2015-07-04, 02:47
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Jag tror inte att de representerar majoriteten av det syriska folket. Majoriteten av det syriska folket vill nog inte leva under sharialagar. De trots allt ville ha någon sorts demokrati eller ett bättre liv när de demonstrerade i början, sharialagarna ger dem inte det liv de vill ha.
När jag säger att de är många och har råd att förlora några tusen krigare menar jag inte att de är miljontals till antalet. Att de förlorar 60 000 och ändå segrar bevisar att jag har rätt; att de har råd att förlora några tusen samtidigt ändå vinna. Deras antal ökar samtidigt som de förlorar folk, många islamister från utlandet går med dem. Antalet utländska jihadister som inte är syrier är hög, och det ökar.

Iofs är det du skriver antaganden som vi kan diskutera länge här. Som du säkert redan vet har jag en helt annan åsikt än dig här.

Men jag vill påpeka detta med förlusterna och deras höga antal. Det beräknas finnas runt 150 000 rebeller i Syrien (därav anledningen att dem kunnat ersätta 60 000 döda). Av dessa skiljer sig ideologin åt från grupp till grupp men det nästan samtliga är enade om är att lagstiftningen i landet ska vara baserat på Islam, alltså vad Islam och dem Islamiska lagarna säger.

Poängen är dock att om man kan ersätta 60 000 döda, och ha 150 000 på sin sida, så måste man ha ett folkligt stöd. Det är precis som när amerikanarna dödar över 30 000 talibaner i Afghanistan och talibanerna ändå avancerar för varje år och blir starkare och starkare. Detta hade inte skett om man inte hade haft folkligt stöd.

I vissa delar av Syrien är i princip hela befolkningen mobiliserad, såsom i Idlib. Till och med pro-Assad har erkänt detta och säger att detta är förlorade provinser eftersom befolkningen är sekteristiska och hatiska. Dem erkänner att befolkningen stödjer upproret i dessa områden.

Det värsta med konspirationsteorier när man hör dem är att man vet anledningen till varför dem finns. I Syriens fall är det för att tvätta bort en verklighet hos dem som stödjer Assad, nämligen att stora delar av befolkningen stödjer upproret mot Assad. Till exempel i Idlib. Provinsen har fallit helt nu tack vare att hela befolkningen mobiliserats och är anti-Assad och stödjer upproret. Men följer man pro-Assad propaganda så har det ingenting att göra med att hela befolkningen stödjer upproret, utan Turkiet. Allting beror av Turkiet. Allting har med Turkiet att göra, ingenting med att befolkningen i området gjort uppror.

Jag nämnde Deir Ezzor som motexempel i tråden innan eftersom även detta är en provins som nästan helt fallit, och detta till följd av att befolkningen gjort uppror. Men provinsen gränsar till Irak och ingen pro-Assad kommer ens våga säga att Irak stödjer upproret. Man försöker göra propaganda mot turkarna men vill inte göra samma sak mot Irak trots att i princip hela området vid gränsen till Irak fallit och detta väldigt tidigt i kriget.

Angående utländska jihadisterna så är dem en liten del av rebellerna, förmodligen runt 10 %, om ens det.
Citera
2015-07-04, 02:51
Medlem
Iman2014s avatar
Jag skrev 24 timmar innan slaget om Aleppo började, att slaget om Aleppo kommer börja om några dagar. Jag fick rätt då.

Nu säger jag detta.

Nu börjar slaget om Sahl al Ghab. Rebellerna mobiliserar över 8000 i Jaish al Fateh koalitionen och kommer attackera detta jordbruksområde som ligger i den nordvästra delen av Hama provinsen. Detta kommer efter att Jaish al Fateh tagit hela Idlib provinsen, med stora segrar såsom i Idlib, Mastumah, Ariha och Jisr al Shugour.

Nu, efter Idlib, är fokuset på nordvästra delen av Hama provinsen i Sahl al Ghab.

Om några dagar börjar slaget.

Detta verkar vara det 2 stora slaget i Ramadan som jag skrev tidigare att Sheikh al Muhaysini talade om. Det 1 slaget är i Aleppo och det 2 verkar vara i Hama provinsen.

Sahl al Ghab, nästa!
Citera
2015-07-04, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Iofs är det du skriver antaganden som vi kan diskutera länge här. Som du säkert redan vet har jag en helt annan åsikt än dig här.

