så historiskt. Kommer inte ihåg några andra namn nu än Deborah Mash (ibogain) och Karl Jansen (ketamin).
Maps.org borde vara den mest välkända organisationen som intresserat sig i ämnet.
Citera
2014-01-26, 12:30
Medlem
molmols avatar
Nyligen slutförde MAPS den första studien av LSD som terapi (i Schweiz) på 40 år! Länk: http://psychedelicfrontier.com/2014/01/maps-completes-first-new-therapeutic-lsd-study-in-40-years/?utm_content=buffere4512&utm_medium=social&utm_sou rce=facebook.com&utm_campaign=buffer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in