Citat:
Jag tror inte att de representerar majoriteten av det syriska folket. Majoriteten av det syriska folket vill nog inte leva under sharialagar. De trots allt ville ha någon sorts demokrati eller ett bättre liv när de demonstrerade i början, sharialagarna ger dem inte det liv de vill ha.
När jag säger att de är många och har råd att förlora några tusen krigare menar jag inte att de är miljontals till antalet. Att de förlorar 60 000 och ändå segrar bevisar att jag har rätt; att de har råd att förlora några tusen samtidigt ändå vinna. Deras antal ökar samtidigt som de förlorar folk, många islamister från utlandet går med dem. Antalet utländska jihadister som inte är syrier är hög, och det ökar.
När jag säger att de är många och har råd att förlora några tusen krigare menar jag inte att de är miljontals till antalet. Att de förlorar 60 000 och ändå segrar bevisar att jag har rätt; att de har råd att förlora några tusen samtidigt ändå vinna. Deras antal ökar samtidigt som de förlorar folk, många islamister från utlandet går med dem. Antalet utländska jihadister som inte är syrier är hög, och det ökar.
Iofs är det du skriver antaganden som vi kan diskutera länge här. Som du säkert redan vet har jag en helt annan åsikt än dig här.
Men jag vill påpeka detta med förlusterna och deras höga antal. Det beräknas finnas runt 150 000 rebeller i Syrien (därav anledningen att dem kunnat ersätta 60 000 döda). Av dessa skiljer sig ideologin åt från grupp till grupp men det nästan samtliga är enade om är att lagstiftningen i landet ska vara baserat på Islam, alltså vad Islam och dem Islamiska lagarna säger.
Poängen är dock att om man kan ersätta 60 000 döda, och ha 150 000 på sin sida, så måste man ha ett folkligt stöd. Det är precis som när amerikanarna dödar över 30 000 talibaner i Afghanistan och talibanerna ändå avancerar för varje år och blir starkare och starkare. Detta hade inte skett om man inte hade haft folkligt stöd.
I vissa delar av Syrien är i princip hela befolkningen mobiliserad, såsom i Idlib. Till och med pro-Assad har erkänt detta och säger att detta är förlorade provinser eftersom befolkningen är sekteristiska och hatiska. Dem erkänner att befolkningen stödjer upproret i dessa områden.
Det värsta med konspirationsteorier när man hör dem är att man vet anledningen till varför dem finns. I Syriens fall är det för att tvätta bort en verklighet hos dem som stödjer Assad, nämligen att stora delar av befolkningen stödjer upproret mot Assad. Till exempel i Idlib. Provinsen har fallit helt nu tack vare att hela befolkningen mobiliserats och är anti-Assad och stödjer upproret. Men följer man pro-Assad propaganda så har det ingenting att göra med att hela befolkningen stödjer upproret, utan Turkiet. Allting beror av Turkiet. Allting har med Turkiet att göra, ingenting med att befolkningen i området gjort uppror.
Jag nämnde Deir Ezzor som motexempel i tråden innan eftersom även detta är en provins som nästan helt fallit, och detta till följd av att befolkningen gjort uppror. Men provinsen gränsar till Irak och ingen pro-Assad kommer ens våga säga att Irak stödjer upproret. Man försöker göra propaganda mot turkarna men vill inte göra samma sak mot Irak trots att i princip hela området vid gränsen till Irak fallit och detta väldigt tidigt i kriget.
Angående utländska jihadisterna så är dem en liten del av rebellerna, förmodligen runt 10 %, om ens det.