Men jag vill påpeka detta med förlusterna och deras höga antal. Det beräknas finnas runt 150 000 rebeller i Syrien (därav anledningen att dem kunnat ersätta 60 000 döda). Av dessa skiljer sig ideologin åt från grupp till grupp men det nästan samtliga är enade om är att lagstiftningen i landet ska vara baserat på Islam, alltså vad Islam och dem Islamiska lagarna säger.

Poängen är dock att om man kan ersätta 60 000 döda, och ha 150 000 på sin sida, så måste man ha ett folkligt stöd. Det är precis som när amerikanarna dödar över 30 000 talibaner i Afghanistan och talibanerna ändå avancerar för varje år och blir starkare och starkare. Detta hade inte skett om man inte hade haft folkligt stöd.

I vissa delar av Syrien är i princip hela befolkningen mobiliserad, såsom i Idlib. Till och med pro-Assad har erkänt detta och säger att detta är förlorade provinser eftersom befolkningen är sekteristiska och hatiska. Dem erkänner att befolkningen stödjer upproret i dessa områden.

Det värsta med konspirationsteorier när man hör dem är att man vet anledningen till varför dem finns. I Syriens fall är det för att tvätta bort en verklighet hos dem som stödjer Assad, nämligen att stora delar av befolkningen stödjer upproret mot Assad. Till exempel i Idlib. Provinsen har fallit helt nu tack vare att hela befolkningen mobiliserats och är anti-Assad och stödjer upproret. Men följer man pro-Assad propaganda så har det ingenting att göra med att hela befolkningen stödjer upproret, utan Turkiet. Allting beror av Turkiet. Allting har med Turkiet att göra, ingenting med att befolkningen i området gjort uppror.

Jag nämnde Deir Ezzor som motexempel i tråden innan eftersom även detta är en provins som nästan helt fallit, och detta till följd av att befolkningen gjort uppror. Men provinsen gränsar till Irak och ingen pro-Assad kommer ens våga säga att Irak stödjer upproret. Man försöker göra propaganda mot turkarna men vill inte göra samma sak mot Irak trots att i princip hela området vid gränsen till Irak fallit och detta väldigt tidigt i kriget.

Angående utländska jihadisterna så är dem en liten del av rebellerna, förmodligen runt 10 %, om ens det.
Jag känner till dina åsikter, därför ville jag att du stannar i tråden eftersom dina åsikter skiljer sig från övriga som hänger i tråden. Vi får också höra den andra sidan.

Jag tror inte att det folkliga stödet för dessa grupper som vill ha sharialagar är stor bland syriska folket. De är rädda och har två val: att underkasta sig eller bli terroriserade. Det samma gäller isis. Isis påstår i sina videon att de har folklig stöd, att folk är glada när de befriar de... Men det är skitsnack, folket är rädda. Det gäller också talibanerna. Terrorisera folket och skrämma de till lydnad är inte det samma som att få deras stöd. Det är som Nazityskland eller Stalins kommunistiska styre: Folket hade inget val.

Assad har också 150 000 soldater, i alla fall år 2014. Alltså om vi ska basera det folkliga stödet på antalet soldater/jihadister så är det 50/50. Sen får vi inte glömma att det går att skrapa hopp 150 000 eller t o m 300 000 jihadister/soldater ur en grupp på 2 000 000. Att säga 150 000 jihadister finns, därför stöder majoriteten av folket jihadisterna är felaktig. Vi säger att 4 000 000 är antalet ur befolkningen som stöder jihadisterna så kan de lätt skapa en styrka på 150 tusen skallar ur dessa 4 miljoner.

Men när väl sharialagarna har satt i systemet så vill nog majoriteten av befolkningen ha tillbaks Assad. Det onda ersätts med det ännu ondare. Assad går i alla fall att resonera med och är öppet för förändringar. Sharialagar däremot är som en kedja som inte går att bryta eller ändra, som håller tillbaks mänskligheten.
Senast redigerad av Kohen 2015-07-04 kl. 03:55.
Citera
2015-07-04, 06:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag skrev 24 timmar innan slaget om Aleppo började, att slaget om Aleppo kommer börja om några dagar. Jag fick rätt då.

Nu säger jag detta.

Nu börjar slaget om Sahl al Ghab. Rebellerna mobiliserar över 8000 i Jaish al Fateh koalitionen och kommer attackera detta jordbruksområde som ligger i den nordvästra delen av Hama provinsen. Detta kommer efter att Jaish al Fateh tagit hela Idlib provinsen, med stora segrar såsom i Idlib, Mastumah, Ariha och Jisr al Shugour.

