2015-06-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Daesh deklarerar att Nusra och resten av Al Qaida terroristerna är murtadeen och således okej att döda. Nusra stackarna försöker hålla dörren öppen för att undvika konflikt men då den sunnitiska läran är så svag så kan vem som helst ta sig an titeln som sunniternas ledare. Hur många sunnitiska fraktioner är vi uppe i nu? Al Qaida sympatisörer, Muslimskabrödraskapet, Salafister, Wahabiter och daesh. Det sunnitiska samfundet är splittrat till en chockerande nivå.

Länkt till daesh uttalande angående Nusra:

https://twitter.com/EjmAlrai/status/606373500639657984

Kan väl ses som ett svar på att al-Nusras ledare Jolani igår i al-Jazeera tog avstånd från IS kalifat:

Citat:
Al-Nusra chief Jolani criticises Islamic State caliphate
----
The chief of al-Qa’ida’s Syria affiliate al-Nusra Front says the self-proclaimed caliphate of Islamic State is “illegitimate”.

In the second part of his appearance on the Qatari-owned Al-Jazeera news channel, al-Nusra Front leader Abu Mohamed al-Jolani criticised IS at length and said he did not foresee a reconciliation between the two extremist groups.

“They announced a caliphate, but the scholars rejected it as illegitimate. It is not based on Islamic law,” Jolani said, his face hidden from view by a black scarf.

The rivalry between the two groups deepened after IS declared a caliphate spanning across Syria and Iraq in June 2014.
http://article.wn.com/view/2015/06/04/AlNusra_chief_Jolani_criticises_Islamic_State_cali phate/
Citera
2015-06-04, 14:50
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Du måste skämta? Att du tar fakta från en film visar hur inkompetent du är.
Han kanske misstog sig angående perserna. Iran och Hizbollah hjälpte Bosnien mycket under kriget. Är det så bosnierna tackar för hjälpen genom att skicka jihadister till Syrien och Irak som slaktar shia och kristna?
Citera
2015-06-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Han kanske misstog sig angående perserna. Iran och Hizbollah hjälpte Bosnien mycket under kriget. Är det så bosnierna tackar för hjälpen genom att skicka jihadister till Syrien och Irak som slaktar shia och kristna?

Källa på att Hizbollah hjälpte Bosnien? Visst hjälpte Iran, men samtidigt har vi shia rörelser i Bosnien nu. Hjälpen var inte gratis så att säga. Jag personligen bryr mig inte om detta, alla får följa vilken religion de vill så länge ens hjärta pumpar för Bosnien. Jag är tacksam för att Iran hjälpte Bosnien.

Ungefär som Saudiarabien, de gav hur många miljarder som helst till Bosnien efter kriget (att våra politiker snodde pengarna själva är en annan femma). Men samtidigt har vi salafister i Bosnien nu. Dvs samma visa som med Iran.

Men att du skuldbelägger ett helt folkslag på grund av att ca 300 bosniska salafister åker till Syrien visar din "intelligens". Bosnien har kriminaliserat att ansluta sig till ISIS och liknande grupper.
Citera
2015-06-04, 16:25
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Källa på att Hizbollah hjälpte Bosnien? Visst hjälpte Iran, men samtidigt har vi shia rörelser i Bosnien nu. Hjälpen var inte gratis så att säga. Jag personligen bryr mig inte om detta, alla får följa vilken religion de vill så länge ens hjärta pumpar för Bosnien. Jag är tacksam för att Iran hjälpte Bosnien.

Ungefär som Saudiarabien, de gav hur många miljarder som helst till Bosnien efter kriget (att våra politiker snodde pengarna själva är en annan femma). Men samtidigt har vi salafister i Bosnien nu. Dvs samma visa som med Iran.

Men att du skuldbelägger ett helt folkslag på grund av att ca 300 bosniska salafister åker till Syrien visar din "intelligens". Bosnien har kriminaliserat att ansluta sig till ISIS och liknande grupper.

Citat:
The Bosnians received support from Muslim groups. According to some US NGO reports, there were also several hundred Iranian Revolutionary Guards assisting the Bosnian government during the war. Muslim fighters also joined the ranks of the Bosnian Muslims, most notably being fighters from the Lebanese guerilla organisation Hezbollah. These were however reserved for duties requiring close combat engagements, simply because their skill and experience was too valuable to be wasted in other less complicated duties.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_War
Citera
2015-06-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_War

