2015-06-15, 22:35
Medlem
Erik Östs avatar
Det ser ut som isis inte kan bekämpas med vapenmakt utan bara med utbildning!
Hur bra blir det på en skala? IQn verkar inte vara på toppnivå precis!
Ni får nog dras med outbildade terrorsvin ett bra tag till i regionen tyvärr!
Fy vad tragiskt!
Citera
2015-06-16, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Vete fan om kurderna är medelmåttiga som väpnad styrka, de har medelmåttig arsenal skulle jag vilja påstå. Om SAA har en någorlunda bra stridsvilja beroende på vart de befinner sig, det vete fan också. I Lataki är motståndet lätt. Tänk på att "tigern" ansågs vara oövervinnerlig innan han la benen på ryggen. Det du säger om Lataki det sa man om "tigern" också.

Sen håller jag med om att SAA har ledare som är inkompetenta, det är problemet med SAA, dåliga ledare. Vi tar "tigern" som exempel igen: Det bästa taktik han hade var att släppa flygblad över rebellernas områden, t ex Alleppo, och tala om för de att staden är omringad och att de blir dödade om de inte ger sig av. Observera att denna man gav rebellerna ingen pardon, han tog inga fångar. Följaktligen ger han rebellerna inget annat val än att slås tills de dör. Hans taktik med flygbladen funkade men det fanns ett problem - nämligen det att Aleppo blev aldrig omringad av SAA. Under såna omständigheter utmålar han sig själv som bluff. Hans skrämsel taktik med flygbladen var värdelösa, för det hot som stod på de bladen var endast bluff, likt "tigern"

Assad anhängare får ursäkta mig men så var det - "tigern" gjorde bort sig totalt.

SAA har inget annat val än att slåss till siste man om striden ska begränsas endast till Lataki, för rebellerna, al nusra och isis kommer inte att ta några fångar.

Vi har fått lära oss utifrån ett västerländskt perspektiv att kurderna är en skicklig styrka som städar upp ''daesh filth'' utan några bekymmer. Men ställ nu FSA bredvid YPG, kan du se några skillnader? Troligen inte - båda är medelmåttiga när det kommer till militära taktiker och deras befäl saknar oftast kompetens. Hade man gett en del av SAA:s arsenal till YPG så hade det inte gjort mycket skillnad. Eftersom så mycket annat saknas hos YPG - viljan finns verkligen där men inte mycket annat.

Jo, i vissa delar av Syrien har SAA en högre stridsvilja. Det du säger är att SAA som helhet är värdelösa? Vad tycker du då om SAA i DeZ/Damascus m.m där det faktiskt gått bra för SAA?

''Tigern'' är en man med alldeles för mycket hybris - han kände sig väl oövervinnlig efter han rulla in med sin BMP till soldaterna i Aleppos fängelse Jag förstår inte heller personer som höjer honom till skyarna. Är det något befäl som ska ha cred är det Issam Zahreddine, eftersom han lärde sig av sina misstag.

Förresten! Kan du länka några filmer där YPG strider i närstrid? Jag har sett majoriteten av filmerna som rebellerna och IS lagt ut sedan krigets start, det skulle vara kul med lite variation. Tyvärr brukar YPG:s filmer vara ganska tråkiga att kolla på. Förutom filmerna från Kobane. Om du har några filmer från 2012-2013 blir jag mycket lycklig.

Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Hur tror ni att IS kommer att reagera på detta nederlag i norra Syrien? Kommer de att gå på defensiven och konsolidera områden de redan håller? Eller kommer de att initiera anfall mot regeringskontrollerade områden där de slipper koalitionens flygbombningar? Var är en offensiv i så fall troligast, Deir ez-Zor?

IS kommer vara på defensiven och utföra små offensiver mot Homs/Hama/Deir ez-Zor för att hålla sin slogan baqiyah levande.
Senast redigerad av PickAhp 2015-06-16 kl. 04:47.
Citera
2015-06-16, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Förresten! Kan du länka några filmer där YPG strider i närstrid? Jag har sett majoriteten av filmerna som rebellerna och IS lagt ut sedan krigets start, det skulle vara kul med lite variation. Tyvärr brukar YPG:s filmer vara ganska tråkiga att kolla på. Förutom filmerna från Kobane. Om du har några filmer från 2012-2013 blir jag mycket lycklig.

Skillnaden mellan YPG och dom flesta andra grupper är att dom har hittat semi-automat spaken på sina kalashnikovs, dom siktar när dom skjuter och ingen "spray and pray" metoder. Det är som natt och dag när du jämför med andra rebellgrupper

Här har du en gammal video från Afrin 2013, Se hur lugna och metodiska dom är.
http://www.liveleak.com/view?i=759_1384883501
Citera
2015-06-16, 06:03
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Vi har fått lära oss utifrån ett västerländskt perspektiv att kurderna är en skicklig styrka som städar upp ''daesh filth'' utan några bekymmer. Men ställ nu FSA bredvid YPG, kan du se några skillnader? Troligen inte - båda är medelmåttiga när det kommer till militära taktiker och deras befäl saknar oftast kompetens. Hade man gett en del av SAA:s arsenal till YPG så hade det inte gjort mycket skillnad. Eftersom så mycket annat saknas hos YPG - viljan finns verkligen där men inte mycket annat.