Nu, efter Idlib, är fokuset på nordvästra delen av Hama provinsen i Sahl al Ghab.

Detta verkar vara det 2 stora slaget i Ramadan som jag skrev tidigare att Sheikh al Muhaysini talade om. Det 1 slaget är i Aleppo och det 2 verkar vara i Hama provinsen.

Sahl al Ghab, nästa!
Du vägrar kommentera det massiva nederlaget i Aleppo, istället kommer du med fler fantasier. Ni islamister är skadade av sagorna i Koranen och tror ni kan hitta på sagor här också, som vore ni påtända Daesh. DU sa att Aleppo skule intas på timmar, istället ligger nu hundratals daesk och äts upp av flugor, råttor och hundar medan deras själar brinner i helvetet för mord på muslimer.Hur många fler förståndshandikappade arbetslösa finns det som kan låtsas vara islamister som kan bli kanonmat för att deras ledare ska berika sig på vapenleveranser?
Senast redigerad av Xelious 2015-07-04 kl. 07:03.
Citera
2015-07-04, 10:21
Medlem
Citat:
Poängen är dock att om man kan ersätta 60 000 döda, och ha 150 000 på sin sida, så måste man ha ett folkligt stöd.
Du inser att Syrien har en befolkning på 22 530 746 (enl Wikipedia) och att 210 000 "rebeller" inte ens i bästa fall utgör 1%...?

Bara för att några dårar springer omkring med automatvapen i ett område och vill införa sharia så betyder det inte att resten av befolkningen är med på noterna.

Anta för enkelhetens skull att vi har två grupper i ett område:

- En liten religiös grupp med beväpnade våldsamma skäggiga fanatiker
- En stor grupp med obeväpnade fredliga människor som vill leva ett normalt liv

Vilken grupp kommer att dominera och ta över? Just det, de religiösa beväpnade fanatikerna. Betyder det att de har ett folkligt stöd för den sakens skull? Nej, det gör det inte.
Citera
2015-07-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du vägrar kommentera det massiva nederlaget i Aleppo, istället kommer du med fler fantasier. Ni islamister är skadade av sagorna i Koranen och tror ni kan hitta på sagor här också, som vore ni påtända Daesh. DU sa att Aleppo skule intas på timmar, istället ligger nu hundratals daesk och äts upp av flugor, råttor och hundar medan deras själar brinner i helvetet för mord på muslimer.Hur många fler förståndshandikappade arbetslösa finns det som kan låtsas vara islamister som kan bli kanonmat för att deras ledare ska berika sig på vapenleveranser?
Vansinnet och idiotin har nått helt oanade proportioner.

Det räcker inte med att dessa efterblivna, tröga religiösa människor är så korkade att de krigar om vilken gud som är bäst, de är till och med så ofattbart dumma i huvudet att de krigar inbördes om vilken gud som är bäst trots att de tror på samma gud.

De lättlurade jihadisterna, som efter många långa år av uppfostran har lyckats lära sig att säga allahu akbar och skära huvudet av folk, är dessutom för förståndshandikappade för att förstå att de bara blir utnyttjade som kanonmat åt större spelare.

De lyder sin imam utan minsta tillstymmelse till eget tänkande. Och allt detta för en påstådd "gud" som inte ens finns. Snacka om att bli lurad.
Citera
2015-07-04, 14:25
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Buhu, kristna tas över av islamister, Aleppo ockuperas av turkiskt stödde islamister, kristna fast bland islamiststyre och så vidare.

Ser fram emot reaktionerna. Gråtandet efter Aleppo kommer få Kassab att framställa som ingenting i jämförelse.

Men nu är det över. Det gäller bara för kristna och ateister att underkasta sig islamiskt styre nu i Aleppo.
Du har berättat tidigare att du njuter när människor slaktas, halshöggs och ställs under förtryck av islamisk fascism. Det som är intressant är att du ändrat åsikt om kalifatet och de riktiga muslimerna i ISIS. Varför? Är du för eller emot kalifatet?
Citera
2015-07-04, 14:39
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Du inser att Syrien har en befolkning på 22 530 746 (enl Wikipedia) och att 210 000 "rebeller" inte ens i bästa fall utgör 1%...?

