2014-12-11, 02:31
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
FN har noll trovärdighet, när FN tillät en omröstning i generalförsamlingen i början av 2012 som sa att Bashar al Assad, en suverän stats lagliga ledare, ska avgå så slutade de vara en neutral organisation.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-rostade-for-assads-avgang/

FN är för politisk färgad för att agera fredsmäklare.
Observera första meningen i föra inlägget: "FN kan användas som verktyg ifall alla dess beståndsdelar är eniga". Om medlemarna är eniga i en fråga så har organisationen makten att göra något. Om de inte är enighet så kan FN inte göra något. På vilket sätt tappar FN trovärdighet ifall möjligheten finns att lägga fram förslag som dess medlemar sedan kan rösta om. Det du länkade till är snarare ett exempel på att systemet fungerar. hur resonerar du?

Citat:
Endast en militär seger över de som vägrar lägga ner vapen är vägen till seger...då är det alla som inte står bakom den lagliga armén (SAA) som ska lägga ner vapen.
Den andra sidan resonerar på samma sätt.
Senast redigerad av interiorcore 2014-12-11 kl. 02:35.
Citera
2014-12-11, 08:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudrak
Assad klargjorde sin åsikt senast i intervjun som länkades för bara några dagar sedan:

"It is an illegal intervention, first because it is not authorized by a Security Council resolution, and second because it did not respect the sovereignty of a state, Syria, in this case. So, it is an illegal intervention, and consequently constitutes a violation of sovereignty."

http://www.parismatch.com/Actu/International/Our-Interview-with-Syrian-President-Bashar-al-Assad-661984

Han låter riktigt arg Säger det lilla han måste, bekräftar faktum. USA förgör ISIS som är det största hotet mot Assad. USA har räddat 4%-kurderna från totalt nederlag, utan USA skulle Syrien vara kurdfritt nu. Någon som visar tacksamhet? Stödjer du ISIS eller vad beror din otacksamhet på? Är nyfiken.
Citera
2014-12-11, 09:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Du har fel. FSA och ISIS började strida mot varandra i början av 2014, dessa grupper har inte varit "dödliga fiender" i åratal. FSA/Nusra/ISIS samarbetade bland annat när dom tog över Menagh Airbase i augusti 2013. Kände mig manad till att rätta dig, detta på grund av att du kallar andra okunniga.
Återigen, en fjäder gör ingen höna. Att de samarbetat en gång för ett år sen är inte mycket värt, vad hände sedan? Istället för att ifrågasätta mig kan du ifrågasätta micks till exempel som påstår att "väst" ligger bakom ISIS, du vet nog hur fel han har också men då följer det mer det allmänna hatet mot väst och är en del av den larviga ursäkten för morden, blodtörsten och hatet?

Citat:
Det står alltså att man gick in i Syrien och då bytte namn, innan fanns man inte i Syrien men jag hävdar att man gjorde det i form av FSA. Även om FSA även bestod av mer moderata krafter också så var det de islamistiska krafterna som vann och manövrerade ut de mer moderata krafterna I FSA. De islamistiska krafterna i FSA var samtidigt ISIS och det var dessa krafter som redan innan 2013 praktiserade mindre trevliga egenheter som att skära halsen av folk i FSAs namn.
Nej. Så väldigt dumt. FSA är inte ISIS, du kan se FSA slåss mot ISIS fortfarande i Ayn al-Arab till exempel. De få FSA som är med i ISIS blev det i östra Syrien mest, där ISIS tog över Raqqa etc.
Fler FSA har gått till ISIS fiender nusra och IF och krigar alltså mot ISIS.
Den patetiska träning FSA fått av USA är inget som haft någon betydelse och inget som gör att man kan kalla FSA för amerikaner direkt, träningen räckte uppenbarligen inte mot ISIS ändå, så ditt snack om att USA stödjer ISIS är trams även i detta.
Citera
2014-12-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han låter riktigt arg Säger det lilla han måste, bekräftar faktum. USA förgör ISIS som är det största hotet mot Assad. USA har räddat 4%-kurderna från totalt nederlag, utan USA skulle Syrien vara kurdfritt nu. Någon som visar tacksamhet? Stödjer du ISIS eller vad beror din otacksamhet på? Är nyfiken.

