Citat:
Ursprungligen postat av
Kohen
Vete fan om kurderna är medelmåttiga som väpnad styrka, de har medelmåttig arsenal skulle jag vilja påstå. Om SAA har en någorlunda bra stridsvilja beroende på vart de befinner sig, det vete fan också. I Lataki är motståndet lätt. Tänk på att "tigern" ansågs vara oövervinnerlig innan han la benen på ryggen. Det du säger om Lataki det sa man om "tigern" också.
Sen håller jag med om att SAA har ledare som är inkompetenta, det är problemet med SAA, dåliga ledare. Vi tar "tigern" som exempel igen: Det bästa taktik han hade var att släppa flygblad över rebellernas områden, t ex Alleppo, och tala om för de att staden är omringad och att de blir dödade om de inte ger sig av. Observera att denna man gav rebellerna ingen pardon, han tog inga fångar. Följaktligen ger han rebellerna inget annat val än att slås tills de dör. Hans taktik med flygbladen funkade men det fanns ett problem - nämligen det att Aleppo blev aldrig omringad av SAA. Under såna omständigheter utmålar han sig själv som bluff. Hans skrämsel taktik med flygbladen var värdelösa, för det hot som stod på de bladen var endast bluff, likt "tigern"
Assad anhängare får ursäkta mig men så var det - "tigern" gjorde bort sig totalt.
SAA har inget annat val än att slåss till siste man om striden ska begränsas endast till Lataki, för rebellerna, al nusra och isis kommer inte att ta några fångar.
Vi har fått lära oss utifrån ett västerländskt perspektiv att kurderna är en skicklig styrka som städar upp ''daesh filth'' utan några bekymmer. Men ställ nu FSA bredvid YPG, kan du se några skillnader? Troligen inte - båda är medelmåttiga när det kommer till militära taktiker och deras befäl saknar oftast kompetens. Hade man gett en del av SAA:s arsenal till YPG så hade det inte gjort mycket skillnad. Eftersom så mycket annat saknas hos YPG - viljan finns verkligen där men inte mycket annat.
Jo, i vissa delar av Syrien har SAA en högre stridsvilja. Det du säger är att SAA som helhet är värdelösa? Vad tycker du då om SAA i DeZ/Damascus m.m där det faktiskt gått bra för SAA?
''Tigern'' är en man med alldeles för mycket hybris - han kände sig väl oövervinnlig efter han rulla in med sin BMP till soldaterna i Aleppos fängelse

Jag förstår inte heller personer som höjer honom till skyarna. Är det något befäl som ska ha cred är det Issam Zahreddine, eftersom han lärde sig av sina misstag.
Förresten! Kan du länka några filmer där YPG strider i närstrid? Jag har sett majoriteten av filmerna som rebellerna och IS lagt ut sedan krigets start, det skulle vara kul med lite variation. Tyvärr brukar YPG:s filmer vara ganska tråkiga att kolla på. Förutom filmerna från Kobane. Om du har några filmer från 2012-2013 blir jag mycket lycklig.
Citat:
Ursprungligen postat av
R.Ravmundsen
Hur tror ni att IS kommer att reagera på detta nederlag i norra Syrien? Kommer de att gå på defensiven och konsolidera områden de redan håller? Eller kommer de att initiera anfall mot regeringskontrollerade områden där de slipper koalitionens flygbombningar? Var är en offensiv i så fall troligast, Deir ez-Zor?
IS kommer vara på defensiven och utföra små offensiver mot Homs/Hama/Deir ez-Zor för att hålla sin slogan
baqiyah levande.