Bara för att några dårar springer omkring med automatvapen i ett område och vill införa sharia så betyder det inte att resten av befolkningen är med på noterna.

Anta för enkelhetens skull att vi har två grupper i ett område:

- En liten religiös grupp med beväpnade våldsamma skäggiga fanatiker
- En stor grupp med obeväpnade fredliga människor som vill leva ett normalt liv

Vilken grupp kommer att dominera och ta över? Just det, de religiösa beväpnade fanatikerna. Betyder det att de har ett folkligt stöd för den sakens skull? Nej, det gör det inte.

Haha, för en månad sedan hyllade han ISIS. Nu verkar han ha läst på nåt islamistiskt forum att ISIS är bad guys. Det är nån saudisponsrad imam som skrivit det på nån islamistsida att nu är det så. Eller nån annan imam som stöder en annan milis och en annan tolkning. Det är fan inte lätt att vara islamist framför datorn idag när en medeltidabok ska tolkas till ens grupps fördel. Vilken av de blodtörstiga förtryckarna ska man välja? Till och med iman2014 är helt förvirrad.
Citera
2015-07-04, 18:39
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Haha, för en månad sedan hyllade han ISIS. Nu verkar han ha läst på nåt islamistiskt forum att ISIS är bad guys. Det är nån saudisponsrad imam som skrivit det på nån islamistsida att nu är det så. Eller nån annan imam som stöder en annan milis och en annan tolkning. Det är fan inte lätt att vara islamist framför datorn idag när en medeltidabok ska tolkas till ens grupps fördel. Vilken av de blodtörstiga förtryckarna ska man välja? Till och med iman2014 är helt förvirrad.
Så är det förmodligen. Problemet med koranen är ju att den inte kan läsas rakt upp och ned av gemene man för att kunna bilda sig en uppfattning. Till skillnad ifrån Bibeln så saknar koranen helt sammanhang och för att ytterligare förvirra är den inte ens i kronologisk ordning utan alla delar är bara sorterade i storleksordning. Vidare är den fullspäckad av självmotsägelser t.om i samma sura. Kontentan av allt detta är att en muslim inte kan tillgodogöra sig särskilt mycket kunskap alls om sin religion genom att läsa koranen utan är tvungen att förlita sig på hadither och imamer. Därmed är muslimen helt i klorna på religiösa auktoritetsfigurer som i princip kan snickra ihop vilken religion de vill utifrån sina egna preferenser.

Egentligen är det synd om folk som Iman2014 som saknar verktygen att bilda sig en egen uppfattning om sin religion.
Citera
2015-07-04, 18:42
Medlem
Human Rights Watch har släppt en rapport om IS massakern i Kobane som inträffade mellan 25-27 juni.
Citat:
Syrian Kurdish authorities and local human rights groups said that 233 to 262 civilians were killed and at least 273 wounded.
Citat:
A YPG statement on June 28 said 21 of its fighters in the city and surrounding countryside were killed, along with 14 members of the Kurdish police force.
https://www.hrw.org/news/2015/07/03/syria-deliberate-killing-civilians-isis
Senast redigerad av Serhat1 2015-07-04 kl. 18:45.
Citera
2015-07-04, 18:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serhat1
Human Rights Watch har släppt en rapport om IS massakern i Kobane som inträffade mellan 25-27 juni. https://www.hrw.org/news/2015/07/03/syria-deliberate-killing-civilians-isis
Kurder tros ha varit med i gruppen av ISIS som dödade så många civila står det i rapporten:
"The Kurdish authorities also took one ISIS militant, an Egyptian, into custody, Xelil told Human Rights Watch. Witnesses said most of the attackers were Syrian Arabs but that some spoke with foreign accents and that they thought others were Kurds, based on their fluent Kurdish. One witness said a fighter detaining her and other relatives said he was Moroccan."
https://www.hrw.org/news/2015/07/03/syria-deliberate-killing-civilians-isis

Det är för jävligt, får hoppas det inte händer igen.
Citera
2015-07-04, 19:21
Medlem
Inte så mycket nytt om Aleppo offensiven. Men fortfarande tidigt att dra slutsatser än.

Vidare antar jag att södra frontens + JaNs offensiv mot Daraa stad är över/misslyckad?

Citat:

Nu säger jag detta.

Sahl al Ghab, nästa!
Det kommer även rapporter om att tusentals NDF har kommit till Hama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in