Att USA "förgör ISIS" är inget faktum. Faktumet är snarare att dem inte går att förgöra genom enbart luftangrepp & att dessa bombningskampanjer har varit den bästa PR för rekrytering de kunde få. Samtidigt har de USA stödda rebellerna blivit mer alltmer angripna & i vissa fall gått över till ISIS.
Så vi har väldigt skilda åsikter om konsekvenserna utav USA:s bombningar, Ayn Al-Arab hade fallit utan dem det stämmer men där hade fortfarande funnits kurder i Syrien. Jag stödjer inte ISIS, men jag anser inte att USA har någon rätt att bomba där eller att det löser problemen.
Citera
2014-12-11, 10:18
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Att USA "förgör ISIS" är inget faktum. Faktumet är snarare att dem inte går att förgöra genom enbart luftangrepp & att dessa bombningskampanjer har varit den bästa PR för rekrytering de kunde få. Samtidigt har de USA stödda rebellerna blivit mer alltmer angripna & i vissa fall gått över till ISIS.
Så vi har väldigt skilda åsikter om konsekvenserna utav USA:s bombningar, Ayn Al-Arab hade fallit utan dem det stämmer men där hade fortfarande funnits kurder i Syrien. Jag stödjer inte ISIS, men jag anser inte att USA har någon rätt att bomba där eller att det löser problemen.
Bombningarna löser inte problemen snabbt, men de kommer inom några månader ha försvagat ISIS kraftigt. Det ser vi redan, ISIS har inte mycket att komma med vad gäller tanks och artilleri och det fortsätter minska. USA kan givetvis krossa ISIS snabbare om de bara ville. ISIS stärks inte, de blir svagare för var dag som går, men jämfört med de "moderata" som Assad nu kan satsa på att slå ut så kan man kanske säga att de blir starkare. Det har ingen betydelse i många städer men i en del har det säkert det. Det finns många grupper som strider mot ISIS som IF, FSA, nusra och att måla upp ISIS som vinnare nu är en kraftig vinkling av sanningen.
Citera
2014-12-11, 10:40
Medlem
Citat:
Bombningarna löser inte problemen snabbt, men de kommer inom några månader ha försvagat ISIS kraftigt. Det ser vi redan, ISIS har inte mycket att komma med vad gäller tanks och artilleri och det fortsätter minska. USA kan givetvis krossa ISIS snabbare om de bara ville. ISIS stärks inte, de blir svagare för var dag som går, men jämfört med de "moderata" som Assad nu kan satsa på att slå ut så kan man kanske säga att de blir starkare. Det har ingen betydelse i många städer men i en del har det säkert det. Det finns många grupper som strider mot ISIS som IF, FSA, nusra och att måla upp ISIS som vinnare nu är en kraftig vinkling av sanningen.

Ja och då är det ju inget faktum som du ville få det till utan det återstår att se.
Skulle ISIS mot att alla förhoppningar ha framgång i Deir ez-Zor samtidigt som man börjar slå sig in i södra delarna skulle situationen plötsligt se oerhört mycket sämre ut. Det är SAA som kan & förhoppningsvis kommer att stoppa detta och inte USA. Jag målar inte upp ISIS som vinnare, jag belyser dem olika aspekter som du väljer att inte ta upp när du vinklar sanningen till att få det att se ut som om USA vore några hjältar i denna situation som håller på att rädda Syrien från ISIS.
Citera
2014-12-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det handlar både om felbedömningar, vårdslöshet och geopolitiskt motiverad illvilja. Jag hävdar inte att amerikanska makthavare varit omedvetna om vad de har gjort i Syrien. De har tillgång till rådgivare och analytiker som kan regionen bättre än de flesta. I många fall har man trots kännedom om allvarliga risker vidtagit åtgärder som ledat till elände för såväl regeringar som för enskilda familjer. Många stater har medvetet agerat på ett, i min mening, oansvarigt sätt i Mellanöstern. Inte minst USA.

Det jag däremot påpekade var att terroriströrelsen IS inte har skapats av USA med avsikt. De har varit medvetna om riskerna, men ändå agerat på det sätt de gjort - därav vårdslösheten. Denna grupp utgör även ett hot mot deras intressen. IS är resultatet av kriget i Irak. USA:s demokratiprojekt har satt miljontals irakier på flykt och tusentals civila i kistan. Detta är ett enormt bakslag för USA. Deras 10-åriga krig mot terrorismen har enbart stärkt terrorismen. Amerikanska samarbetsstudier visar att det krävs uppemot 50 civila dödsoffer per dödad terrorist i norra Pakistan.

Detta innebär per se inte att USA haft för avsikt att skapa en fundamentalistisk terroristorganisation eller som andra har uttryckt det - "Det skulle inte förvåna mig om USA legat bakom IS". Jo, det hade förvånat mig. För det hade stridit mot all logik om USA velat gå in i Irak för att få bort Saddam, inrätta demokrati, men egentligen ha en avsikt att skapa en fascistiskt och våldsbejakande terroriströrelse vars fiender är dem USA rustat upp, finansierat, rådgivit och tränat.