Jag vill ha en seriösare källa än wikipedia, jag har aldrig sett eller hört att det fanns Hizbollah krigare på en enda front i Bosnien. Detsamma med frivilliga från Iran. Ska sägas att jag inte har något emot denna hjälp om den är sann, tycker bara det är konstigt att jag aldrig läst om något slag där dessa deltagit.
Citera
2015-06-04, 17:10
Avslutad
Citat:
Jag vill ha en seriösare källa än wikipedia, jag har aldrig sett eller hört att det fanns Hizbollah krigare på en enda front i Bosnien. Detsamma med frivilliga från Iran. Ska sägas att jag inte har något emot denna hjälp om den är sann, tycker bara det är konstigt att jag aldrig läst om något slag där dessa deltagit.
Finns ett klipp där sayyed nasrallah nämner detta, ska länka så fort jag kommer hem
Citera
2015-06-04, 17:20
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Men att du skuldbelägger ett helt folkslag på grund av att ca 300 bosniska salafister åker till Syrien visar din "intelligens".
Vi vet ju inte mörkertalet, siffran kan vara betydligt större. Det är illavarslande att överhuvudtaget någon bosnier åker ner till Syrien eller Irak. Tycker inte du det är anmärkningsvärt att bosnier åker ner till Syrien och Irak för att slakta shia, just shia som hjälpte Bosnien så mycket under kriget? Vi har ju hört tidigare i tråden från en skribent med bosnisk ursprung om hans stora förhoppningar och önskan om sunnitiskt folkmord på shia och alawiter. Jag vågar inte ens tänka på vad de bosniska slaktarna på plats i Syrien har för förhoppningar och drömmar.
Citera
2015-06-04, 17:42
Bannlyst
Citat:
Läs detta: http://www.worldaffairsjournal.org/article/iran-balkans-history-and-forecast
Citera
2015-06-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Vi vet ju inte mörkertalet, siffran kan vara betydligt större. Det är illavarslande att överhuvudtaget någon bosnier åker ner till Syrien eller Irak. Tycker inte du det är anmärkningsvärt att bosnier åker ner till Syrien och Irak för att slakta shia, just shia som hjälpte Bosnien så mycket under kriget? Vi har ju hört tidigare i tråden från en skribent med bosnisk ursprung om hans stora förhoppningar och önskan om sunnitiskt folkmord på shia och alawiter. Jag vågar inte ens tänka på vad de bosniska slaktarna på plats i Syrien har för förhoppningar och drömmar.

Saudierna investerade mer säger han ju. De måste ju ha blivit helt galna på att det fanns ett muslimskt folk i Europa som trots möjligheten inte startade jihad mot väst. Ett folk som fortfarande i stor grad kan behålla sin tro och ändå fungera i ett sekulärt västligt samhälle.
Kanske rentav av kan konkurrera med Saudi när det gäller religïos tolkning i framtiden, åtminstone när det gäller i kontakter med västvärlden där alla egentligen avskyr Saudierna men inte kan tacka nej till deras pengar.

Tänk vad mycket pengar de måste plöjt ner för att försöka motverka detta. Inte konstigt om de lyckas locka ner några svagsinta. Finns många människor som har det svårt därnere som är motagliga för propagandan.
Citera
2015-06-04, 18:11
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Saudierna investerade mer säger han ju. De måste ju ha blivit helt galna på att det fanns ett muslimskt folk i Europa som trots möjligheten inte startade jihad mot väst. Ett folk som fortfarande i stor grad kan behålla sin tro och ändå fungera i ett sekulärt västligt samhälle.
Kanske rentav av kan konkurrera med Saudi när det gäller religïos tolkning i framtiden, åtminstone när det gäller i kontakter med västvärlden där alla egentligen avskyr Saudierna men inte kan tacka nej till deras pengar.

Tänk vad mycket pengar de måste plöjt ner för att försöka motverka detta. Inte konstigt om de lyckas locka ner några svagsinta. Finns många människor som har det svårt därnere som är motagliga för propagandan.

Enorma summor har investerats i Bosnien och Albanien för att radikalisera befolkningen. Dessa väljer då givetvis att följa flocken som får då man är historielösa när det kommer till islam och tar första bästa tolkning som ges. Problemet med många icke-arabiska muslimer är att dom avgudar araber, det araben säger om islam sväljer man med hull och hår. Detta fenomenet existerar bland alla icke-arabiska muslimer från balkan till Indonesien.
Citera
2015-06-04, 18:14
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Du måste skämta? Att du tar fakta från en film visar hur inkompetent du är.
En film? Nej du, jag var väl bekant med slaget vid Thermopylae långt innan Frank Miller valde att göra en film om det. I Herodotus Historia, vilket är den främsta källan om slaget, beskrivs den persiska armén t.om som ännu större (7-8 miljoner). Enligt Herodotus dräptes 40 000 perser i slaget, detta av endast 300 spartaner och omkring 1000 allierade greker.

Finns nog ingen människa som tar den filmen seriöst. Förutom iranierna själva som fortfarande är sura över den.
Senast redigerad av Hegernataren 2015-06-04 kl. 18:17.
Citera
2015-06-04, 18:31
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Är detta sant?:

http://www.liveleak.com/view?i=4b0_1433409845

Och i såna fall så blev svaret från SA:

http://www.liveleak.com/view?i=20b_1433370114

Är detta ett storkrig i hela mellanöstern som börjar nu? Hur mycket av dessa länkar ska man tro på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in