• 1
  • 2
2014-01-23, 18:36
Medlem
Tack för tipsen igår på Fläskkarrén, det hjälpte.

Idag blir det en stor kyckling, drygt 2600g stor, och än idag är vi fortfarande utan ugnstemp, är det någon som vet hur länge den bör vara inne?

Hellre lite för kort tid i ugnen än för länge, torr kyckling är rent av vidrigt.

Glömde att nämna att inälvorna är redan urplockat
Citera
2014-01-23, 18:48
Medlem
Bluebeast72s avatar
200 grader, minst en o en halv timma, mitten av ugnen.

Men med tanke på ditt monsters vikt, uppåt 2 tim. Skär in i ben på djupaste delen ef 2 tim, skall ej vara ngt rött what so ever.
Citera
2014-01-23, 19:04
Medlem
3arlTurn3rs avatar
200 grader. Tumregeln är 18 minuter plus ytterligare 18 minuter per 500 g kyckling, enligt min kokbok (Kokkonsten, Anne Willan). Så om kycklingen väger 2.6 kg blir det 18 + (2600/500)*18 minuter = nästan 2 timmar (precis som Bluebeast72 säger).
Citera
2014-01-23, 19:17
Medlem
klybans avatar
Men 200 grader, gör inte detta kycklingen torr i de översta lagren?

Jag brukar köra 125 grader(varmlufts ugn), så tid vet jag inte.
För jag kör termometer, så har ingen tid.
Citera
2014-01-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men 200 grader, gör inte detta kycklingen torr i de översta lagren?

Jag brukar köra 125 grader(varmlufts ugn), så tid vet jag inte.
För jag kör termometer, så har ingen tid.

Tack för alla eran hjälp!

Jo, det jag gör för att undvika att den ska bli torr i de översta lagren som du sa är att jag tar all sky från plåten och häller den över hela kyckligen varje 30 min, då brukar den hålla sig bra
Citera
2014-01-23, 19:51
Medlem
http://lottakruse.blogspot.se/2012/0...ing-i-ugn.html
Citera
2014-01-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Tack för alla eran hjälp!

Jo, det jag gör för att undvika att den ska bli torr i de översta lagren som du sa är att jag tar all sky från plåten och häller den över hela kyckligen varje 30 min, då brukar den hålla sig bra
Faktum är att ösning av köttet faktiskt tillagar ytan snabbare och gör den torrare. Även om man kanske upplever att det är saftigare p.g.a. att ytan är lite fuktigare av den senaste ösningen.
Citera
2014-01-23, 22:44
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
http://lottakruse.blogspot.se/2012/0...ing-i-ugn.html

Tacka för den länken, detta skall provas. Potatisotto var nåt nytt, blev hungrig nu...
Citera
2014-01-24, 08:55
Medlem
2 timmar på 200 grader är alldeles för lång tid, även om det en stor fågel. Jag lagar ofta hel fågel och senaste blevd et en lika stor som din. 175 grader, 75 minuter. Inte en tillstymmelse till rosa kött.
Citera
2014-01-24, 09:53
Medlem
Om du använder en ugn som är 200 grader varm så kommer det yttre köttet, speciellt filéerna ha blivit snustorra när den inre delen blir ätbar.

Först och främst rekommenderar jag att du fyller kycklingen då detta kommer hålla köttet saftigt. En fyllning kan dessutom ätas som tilltugg efteråt. Med en så stor fågel rekommenderar jag att du tar 2 Chorizokorvar, 2 lökar och 1 vitlök och fräser detta lite lätt i en stekpanna innan du pepprar och saltar hålrummet av kycklingen och stoppar upp den. Öppningen av kycklingen stänger du sedan med en halv citron (men pressa den inte), detta kommer ge en fräsch ton i kycklingen. Du bör också smöra/olja in huden på kycklingen. På insmörjningen kryddar du generöst paprikapulver, peppar och lite salt.

När det gäller kyckling rekommenderar jag STARKT att du har en ugnstermometer. Stoppa in den tjockaste delen av fågeln (rakt ner i bröstfiléerna) och sätt ugnen på 110 grader. När den tjockaste delen av kycklingen nått 65 grader tar du ut kycklingen och låter termometern sitta kvar.

Tack vare värmen som finns ytterdelen av kycklingen kommer temperaturen i innerdelen höjas trots fågel står i rumstemperatur. När termometer långsamt har klivit upp till 70 är kycklingen klar.

PS:
Det är väldigt väldigt viktigt att kycklingen får vila minst 30 minuter efter att den stått i ugnen, annars kommer den tappa sin saftighet när du börjar karva den.
Citera
2014-01-24, 12:22
Medlem
Quorthons avatar
90-100 grader 3-4 timmar eller tills innertemp är 62 grader. Ta ut kyckling och låt svalna litet. Sedan in med den några minuter på max.
Citera
2014-01-24, 18:59
Medlem
Det kan underlätta att snitta upp kycklingen. I princip skär man längs ryggraden, så man kan lägga den platt. Googla på Spatchcooking.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in