Därför ogillar jag när det skrivs saker som "USA/Väst ligger bakom IS" eller "USA utförde 9/11 attackerna mot sig själva för att legitimera angrepp i Mellanöstern".

Det kan tilläggas att USA:s ställning i Syrienkonflikten varit klandervärd, motsägande och destruktiv för amerikanska och västerländska intressen. Jag ser ingen mening med att hylla USA:s angrepp mot IS. Deras agerande har varit en del av problemet, trots att det inte varit deras avsikt att det skulle bli såhär.

Jag anser att om man är mentalt kapabel att knyta skorna, att äta mat och att gå på toaletten själv så borde man ha fattat vad som skulle hända och ske och jag anser att med tillgången till den stab av analytiker och rådgivare med mera så visste man naturligtvis vad man gjorde och därmed måste man säga att de har skapat ISIS/IS eller vad du nu vill kalla dem.

Och av min argumentation med användarnamn Xelious så förstår du att jag anser att FSA och ISIS en gång var samma sak eller rättare sagt att ISIS var en delmängd av FSA. Och det är också den vägen som ISIS har fått en del vapen eller mycket av de vapen man hade från början. Säkert har det suttit någon förhandlare i SAUDI som har förhandlat om vapen och finansiering för FSA/ISIS och sagt att han jobbat för FSA fast att det är ISIS han har förhandlat för. Detta har naturligtvis motparten vetat om men det har ju skyddat Obamas administration som kan peka på att man gett vapen och finansiering till FSA om frågan skulle komma upp vid något tillfälle.

Slut från mig för tillfället
Citera
2014-12-11, 11:03
Medlem
Citat:
Återigen, en fjäder gör ingen höna. Att de samarbetat en gång för ett år sen är inte mycket värt, vad hände sedan? Istället för att ifrågasätta mig kan du ifrågasätta micks till exempel som påstår att "väst" ligger bakom ISIS, du vet nog hur fel han har också men då följer det mer det allmänna hatet mot väst och är en del av den larviga ursäkten för morden, blodtörsten och hatet?

Nej. Så väldigt dumt. FSA är inte ISIS, du kan se FSA slåss mot ISIS fortfarande i Ayn al-Arab till exempel. De få FSA som är med i ISIS blev det i östra Syrien mest, där ISIS tog över Raqqa etc.
Fler FSA har gått till ISIS fiender nusra och IF och krigar alltså mot ISIS.
Den patetiska träning FSA fått av USA är inget som haft någon betydelse och inget som gör att man kan kalla FSA för amerikaner direkt, träningen räckte uppenbarligen inte mot ISIS ändå, så ditt snack om att USA stödjer ISIS är trams även i detta.

Du har fortfarande inte förstått vad jag menar överhuvudtaget och vilka mord, blodtörst och hat har jag försökt ursäkta?

Försök inte belägga andra med åsikter som de aldrig har gett uttryck för det kommer du inte undan.

Det enda jag försöker få fram är att ISIS en gång innan man började strida mot FSA var en delmängd av FSA. Det kan man se av de övergrepp som begicks redan innan ISIS skapades 2013. De som begick dessa övergrepp var de som var de militanta islamisterna inom FSA och som sedan bildade eller blev en del av ISIS

Var det förresten tjetjenska terrorister lojala till Kadyrov och Ryssland som härom veckan anföll Groznyj? Apropå ditt yrande om Tjetjensska terrorister igår
Citera
2014-12-11, 12:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Du har fortfarande inte förstått vad jag menar överhuvudtaget och vilka mord, blodtörst och hat har jag försökt ursäkta?

Försök inte belägga andra med åsikter som de aldrig har gett uttryck för det kommer du inte undan.

Det enda jag försöker få fram är att ISIS en gång innan man började strida mot FSA var en delmängd av FSA. Det kan man se av de övergrepp som begicks redan innan ISIS skapades 2013. De som begick dessa övergrepp var de som var de militanta islamisterna inom FSA och som sedan bildade eller blev en del av ISIS
Du har själv länkat till wikipedia-sidan där det står i klartext att FSA gick till IF och nusra och hur dessa sedan har stridit MOT ISIS borde du ha koll på. FSA har inte uppgått i ISIS som du försöker få det till, inte ens på detta sätt kan man påstå att USA hjälpt ISIS, tvärtom. Den skada IF, nusra, FSA gjort på ISIS är större än den lilla nytta ett fåtal FSA som blivit ISIS gjort. Förstår du nu? Läs och begrunda fakta igen istället för att mumla dina åsiktsbaserade lögner som kommer av USA- och judehat.