Jo, i vissa delar av Syrien har SAA en högre stridsvilja. Det du säger är att SAA som helhet är värdelösa? Vad tycker du då om SAA i DeZ/Damascus m.m där det faktiskt gått bra för SAA?

''Tigern'' är en man med alldeles för mycket hybris - han kände sig väl oövervinnlig efter han rulla in med sin BMP till soldaterna i Aleppos fängelse Jag förstår inte heller personer som höjer honom till skyarna. Är det något befäl som ska ha cred är det Issam Zahreddine, eftersom han lärde sig av sina misstag.

IS kommer vara på defensiven och utföra små offensiver mot Homs/Hama/Deir ez-Zor för att hålla sin slogan baqiyah levande.

Här borde man se lite skillnad, eller?

YPG:
https://youtu.be/1E8RFS-95NM

YPG från i år, dom stormar en byggnad.

Hela videon dvs den mycket längre versionen finns hos uppladdaren, han har klippt ner videon till "barnvänlig" och då dras kropp ur huset och mer händer innan.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-06-16 kl. 06:11.
Citera
2015-06-16, 08:00
Medlem
Någon som vågar spekulera om YPG fortsätter sin offensiv? Kommer man gå mot Afrin och skära av ISIL och deras sponsor Turkiet eller går man mot Raqqa ?
Citera
2015-06-16, 08:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Någon som vågar spekulera om YPG fortsätter sin offensiv? Kommer man gå mot Afrin och skära av ISIL och deras sponsor Turkiet eller går man mot Raqqa ?
ISIS har varit upptagna med attack mot Aleppo. Frågan är om de byter focus mot kurderna nu och återtar norra delar av Syrien. Förmodligen.

Citat:
ALEPPO CONTINUES TO SUFFER FROM THE AGGRESSION OF ISIS
Haider NaqviJun 16, 2015International0LIKE
Takfiri terrorists attacked the area of Aleppo in Syria with 250 rockets in which 20 people have been killed until now. Dozens have wounded in the attack.

“The number of martyrs in the massacre carried out by terrorists in Aleppo has risen to 20 dead and more than 100 hurt,” Syria’s state television reports
http://www.baaghi.tv/38420/

Vi har tidigare sett hur ISIS lätt kunnat jaga bort kurderna. Frågan är hur mycket USAs bombningar försvagat ISIS.
Citera
2015-06-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
ISIS har varit upptagna med attack mot Aleppo. Frågan är om de byter focus mot kurderna nu och återtar norra delar av Syrien. Förmodligen.

http://www.baaghi.tv/38420/

Vi har tidigare sett hur ISIS lätt kunnat jaga bort kurderna. Frågan är hur mycket USAs bombningar försvagat ISIS.

Usas bombningar upplevs styra isil och deras offensiver. Om man tittar närmre på städer i norra Syrien kommer nog YPG få ha hjälp av FSA då det efter jarbulus är araber som är i majoritet.
Jag tror isis kommer inleda ett större anfall mot Homs och SAA. Lär bli en riktig kraftmätning.
Citera
2015-06-16, 10:54
Medlem
Clock10s avatar
Rapporteras om att det ska ha förekommit strider mellan YPG och regimen i Qamishli.
Senast redigerad av Clock10 2015-06-16 kl. 10:58.
Citera
2015-06-16, 11:08
Medlem
Syrien som en nation är väl, om vi skall vara ärliga, snart historia för vem skulle kunna ena Syrien till ett stabilt enat land igen. Kurderna kanske får sin nation till en början bestående av Syriskt land.
Gränserna i MÖ kommer utan tvivel att ritas om och nya nationer kommer att födas och gamla dö.
Citera
2015-06-16, 12:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Rapporteras om att det ska ha förekommit strider mellan YPG och regimen i Qamishli.
Låter otroligt ointelligent, i klass med nusra mot ISIS.
Citera
2015-06-16, 12:34
Medlem
YPG verkar ha gjort en relativ stor offensiv söder om Qamishli nära Tel Brak. Är det någon som har mer information om striderna där? Senast jag kollade på kartan så var många prickar svarta. Det rör sig alltså om ett relativt stort område.

Edit: Även en del områden söder om Tal Abyad har blivit gula/gröna. Ruggigt nära Raqqa nu.
Senast redigerad av normandie01 2015-06-16 kl. 12:36.
Citera
2015-06-16, 16:25
Medlem
YPG och rebellerna samarbetar ju framgångsrikt i området öster om Eufrat, men hur ser det ut i Afrin-området och i övrigt i norra Aleppo och Aleppo stad? Vad jag har förstått så är relationen mellan YPG och rebellerna kyligare där. Tror ni att ett liknande samarbete i framtiden kan bli aktuellt även där, eller är rebellerna för nära knutna till Nusra för att det ska vara möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in