2015-06-09, 12:05
Medlem
En sak som faktiskt väcker mitt intresse är kurdernas roll i det hela och det jag undrar mest är vad som kommer att hända med dom. Dom får backup utav många olika länder i väst och kurderna som krigade tillsammans med väst lyckades trycka tillbaka isis (se kobane) samtidigt som väst hjälper isis framfart På andra håll. hoppas att någon mer insatt i ämnet än jag kan svara på min fråga @tigersaid86 tror jag beroende på vad jag läst kan en del.
Citera
2015-06-09, 13:24
Medlem
343karremans avatar
Självmordsattack utanför Asayish högkvarter i Kahtanieh.
Citera
2015-06-09, 14:41
Medlem
Var ligger Kahtanieh? Lyckades inte hitta det på kartan.
Citera
2015-06-09, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Var ligger Kahtanieh? Lyckades inte hitta det på kartan.

https://www.google.com/maps/place/Al-Qahtaniyah,+Kahtanieh,+Syrien/@37.0312327,41.5491771,11z/data=!4m2!3m1!1s0x4009f42cae048bf5:0x45e731ab96b3a cf8
Citera
2015-06-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdrianCosic
https://www.google.com/maps/place/Al-Qahtaniyah,+Kahtanieh,+Syrien/@37.0312327,41.5491771,11z/data=!4m2!3m1!1s0x4009f42cae048bf5:0x45e731ab96b3a cf8
Tack.

Bakslagen för SAA fortsätter. Rebellerna rapporteras ha intagit en viktig armébas nordost om Daraa kallad Liwa 52. Om tidigare uppgifter om att Iran skickat massiva förstärkningar stämmer så har det inte fått något genomslag ännu då SAA verkar förlora mark både i Idlib och nu även i Daraa.

IS rapporteras ha attackerat Hizbollah i Qalamoun vilket ska ha resulterat i att IS förlorade 11 man. Ingen uppgift om eventuella dödade/skadade Hizbollahsoldater.

http://www.reuters.com/article/2015/06/09/us-mideast-crisis-syria-idUSKBN0OP0Z320150609
Citera
2015-06-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Tack.

Bakslagen för SAA fortsätter. Rebellerna rapporteras ha intagit en viktig armébas nordost om Daraa kallad Liwa 52. Om tidigare uppgifter om att Iran skickat massiva förstärkningar stämmer så har det inte fått något genomslag ännu då SAA verkar förlora mark både i Idlib och nu även i Daraa.

IS rapporteras ha attackerat Hizbollah i Qalamoun vilket ska ha resulterat i att IS förlorade 11 man. Ingen uppgift om eventuella dödade/skadade Hizbollahsoldater.

http://www.reuters.com/article/2015/06/09/us-mideast-crisis-syria-idUSKBN0OP0Z320150609
Basen som föll i Daraa-provinsen(Brigade 52) är en av Syriens största militärbaser. Och FSA tog den bara på några timmar! Nu är det bara inte speciellt mkt kvar innan försörjningslinjen till Daraa-stad kan klippas. Samtidigt kommer Suwayda-provinsen kunna invaderas. Stor förlust för regimen.

Men de slutar inte här, IS klippte regimens försörjningslinje som går mellan Damaskus och Homs.

Vad som förvånar mig är att NDF i Hasaka slog IS duktigt tillbaka i deras offensiv nyligen.
Hur kommer det sig att de dåligt utrustade lokalmiliserna i Hasaka är så motiverade?
Citera
2015-06-09, 21:44
Medlem
beregistains avatar
IS påstås ha beslagtagit TOW missiles och använt det i sin offensiv mot Palmyra http://www.almasdarnews.com/article/isis-fighters-in-possession-of-u-s-anti-tank-missiles/
Citera
2015-06-09, 22:19
Medlem
Yaskos avatar
Ca 6800 araber och Turkmener har flytt till Turkiet just nu, ytterligare 3000 av dessa ska släppas in i Turkiet imorgon. De flyr från PYD. Om PYD intar Tel Abyad så kommer ytterligare 60-70.000 araber att fly till Turkiet enligt Sanliurfas guvornör.
Senast redigerad av Yasko 2015-06-09 kl. 22:23.
Citera
2015-06-09, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ca 6800 araber och Turkmener har flytt till Turkiet just nu, ytterligare 3000 av dessa ska släppas in i Turkiet imorgon. De flyr från PYD. Om PYD intar Tel Abyad så kommer ytterligare 60-70.000 araber att fly till Turkiet enligt Sanliurfas landshövding.