Citat:
Var det förresten tjetjenska terrorister lojala till Kadyrov och Ryssland som härom veckan anföll Groznyj? Apropå ditt yrande om Tjetjensska terrorister igår
Det var en grupp terrorister mot en annan, den putinstödda passade på att förstöra ett presscenter. Koncentrera dig på Syrien du, bara det verkar du ha svårt förstå.
Citera
2014-12-11, 12:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja och då är det ju inget faktum som du ville få det till utan det återstår att se.
Skulle ISIS mot att alla förhoppningar ha framgång i Deir ez-Zor samtidigt som man börjar slå sig in i södra delarna skulle situationen plötsligt se oerhört mycket sämre ut. Det är SAA som kan & förhoppningsvis kommer att stoppa detta och inte USA. Jag målar inte upp ISIS som vinnare, jag belyser dem olika aspekter som du väljer att inte ta upp när du vinklar sanningen till att få det att se ut som om USA vore några hjältar i denna situation som håller på att rädda Syrien från ISIS.
Det är såklart inget svart eller vitt med USAs delaktighet i Syrien. Min åsikt är att de helt borde stödja regimens kamp mot terroristerna och detta ser vi utvecklas allt mer. Assad borde avgå eftersom det är han som USA har problem med. Samtidigt är han den stabiliserande faktorn inom Syrien just nu. Ingen terroristgrupp kan ta makten i Syrien för det skulle bli blodbad och bara sluta med att Israel går in och mosar, de kan såklart inte se ett grannland tas över av islamister som då skulle ha kraftiga vapen. USA har inte längre någon "moderat" grupp de kan stödja. Det enda logiska är att tillsammans med SAA krossa terroristerna.

MENA-folk vill självklart inte visa uppskattning för USA och koalitionens insatser mot tok-islamisterna eftersom de behöver USA att skylla deras egna blodtörst, hat och sekterism som är bakgrunden till kriget nu.
Citera
2014-12-11, 14:27
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Det finns inget belägg för det som jag fettmarkerat här, syftar på andra meningen. Alla uppskattar att få hjälp.

Citat:
Det är såklart inget svart eller vitt med USAs delaktighet i Syrien. Min åsikt är att de helt borde stödja regimens kamp mot terroristerna och detta ser vi utvecklas allt mer. Assad borde avgå eftersom det är han som USA har problem med. Samtidigt är han den stabiliserande faktorn inom Syrien just nu. Ingen terroristgrupp kan ta makten i Syrien för det skulle bli blodbad och bara sluta med att Israel går in och mosar, de kan såklart inte se ett grannland tas över av islamister som då skulle ha kraftiga vapen. USA har inte längre någon "moderat" grupp de kan stödja. Det enda logiska är att tillsammans med SAA krossa terroristerna.

MENA-folk vill självklart inte visa uppskattning för USA och koalitionens insatser mot tok-islamisterna eftersom de behöver USA att skylla deras egna blodtörst, hat och sekterism som är bakgrunden till kriget nu.
Min fettmärkning. Du har inte allt för positiv människosyn på folket i den här trakten. 99% är oskyldiga som hamnat i korseld. Dem stridande individerna inom de olika parterna är inte någon återspegling av hela populationen.

Majoriteten av koalitionsmedlemarna är MENA länder.
Citera
2014-12-11, 14:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det finns inget belägg för det som jag fettmarkerat här, syftar på andra meningen. Alla uppskattar att få hjälp.
Det har vi sett väldigt lite av.

Citat:
Min fettmärkning. Du har inte allt för positiv människosyn på folket i den här trakten. 99% är oskyldiga som hamnat i korseld. Dem stridande individerna inom de olika parterna är inte någon återspegling av hela populationen.

Majoriteten av koalitionsmedlemarna är MENA länder.
Det gäller de MENA som ropar ut sitt hat mot USA och skyller allt på USA, och dessa är inte 1%. De stridande som krigar för etnisk rensning och för att ta över andra folkgruppers städer och byar är inte 1% och oskyldiga är inte 99%... USA skulle kunna stå vid sidan av och se på när ISIS slaktar alla motståndare i Syrien och Irak och på allvar bilda sitt kalifat, sen lär de bli storkrig när kalifatet hotar alla sina grannar. Nu försöker USA stoppa det innan detta händer och det ska vi nog vara glada över mest främst kurder, alawiter och shia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in