PYD gör något positivt genom att rensa skräp som hör hemma i Arabien eller Mongoliden.
Citera
2015-06-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Basen som föll i Daraa-provinsen(Brigade 52) är en av Syriens största militärbaser. Och FSA tog den bara på några timmar! Nu är det bara inte speciellt mkt kvar innan försörjningslinjen till Daraa-stad kan klippas. Samtidigt kommer Suwayda-provinsen kunna invaderas. Stor förlust för regimen.

Men de slutar inte här, IS klippte regimens försörjningslinje som går mellan Damaskus och Homs.

Vad som förvånar mig är att NDF i Hasaka slog IS duktigt tillbaka i deras offensiv nyligen.
Hur kommer det sig att de dåligt utrustade lokalmiliserna i Hasaka är så motiverade?

För att man slåss för sina liv, Ndf= lokala förband. Finns ingen motivation för en SAA från Tartous att slåss in i döden för en bas i Daraa. Förmodligen väldigt få döda i jämförelse med basens storlek.
Frågan är var SAA kommer sluta retirera?
Citera
2015-06-10, 03:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Enorma summor har investerats i Bosnien och Albanien för att radikalisera befolkningen. Dessa väljer då givetvis att följa flocken som får då man är historielösa när det kommer till islam och tar första bästa tolkning som ges. Problemet med många icke-arabiska muslimer är att dom avgudar araber, det araben säger om islam sväljer man med hull och hår. Detta fenomenet existerar bland alla icke-arabiska muslimer från balkan till Indonesien.

Säg på vilket sätt har albaner radikaliserats? Bara för att 200-300 albaner är ock krigar i Syrien betyder det inte att hela befolkningen har gjort det. Säg mig en terroristattack utförd på albansk mark? Du vet att det finns albaner som krigar i Ukraina med. Du vet att Kosovos ock Albaniens parlament har röstat igenom en lag som förbjuder albaner att kriga utomlands ock straffen är väldigt hårda. Du vet att dessa idioter som krigar där nere i Mellanöstern är grovt hatade ock deras familjemedlemmar hängs ut ock hotas av den normala befolkningen. Finns en hel del albanska muslimer, men dem som stödjer dessa idioter är inte många. Du vet att dessa idioter har hamnat i kläm med UCK ock deras veteraner. Alltså är chansen väldigt liten att dem vågar komma tillbaka.

Albaner har aldrig avgudat araber. Vi skiter fullständigt i araber, skulle nog påstå att araber är några av dem folk vi hatar mest ock som vi inte alls kan tåla. Vi har vår egna kultur ock traditioner. Vi har kristna, muslimer, judar etc ock vi kommer överens helt perfekt. Finns alltid idioter men dem är få. UCK tackade nej när jihadister erbjud sig själv komma. Fanns mycket katoliker bland UCK, så uttala dig aldrig om saker du inte vet. Det blir bara patetiskt ock nästan en pajasvarning på dig.

Förlåt för offtopic men sprids en hel del dynga på Flashback.
Citera
2015-06-10, 06:48
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjomail
En sak som faktiskt väcker mitt intresse är kurdernas roll i det hela och det jag undrar mest är vad som kommer att hända med dom. Dom får backup utav många olika länder i väst och kurderna som krigade tillsammans med väst lyckades trycka tillbaka isis (se kobane) samtidigt som väst hjälper isis framfart På andra håll. hoppas att någon mer insatt i ämnet än jag kan svara på min fråga @tigersaid86 tror jag beroende på vad jag läst kan en del.

Kurderna får stöd av västvärlden pga att dom är i spetsen i kampen mot IS trots för att vara en minoritet och är den pålitligaste aktören i konflikten och är bestämda på att förgöra IS.
Dem är inte bara pålitliga och självsäkra, dom är otroligt modiga som går in helhjärtat och flyr aldrig som några andra aktörer har gjort.

Väst hjälper inte IS, dom till och med hjälpte nyligen Nusra från luften för att bekämpa IS i Syrien, ett dussin IS dog och nusra avancerade framåt.

Vad som kommer hända kurderna får man ta region vis.
Men vi tar Syrien då det handlar Syrien.

PYD i Syrien har det bara positivt om vi ska blicka framåt och ifall stödet fortsätter.

YPG är en av deras styrkor som har bara dom terrorist stämplade grupperna som dom är ogillade hos samt IS civil befolkningen.

Syriska Regimen, koalitionen, Kristna miliser, Israel, Sverige mfl är på YPGs sida.

Framtiden kan ingen sia om men det finns möjligheter för dom att skapa sig en autonomi som blir erkänt av regimen då regimen bollar och funderar på att skapa en autonomi likt KRG i Irak.

PYDs mål är att fortsatt ingå i Syrien men vara självständiga och kunna sköta saker och ting på sitt sätt (mer frihet/demokrati).

Framtiden ser positiv ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in